Хипермаркетите с по-качествена стока от малките магазини

Големите вериги обаче често изхвърлят дребните търговци от пазара, сочи анализ

по статията работи: Симеон Досев | 23.04.2014 | 09:27

Качеството на продуктите в големите вериги е по-високо от това в традиционните магазини. Това сочи анализ относно навлизането на модерната търговия на пазара на храни и напитки у нас, изготвен от Института за пазарна икономика (ИПИ). Причина за това е, че големите търговци обикновено налагат свои, по-високи стандарти.

Търговските вериги предлагат основни хранителни продукти на по-ниски цени спрямо другите магазини, а асортиментът в тези вериги е много по-голям, се казва още в анализа. Докато малките магазини предлагат средно 500 вида стоки, средният брой артикули в супермаркетите е 12 000, а в хипермаркетите стига до 35 000.

Според експертите около 72% от стоките за периода 2007-2013 г. са доставени от български производители или дистрибутори. В някои продуктови групи родното производство е абсолютен монополист или държи значителен пазарен дял - такива са например охладеното и замразено пилешко месо, бяло саламурено сирене, кашкавал, лютеница и други.

Постоянните разходи на търговските вериги пък захранват редица други дейности в сектора на услугите. Те формират 3,6% от рекламния пазар, 2% от пазара на частни охранителни услуги и създават пазар на недвижими имоти за над 10 млн. лв. годишно.

Към тези числа могат да се прибавят по средно 4,2 млн. лв. на година за телекомуникационни услуги, 3 млн. лв. за поддръжка на софтуер и хардуер, 2,4 млн. лв. за счетоводни и данъчни услуги, 2,2 млн. лв. за банкови услуги, 1,6 млн. лв. за счетоводни услуги и др.

Възможност за малките производителите да стъпят в големите вериги е сдружаването - общо предлагане, пласиране и инвестиции, сочи анализът, цитиран от БТА.

Според експертите в Института предизвикателството към малките производители в момента е сдружаването - общото предлагане, пласиране и инвестиции са възможност да стъпят в големите вериги. В Чехия например организации на производителите на плодове и зеленчуци спомагат за преодоляването на проблемите с недостатъчния обем на продукцията и липсата на инвестиционен капитал за малките производители.

Заключението от проучването на е, че ефектът от развитието на търговските вериги върху традиционната търговия у нас е двустранен - от една страна част от малките обекти не издържат на конкуренцията, но от друга се отварят нови възможности за специализирани магазини и като цяло нетният ефект върху пазара на труда не е негативен, а в най-лошия случай - неутрален.

Десетте най-големи търговски вериги дават работа на над 23 000 души към края на 2013 г. Това е около 6 процента от всички заети в сектора на търговията. Наетите в тези вериги получават средно с 38 на сто по-големи брутни възнаграждения спрямо останалите в сектора или средно 1048 лв. месечно.

Според експертите от института най-големи победители от навлизането на големите търговски вериги и засилването на конкуренцията пък са потребителите.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


