Транспортът е един от секторите, засегнат в голяма степен от финансовата криза, доказват и поредните данни на Евростат. През 2009 година преводите на товари от сухопътния и жп транспорт намаляват съответно с 10% и 17%.
През 2008 година, когато кризата реално още не се усещше, спадът на превозеното карго от сухопътния транспорт и от жп транспорта беше в рамките на 2 на сто и в двата сегмента.
Последният доклад на Евростат обаче показва и нещо друго – през 2010 година компаниите в сектора промениха транспортните модели и започнаха да излизат от кризата. И в двата сектора се отбелязва значително подобряване на ситуацията в първото полугодие на миналата година.
Какво още показват данните на статистиката – в ЕС сухопътният транспорт има по-голям дял от жп транспорта. Това важи за всички държави от общността с изключение на Латвия и Естония. В помощ на изчисленията на статистиците е индикаторът "тон – километър", който отразява превоза на един тон стоки на дистанция от един километър.
За ЕС през 2009 година са превозени общо 1 690 млрд. тон/километра от сухопътния транспорт, спрямо 370 млрд. тон/километра от жп транспорта.
През 2009 година по пътищата на повечето държави в ЕС са превозени по-малко товари. И тук има изключения – в България например има ръст на превозените стоки с 16 на сто, а в Полша ръстът е от 10%.
На обратния полюс пък е северната ни съседка Румъния, където превозените товари с помощта на сухопътния транспорт намаляват с 39%. В Латвия този процент пък е 34 на сто, докато в Ирландия, Естония и Кипър понижението е от 27 на сто.
Що се отнася до жп транспорта превозените пратки намаляват навсякъде, с изключение на Естония. Но дори и в тази държава нивата по-скоро остават стабилни спрямо 2008 година и няма записан ръст на товарите. Най-значително понижение пък записва България, където товарите, превозени с жп транспорт са с 33% по-малко спрямо предходната година. На второ място се нарежда Белгия със спад от 29 на сто, следвана от Люксембург и Испания (спад с по 27%).