Тази година "черният петък" ще бъде много специфичен от досегашните, защото очакваме да има един много актуален компонент, свързан с епидемията. В последните месеци ни правят впечатление изключително многото реклами, които "лекуват” или "предпазват” от най-различни зарази. Трябва да сме изключително внимателни към всички тези претенции.
Това каза за колегите от БГНЕС председателят на асоциацията "Активни потребители” Богомил Николов по повод голямото пазаруване в края на ноември, познато като "черен петък”.
"Най-често може да ги срещнете при различни храни или хранителни добавки, но също така напоследък излязоха UV бактерицидните лампи, различни душове или изтривалки, които претендират, че предпазват от вируси и бактерии. Трябва да сме изключително предпазливи към този тип реклама”, алармира Николов и добави, че потребителите трябва да внимават с фалшивите и подвеждащи намаления, които съществуват от години и се прилагат от някои търговци.
Той коментира, че има два типа потребители – такива, които правят проучване на пазара и такива, които правят импулсивни покупки, без проучване. Според него именно те най-често стават обект на измама.
Попитан защо намаленията у нас са с доста по-нисък процент, за разлика от тези в чужбина, Николов каза, че преди 5-6 години наистина е било така, но във времето тази тенденция се е променила.
"Тенденцията е все по-добра. Отстъпките стават все по-съществени и по-важното за нас – все по-продължителни. Започна се от един единствен ден в годината, след това започнаха да се рекламират "черни уикенди". Постепенно това ще се превърне в "черен месец", защото такава е практиката в САЩ, откъдето е възникнало. "Черният петък" е началото на сезона на намаленията и това е много хубаво за нас, защото когато потребителят знае, че намалението е само в един ден, той много по-лесно може да бъде подведен, той няма време да сравнява и проучва и бърза да вземе първата оферта, за да не изпусне шанса. Когато се налага практиката намаленията да са по-продължителни, тогава ние самите не сме толкова импулсивни", обясни председателят и насочи вниманието на хората върху това да не се подвеждат по оферти, които се представят като ексклузивни и твърдят, че са персонални или, че важат само до определен ден и час.
"Най-полезното за потребителя винаги е сравнението на повече оферти, повече търговци. Така имаме най-добър шанс да намерим добрата оферта, а не "доброто намаление"", коментира Николов и призова хората да ги търсят преди да имат проблеми, защото "Активни потребители” не са санкциониращ орган, а често биват търсени за подобни казуси.
Николов обърна сериозно внимание и на факта, че потребителите могат да върнат стока в 14-дневен срок само, ако тя е закупена онлайн, но това правило не важи, ако стоката е взета от физически търговски обект.
"Това е най-масовият проблем, с който ни търсят хората. Грешно смятат, че имат право да върнат стоката. Гарантира ни се от Закона това право, когато пазаруваме онлайн или извън търговски обект. Когато имаме гаранция съответно имаме право на ремонт или замяна, когато те не са възможни, тогава вече може да ни върнат парите. Първата стъпка е ремонт или замяна", поясни той и уточни, че това важи и при мобилните оператори и съветва хората да пазаруват от тях чрез сайтовете им, за да могат при неудовлетвореност да се възползват от възможността да развалят договора в 14-дневен срок.
Николов изрази надежда и търговците да въведат тази възможност без това да им се вменява със закон, защото това ще привлече повече клиенти и ще им даде спокойствие, което пък ще доведе и до повишаването на оборотите на търговските обекти.