23 нелепо съвпадение 23.04.2014 | 14:57
"Големите вериги обаче често изхвърлят дребните търговци от пазара, сочи анализ" - Така си и това е доста тревожна тенденция като цяло .
22 Krist Novoselic 23.04.2014 | 14:46
В хипер маркетите определено има повече избор, отколкото в малките магазинчета, но за разлика от тях, в големите вериги често могат да се намерят стоки с изтекъл срок на годност .
21 tiha paranoq 23.04.2014 | 14:20
В супермаркетите често стоката е доста залежала, защото се поръчва по много продукти, а не винаги те се купуват толкова бързо .
20 bilyanka razpilyanka 23.04.2014 | 14:10
Как няма големите вериги да изхвърлят малките от пазара като години наред само се говори как трябва да се подпомага малкия и средния бизнес, който обаче чисто законодателно не сме защитили.
19 крива вежда 23.04.2014 | 14:06
Аз симпатизирам на малките магазинчета, защото там много рядко има опашки, такива каквито има в големите супермаркети например..
18 empty world 23.04.2014 | 13:49
Не съм до толкова сигурен, че в хипермаркетите, стоката е по - качествена от тази в малките магазини . Често пъти в магазинчетата съм намирал по нужни неща, без да се разхождам там много време .
17 Alena Bukva 23.04.2014 | 13:12
Зависи, в кои хипермаркети ще се пазарува. Не всички предоставят качествени услуги, не всички зареждат качествена стока. Лично аз пазарувам и от малките магазинчета и от големите вериги - важното е да имам избор.
16 gospoja jeleva 23.04.2014 | 13:10
"Големите вериги обаче често изхвърлят дребните търговци от пазара, сочи анализ" Нормално е при положение, че в тях има много повече.
15 viktor viktorov 23.04.2014 | 12:54
Може и така да е, но не съм достатъчно убеден.
14 Софи Марсо 23.04.2014 | 12:43
Е, малките прозиводители няма как да търгуват с толкова голям брой производители и предлагат обикновено, най-изгодните за тях стоки. Така, че това е нещо нормална. Макар, че аз съм намирала много качествени неща на определни малки магазинчета, особено ако говорим за зеленчуци и плодове.
13 raliza gospodinova 23.04.2014 | 12:42
"Търговските вериги предлагат основни хранителни продукти на по-ниски цени спрямо другите магазини, а асортиментът в тези вериги е много по-голям, се казва още в анализа" - ами естествено. За това пускат и промоции и също така от един артикул имат различни видове и така потребителя има право да избира.
12 Камелия Стефанова 23.04.2014 | 12:09
"Големите вериги обаче често изхвърлят дребните търговци от пазара" - брей до големи заключения е стигнал този анализ. И все пак поне едно е сигурно засега - че малките квартални магазинчета няма да умрат, защото хората макар и да пазаруват преди,но от супермаркети, винаги има за какво да се прибягва до магазина до дома. И все пак трябва да се мисли как да се стимулират и опазват интересите на дребните търговци. И те са от значение и влияят на икономиката на страната. Освен това те допринасят за ефективното протичане на стопанските процеси, да има справедлива конкуренция и пр.
11 траян тодоров 23.04.2014 | 11:06
бе не съм много сигурен
10 Wild Rose 23.04.2014 | 10:40
Защото могат да си го позволят, а и изнудват доставчиците за по-ниски цени на стоката, така че и да имат брак не е чак такава загуба за тях. Докато малките магазинчета си правят сметка за всичко - колко да заредят, дали ще се продаде, ако е по-скъпо ще има ли кой да го купи и пр.
9 Milata Mila 23.04.2014 | 10:36
не мисля,че е изненада за някого.
8 Bright Light 23.04.2014 | 10:33
Може и така да е, но не може малките производители да бъдат тотално затискани от големите, вносни марки на хранителните вериги, като тоално не им се дава възможност да прокопсат.
7 Фанка Василева 23.04.2014 | 10:32
Определено и аз мога да се съглася с теб, а и там не могат да си позволят да не държат на качеството и да има залежала стока, защото по този начин губят пари.
6 криворазбрана цивилизация 23.04.2014 | 10:18
Нормално, там се пазарува повече, често пускат промоции и ни блазнят,докато малките търговци не могат да си го позволят.
5 скапан сървър 23.04.2014 | 10:11
Скоро малките магазинчета ще са история.
4 Никол Георгиева 23.04.2014 | 09:46
Нормално, а и те не могат да си позволят да няма качествена стока или да бъде залежала, хубаво, че поне при някой стоки родното ни производство е абсолютен монополист.
3 Jana Kirova 23.04.2014 | 09:40
Така е, в големите вериги магазини стоките са на по-ниски цени и пускат добри промоции, с което привличат клиентите и така дребните търговци бележат понижаване на оборота и някои от тях фалират.
2 uchtiviq los 23.04.2014 | 09:38
Това не мисля,че е изненада, защото в големите хипермаркети се пазарува и съответно зареждането е често,докато в малките магазини никой не купува,а за цените няма да говоря.
1 Ангел Добромиров 23.04.2014 | 09:32
Ами така е,то се знае отдавна.

ТВ програма

Кино

  • Сега Последният печели...
  • 14:00 Да бъдеш Майстора документален филм...
  • 15:00 Натисни F1 образователна поредица...
  • 15:30 Истории от Олимпийските игри /п/
  • 15:45 Телепазарен прозорец
  • 16:00 Бързо, лесно, вкусно
  • 16:30 Светът и ние
  • 16:55 България в 60 минути с Мариана...
  • Сега "Златно момче" - сериал, с.2, еп.9...
  • 15:00 "Бараж" - сериал, еп.62
  • 16:00 Премиера: "Скъпа мамо" - сериал,...
  • 17:00 bTV Новините
  • 17:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 18:00 "Стани богат" - телевизионна игра с...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 20:00 "Аз обичам България" - забавна...
  • Сега "Свободна да избира" (премиера) -...
  • 15:00 "Не ме оставяй" (премиера) - сериен...
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Пресечна точка" - публицистично шоу
  • 17:00 "Семейни войни" - телевизионна игра
  • 18:00 "Сделка или не" (премиера) -...
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 20:00 "Един за друг" (нов сезон) -...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.