Вестник Капитал публикува няколко
тематични
статии, свързани с идването на шведския гигант в България.
Посочени са положителните черти (повече избор и по-ниски цени за
потребителя), както и лошите, че сегашните компании в сектора ще се
сблъскат с конкурент от висока класа, което може да предизвика
фалити или двуцифрен спад на оборотите им.
Всъщност чисто икономически в
дългосрочен план навлизането на голям играч, който предлага нов
(евтин и качествен) модел на продажби няма да навреди на
икономиката, а дори напротив ще я стимулира.
Унилостта за един бизнес е едно
от най-лошите неща, които могат да му се случат. По времето на
социализма продажбите бяха гарантирани - поръчки от СССР, от
държавата и т.н. (Държавните) фирми тогава нямаха стимул да се
развиват, да предлагат иновативни методи или да бъдат по-ефективни
- всичко, което произвеждаха им беше гарантирано, че ще намери
пазар. Никой не заплашваше пазарния дял на фирмите, защото
конкуренция реално нямаше.
На другия полюс, всеки който е
бил малко по на запад, особено в САЩ, знае, че когато има
конкуренция фирмите трябва да излязат от унеса си и да намерят
най-доброто, най-ефективното, най-евтиното и в същото време
качествено решение(продукт) за да останат на пазара. В тази връзка
съществуват какви ли не купони, ваучери, rebates, и други схеми,
които привличат клиенти и ги карат да купуват. (Например отстъпка
от 50%, която получаваш до 2 месеца след покупката или отстъпка от
50%, която можеш да използваш в същата верига). И не е вярно това,
че покупателната способност на българина е строго ограничена за
всяка една покупка - именно иновативните модели на продажби карат
човек да купува не винаги само това от което има нужда, но и много
други неща. Например изключително много хора си купуват/сменят
мобилните апарати всяка година, пенсионери тичат да купуват евтини
банани, въпреки, че последната година не са имали нужда от този
продукт и спокойно могат и без него. Жестоката конкуренция сред
хранителните вериги се усеща - техните обороти се увеличават,
клиентите са още по-доволни. Бензиностанциите също започнаха да се
бият за клиенти на дребно - промоции, отстъпки, талони за
събиране на точки/букви и т.н.
В този смисъл конкуренцията
събужда икономическите субекти. Кара ги да започнат да мислят как
могат да бъдат по-ефективни и как да печелят повече клиенти.
Предлагат се иновативни подходи и методи, с което самите фирми
стават по-конкурентоспособни.
Така, че чакаме отговора на
другите мебелни компании в България. И по-добре да побързат, защото
края на септември, когато IKEA ще отвори врати наближава.
Източник: Калоян Колев