Защо идването на IKEA в България е хубаво

27.08.2011
Вестник Капитал публикува няколко тематични статии, свързани с идването на шведския гигант в България. Посочени са положителните черти (повече избор и по-ниски цени за потребителя), както и лошите, че сегашните компании в сектора ще се сблъскат с конкурент от висока класа, което може да предизвика фалити или двуцифрен спад на оборотите им. 

Всъщност чисто икономически в дългосрочен план навлизането на голям играч, който предлага нов (евтин и качествен) модел на продажби няма да навреди на икономиката, а дори напротив ще я стимулира.

Унилостта за един бизнес е едно от най-лошите неща, които могат да му се случат. По времето на социализма продажбите бяха гарантирани - поръчки от СССР, от държавата и т.н. (Държавните) фирми тогава нямаха стимул да се развиват, да предлагат иновативни методи или да бъдат по-ефективни - всичко, което произвеждаха им беше гарантирано, че ще намери пазар. Никой не заплашваше пазарния дял на фирмите, защото конкуренция реално нямаше.

На другия полюс, всеки който е бил малко по на запад, особено в САЩ, знае, че когато има конкуренция фирмите трябва да излязат от унеса си и да намерят най-доброто, най-ефективното, най-евтиното и в същото време качествено решение(продукт) за да останат на пазара. В тази връзка съществуват какви ли не купони, ваучери, rebates, и други схеми, които привличат клиенти и ги карат да купуват. (Например отстъпка от 50%, която получаваш до 2 месеца след покупката или отстъпка от 50%, която можеш да използваш в същата верига). И не е вярно това, че покупателната способност на българина е строго ограничена за всяка една покупка - именно иновативните модели на продажби карат човек да купува не винаги само това от което има нужда, но и много други неща. Например изключително много хора си купуват/сменят мобилните апарати всяка година, пенсионери тичат да купуват евтини банани, въпреки, че последната година не са имали нужда от този продукт и спокойно могат и без него. Жестоката конкуренция сред хранителните вериги се усеща - техните обороти се увеличават, клиентите са още по-доволни. Бензиностанциите също започнаха да се бият за клиенти на дребно - промоции, отстъпки, талони за събиране на точки/букви и т.н.

В този смисъл конкуренцията събужда икономическите субекти. Кара ги да започнат да мислят как могат да бъдат по-ефективни и как да печелят повече клиенти. Предлагат се иновативни подходи и методи, с което самите фирми стават по-конкурентоспособни.

Така, че чакаме отговора на другите мебелни компании в България. И по-добре да побързат, защото края на септември, когато IKEA ще отвори врати наближава.


Източник: Калоян Колев

ТВ програма

Кино

  • Сега 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 11:00 Култура.БГ предаване за култура с...
  • 12:00 По света и у нас
  • 12:25 Новини на турски език
  • 12:35 Малки истории /п/
  • 12:45 Телепазарен прозорец
  • 13:00 Последният печели...
  • 14:00 Телепазарен прозорец
  • Сега "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Комиците и приятели" - комедийно...
  • 13:30 "Присъда" - сериал, с.2, еп.63 /п./
  • 15:00 Премиера: "Плен" - сериал, с.1,...
  • 16:00 Премиера: "Моите братя и сестри" -...
  • 17:00 bTV Новините
  • 17:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • Сега "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Наследство" (премиера) - сериен...
  • 13:30 "Свободна да избира" (премиера) -...
  • 15:00 "Лабиринт към щастието" (премиера)...
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Пресечна точка" - публицистично шоу
  • 17:00 "Семейни войни" (нов сезон) -...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.
Валидни за 20.02.2025
 1 USD = 1.87448 BGN  100 JPY = 1.23466 BGN  1 GBP = 2.36103 BGN  1 CHF = 2.07295 BGN
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.