Общото събрание на Българската академия на науките (БАН) сигнализира за редица за редица нарушения на закона и правилника за работа във Фонда за научни изследвания.
В писмо до президента, премиера и министъра на образованието учените пишат, че приключилият неотдавна конкурс на Фонда за научни изследвания е проведен при многобройни драстични нарушения на законите и решенията на Народното събрание и МОМН, регулиращи материята, както и на собствения Правилник на Фонда.
Нарушени са нормативни документи, норми за прозрачност, установени европейски практики.
"Всички тези нарушения хвърлят дълбока сянка на съмнение върху обявените крайни резултати от конкурса и обезмислят труда и амбициите на цялата научна общност от българските висши училища и научни институти, за които, според утвърдената от парламента
"Национална стратегия за развитие на научните изследвания 2020", програмно-проектното финансиране е основният източник на средства".
Според Общото събрание на БАН сред най-грубите нарушения на Правилника на Фонда са следните:
1. Националната стратегия за научни изследвания формулира отчетливо 5 области за приоритетно финансиране, важни за родната икономика, и предвижда заедно с това 15% от средствата за финансиране на фундаментални научни изследвания извън този кръг, "от полза само за световната икономика", но със значение за развитието на самите научни дисциплини. Според чл. 4. от правилника на фонда, "насърчаването на изследванията" е в тези направления.
Ръководството на Фонда обаче преиначавайки до неузнаваемост и буквата, и духа на Стратегията, в частта за насърчаване на фундаменталните изследвания в посочения обем, тихомълком "дописва" свой шести измислен национален приоритет "Научни изследвания с приложения в педагогическата сфера", и разпределя над 6% от общия бюджет на проекти, свързани с манипулираната му формулировка.
2. Съгласно чл. 31 (1) от Правилника, "оценяването на научните проекти и програми се извършва от независими чуждестранни рецензенти при спазване принципите на безпристрастност, компетентност и избягване конфликта на интереси", а национални рецензенти - според ал.(2) - се допускат само за проекти, свързани с културно-историческото наследство и националната идентичност.
В разрез с това, всичките над 1094 проекта са рецензирани само от национални рецензенти. В оповестения на сайта на Фонда списък на националните рецензенти се откриват драстични случаи на потенциален конфликт на интереси на учени, които в същото време са ръководители на проекти, спечелили финансиране, близко до максималното. Колко са рецензентите измежду останалите членове на спечелилите екипи остава само да се гадае.
3. Съставът на Изпълнителния съвет е формиран в нарушение на изискванията на чл.8 ал. (2), ал.(4) т.5 и ал.(5) от Правилника на фонда за възрастта и квалификацията на членовете му и баланса между научните направления, които те представляват. Оценката и класирането на проектите от конкурса са проведени в пряко противоречие с "Насоките за кандидатстване в конкурса" - официалният документ за условията, с които всички кандидати са длъжни да се съобразят при подготовката на проектите си.
4. Част ІІ, т.1 от "Насоките" изключва участието в конкурса на "научни посредници": Кандидатите трябва да са непосредствено отговорни за изпълнението на дейностите по проекта, а не да действат в качеството на посредници. В драстично противоречие с това, бенефициентите на 16 финансирани проекти на обща стойност близо 4 и половина милиона лева (над 20% от бюджета) са организации без собствен научно-изследователски потенциал, т.е. "посредници" в най-чистия смисъл на думата.
Деморализиращото въздействие от нарушенията на нормативните разпоредби се задълбочава от пълната липса на прозрачност и информационното затъмнение около конкурсната процедура, в пълен контраст с утвърдената европейска и световна практика.
Всъщност, резултатите от конкурса не са и изобщо не се предвижда да бъдат оповестени. Оповестен е единствено списъкът на победителите в конкурса, което - при вече установените множество процедурни нарушения - е крайно неубедително. Процедурата за "достъп до експертните оценки от страна на ръководителите на некласирани проектни предложения", необяснимо разтеглена в бъдещето, е очевиден опит за отлагане на решението на възникналите проблеми и размиване на натрупаното напрежение.
Учените настояват да бъдат анулирани резултатите от настоящия конкурс, като бъде изцяло осветлена процедурата по оценка и класиране на кандидатствалите в конкурса проекти, и в 14-дневен срок бъдат публикувани на интернет-сайта на Фонда на научни изследвания някоои документи.
Сред тях са съставът на временните научно-експертни комисии по конкурса, списъкът на рецензентите по конкурса, с посочване на областта им на компетентност и броя на рецензиите, които всеки от тях е изготвил, пълният списък на всички участвали в конкурса проекти и др.