Генералният директор на руската самолетостроителна корпорация (РСК) "МиГ" Сергей Коротков е уведомил България чрез депутата от АБВ ген. Михо Михов за невъзможността ремонтът на българските изтребители МиГ да бъде извършен в Полша. Причината е, че поляците нямат нито лиценз, нито технологичната документация от руската корпорация, за да ремонтират двигателите на изтребителите й. Това съобщи агенция ТАСС, цитирана от БТА.
Получава се §22, при който решение на проблема няма. От една страна руският производител не иска да предостави на друга страна правото и чертежите, за да ни извърши много по-евтино ремонта на изтребителите, а от друга - санкциите на ЕС и САЩ срещу Москва не позволяват ремонтите да се извършат от РКС.
Предупреждението на РСК е отправено в писмо, адресирано до председателя на парламентарната комисия по отбрана и депутат от групата на АБВ Михо Михов. В него Коротков в прав текст заявява, че ако България допусне Полша да ремонтира руските машини, РСК ще откаже да ги поддържа и занапред, като ще накаже и Варшава.
Писмото е пренасочено към министерството на отбраната на България. То ще бъде обсъдено на заседанието на Комисията по отбрана на 2 октомври 2015 г., казаха от ведомството на Николай Ненчев.
От руския самолетостроителен концерн предупреждават: "Руската страна не е предоставяла на Полша лиценз и актуална технологична документация за ремонтиране на самолетните двигатели. Ако се извърши подобно ремонтиране на българските МиГ-ове, тогава РСК "МиГ" ще прекрати по-нататъшното изпълнение на договора за поддръжка и експлоатация на самолетите", гласи предупреждението.
"Освен това Полша няма право да използва запасни части на самолетите за нуждите на трети страни. Ако това се случи, тогава тяхната доставка за страната ще бъде прекратена", заплашва още РСК.
Междувременно стойността на ремонта на всеки един от 14-те двигателя, осъществен от руски специалисти, ще струва над 1 млн. евро, съобщи корпорацията, цитирана от ТАСС.
Министърът на отбраната Николай Ненчев е категоричен, че сделката за ремонта на шестте изтребителя с Полша, сключена през август, е изгодна за страната. В края на август той подписа споразумение заедно вицепремиера и министър на националната отбрана на Полша Томаш Шемоняк за обслужване на авиационна техника. По силата на него Варшава трябва да ремонтира през 2016 г. двигателите и друго оборудване на шестте МиГ-29, които са на въоръжение на българските ВВС.
Цената на ремонта на изтребителите в Полша е с 50% по-ниска, отколкото предложената от руската компания, обясни преди време Ненчев. Варшава обаче предложи отстъпка от 30% от руската цена.
Като друг аргумент в полза на Варшава военният ни министър посочи: "България трябва да се стреми към партньорства с ЕС и НАТО, като опита постепенно да намали своята зависимост от трети страни, които не са членки на НАТО, в това число и Русия".
От българското министерство на отбраната потвърдиха, че ще разпространят официално съобщение след писмото, изпратено от генералния директор на руската самолетостроителна корпорация.
"От началото на своя мандат водя последователна политика за по-тясна интеграция на България в НАТО и откъсване от зависимостта ни от трети страни. По силата на решение на Съвета на ЕС от юли миналата година относно мерки срещу Русия, ние не можем да продължим да извършваме ремонта и поддръжката на техниката си в Русия", гласи отговорът на Ненчев, разпространен до медиите.
"Полша сама извършва пълен обем от дейности за поддържане на изправността и летателната годност на самолети МиГ-29. В момента страната ни е в процес на преговори на договор с полската страна. Полша има и възможност да извърши модернизацията на МиГ-29 по стандартите на НАТО", категоричен е военният министър.