Унгария
не е от най-богатите страни на европейския континент. Средният
доход измерен чрез паритета на покупателната способност е 65% от
средния за ЕС-27.
Ако обаче в началото на миналото десетилетие живеехте в
Унгария може би щяхте да сте доволни. През 2002 г.
социалистическото правителство (тогава на власт) вдигна с 50%
всички заплати в публичната администрация. Преди това в рамките на
две години с над 90% беше вдигната и минималната работна заплата.
Значително бяха увеличени социалните плащания - за майчинство, за
деца, за пенсионерите, които получиха и 13-а пенсия и т.н. Освен
това, правителството направи страшно големи инвестиции в
инфраструктура и особено за магистрали. Само за последните пет
години Унгария построи над 500 километра магистрали. Нещо повече от
2007 г. Унгария направи мащабна реформа в управлението на
еврофондовете, обедини всички управляващи органи в една мега
агенция, с което постигна впечатляващи резултати и дори получи
похвала от Брюксел, че е една от най-добре справящите се държава
при усвояването на европейските пари. Всичко това звучи много
хубаво, но дали беше направено по-подходящия начин и в подходящия
момент?
Ако трябва да бъдем честни – отговорът е не. Напръв поглед
положителните неща, които се случваха в страната, криеха зад себе
си огромни негативи, които тепърва щяха да излизат наяве. Страната
беше изправена на ръба на фалита и единствено благодарение на
Международния валутен фонд беше спасена от по-дълбоко потъване. Но
нека се върнем в началото и проследим какво се наистина
случи.
От 1997 г. до ден днешен Унгария страда от хроничен бюджетен
дефицит, който на моменти стига дори до 10% от БВП на страната. Или
казано на по-разбираем език: представете си всеки месец да харчите
10% повече отколкото получавате като заплата. Започвате да
вземате заеми от приятели, но вместо да предприемете мерки и да
ограничите харчовете си, вие ги финансирате с нови и нови заеми.
Така натрупвате един немалък дълг, но по-лошото е, че идва криза и
вие оставате без работа – съответно без заплата в края на месец. С
което истинския кошмар започва...
Нещо такова се случи и в Унгария – покрай популистките
действия (щедри социални плащания,
шоково увеличаване на заплатите и др.), страната
натрупа огромни дългове, които бързо надминаха границата от 60%
(един от Маастрихските критерии за влизане в Еврозоната) и
достигнаха почти 80% от БВП през 2009 г. Публичният сектор остана
нереформиран и прекалено голям. Данъците в страната са едни от
най-високите, което стимулира сивия сектор, откъдето и по-малко
приходи в хазната. Реалният ръст на доходите значително надмина
производителността на труда. И ако при растяща икономика и
увеличаващи се бюджетни приходи, дълговете и дефицитите не са
толкова фатални, то обратното – при икономическа криза става
пагубно. Така в навечерието на световната икономическа криза
страната беше изправена пред фалит.
Бизнесът също пострада. В редовното си изследване
“Doing
business”
за 2007 г., Световната банка постави Унгария на незавидното 66
място. Причината беше общоизвестна – тежки бюрократични процедури и
липса на реформи, които да направят средата по-благоприятна за
развитие на бизнес. За сравнение същата година България беше
класирана на 54 място.
Така за никого не беше изненада, когато през октомври 2008 г.
унгарско правителство подписа споразумение с МВФ, ЕС и Световната
банка за спасителен пакет от 20 млрд. евро. Но както знаете заемите
от МВФ изобщо не са ‘приятелски’, а са придружени от строги
изисквания и ограничения. Рязането на разходи започна – много
социални програми бяха замразени, а ДДС шоково скочи от 20% на 25%.
Страната избегна фалита, но икономиката изпадна в дълбока рецесия,
безработицата стигна двуцифрени размери. Чуждестранните инвестиции
намаляха, същата съдба сполетя и износът. Девалвацията на форинта
беше недопустима - много голяма част от унгарските заеми бяха в
евро, швейцарски франкове или други чужди валути и едно такова
действие щеше да ги направи невъзможни за обслужване.
През 2010 г. на власт дойде отново дясното правителство на
премиера Виктор Орбан, което ръководеше държавата и през 1998 г. –
2002 г. Последвалите действия на „десния реформатор” предизвикаха
недоумение и изправиха на нокти бюрократите в Брюксел,
инвеститорите и всички, които имаха поглед над унгарската страна.
Първо на шега или не, високопоставени политици от управляващата
партия съобщиха публично, че страната е пред банкрут и скоро може
да последва съдбата на Гърция. Пазарите реагираха моментално, а
еврото удари тогавашното си четиригодишно дъно спрямо долара. Още
по-изненадващо през юли 2010 г. премиерът обяви, че спира да се
съобразява с наложените строги икономически мерки от МВФ и тръгва
по нов курс към икономически растеж. Конкретните мерки, които бяха
предложени за постигане на такъв растеж могат да се определят като
някакъв неясен микс от десни и леви идеи: временен банков данък,
кризисни данъци за телекомите, енергийните компании и фирмите за
продажби на дребно. За да бъде запушен бюджетния дефицит беше
осъществена частична национализация – бяха пренасочени средствата
от частните пенсионни фондове към държавата. Това стана насилствено
- тези, които продължиха да внасят за частна пенсия бяха заплашени,
че няма да получат държавна. Бяха прекратени и всички договори за
публично-частни партньорства. От друга страна Орбан предвиждаше
въвеждане на плосък данък от 16% върху доходите, данъчни облекчения
за семейства с деца и намаляване на корпоративните
ставки.
В края на 2010 г. последваха и други действия на
правителството, които събудиха спомените за тоталитарния режим:
премахване на правото на Конституционния съд в страната да се
произнася по въпроси отнасящи се до данъците, странен медиен закон,
който ограничава свободата на словото и др.
В резултат на всичко това през декември агенцията за кредитен
рейтинг Moody's понижи рейтинга на страната до най-ниското си
инвестиционно ниво - Baa3, а перспективата бе определена като
негативна.
Поуките
Ако трябва да определим икономическия модел на Унгария с една дума – то той бил популистки. Прекалено внимание беше обърнато на увеличаване на заплатите и социалните плащания, докато производителността на труда и нивото на публичните услуги останаха на заден план. Зад действията на правителствата на Унгария от последните 10 години стояха хроничен дефицит и постоянно увеличаващ се публичен дълг, което доведе до влошаване на бизнес средата и отлив на инвестиции, спад на износа, понижение на кредитния рейтинг и изправяне на страната пред фалит.
Всъщност унгарският икономически модел беше в разрез с
пазарните принципи и показа какво става, когато държавата неумело и
неефективно се опитва да променя пазарните закони (шоково
увеличение на минимална работна заплата и др.) като в същото време
остави много ключови сектори нереформирани.
Положителното от тази история е, че България не пое по курса
на Унгария, въпреки че имаше финансовата възможност през 2007-2008
г. да увеличи рязко заплати и социални придобивки. На всички трябва
да е ясно, че не може да имаш ниска производителност на труда и в
същото време да искаш да получаваш високи заплати.
Източник: Калоян Колев