Мениджърите в строителството са подобрили оценките си за настоящото бизнес състояние на предприятията. По тяхно мнение настоящата строителна активност се подобрява в сравнение с предходния месец, като прогнозите им за следващите три месеца остават оптимистични, макар и по-резервирани в сравнение с април. Бизнес климатът в сектора се е подобрил с 2,2%, сочат последните данни на националната статистика.
Като цяло общият показател за бизнес климата у нас се увеличава с 4,3% през май спрямо предходния месец. Анкетата на НСИ отчита по-благоприятни оценки във всички наблюдавани отрасли – промишленост, строителство, търговия на дребно и услуги.
Съставният показател за бизнес климата в промишлеността нараства с 4,3% в сравнение с парил. Анкетата отчита леко подобрение по отношение на настоящата производствена активност, като и очакванията на мениджърите от бранша за следващите три месеца са тя да се увеличи.
Несигурната икономическа среда остава основният фактор, затрудняващ развитието на бизнеса в отрасъла, следвана от недостатъчното търсене от страната. Относно продажните цени в промишлеността очакванията на мениджърите са за запазване на тяхното равнище през следващите три месеца.
С 2,5 пункта е покачването на бизнес климата в търговията на дребно. Това отново се дължи на положителните оценки на търговците относно настоящото състояние на сектора. Относно продажбите и поръчките към доставчиците през следващите три месеца очакванията им обаче са по-резервирани. И тук несигурната икономическа среда остава основен фактор, затрудняващ дейността на предприятията. Относно продажните цени в отрасъла очакванията на търговците са за запазване на тяхното равнище през следващите три месеца.
В сектора на услугите е отчетен най-висок ръст на бизнес климата – 8,2%. Той се дължи на положителните оценки на мениджърите от бранша, които обаче остават по-резервирани относно настоящото търсене на услуги. Въпреки това се подобряват очакванията им за следващите три месеца.
Най-сериозният фактор, ограничаващ развитието на дейността в сектора, продължава да бъде несигурната икономическа среда, следвана от конкуренцията в бранша и недостатъчното търсене, като последната анкета отчита намаление на негативното влияние на последните два фактора.
По отношение на продажните цени мениджърите предвиждат те да останат без промяна през следващите три месеца.