Глоба от 200 лв. за паркиране в градини, паркове , на детски площадки и тротоари, извън обозначените за това места, реши парламентът с промени в Закона за движението по пътищата, предложени от депутати от ГЕРБ.В момента глобата за тези нарушения е 20 лева.
На първо течене бяха разгледани общо четири законопроекта за ремонт за закона. Всички проекти да бъдат оттеглени и да се мисли върху изцяло нов Закон за движението по пътищата, който да обединява и новите предложения, предложи по този повод Цветомир Михов от ГЕРБ, който е от авторите на единия проект за промени.
Подкрепиха го депутатите от левицата, но въпреки всичко залата гласува положително за написаните от Михов изменения и "за" текстовете, предложени съвместно от ГЕРБ и Реформаторския блок.
На път сме да направим поредното безумие в Закона за движението по пътищата. До момента е променян 90 пъти т.е. по един път на месец за 5 години, изчисли Цветомир Михов като подчерта, че последните изменения са влезли в сила преди две седмици. Той обаче защити значително по-високите глоби с аргумента, че сегашните 20 лв. за неправилно паркиране не стряскат нарушители.
В същото време се надява по-високата санкция да реши проблема на общините, свързан с неправомерното спиране на автомобили потротоари и площадки.
Парламентът даде правомощия на общинските съвети занапред да определят цена за паркиране, а не такса, с подкрепения съвместен законопроект на депутати от ГЕРБ и Реформаторския блок, който обаче бе оспорен от БСП. Промяната се отнася до т.нар. синя и зелена зона в градовете. Вносителите предвиждат определената от местните съвети цена да бъде събирана от специализираното звено на общината или дейността да бъде възложена на юридическо лице, на което е предоставено управлението на тези места по Закона за обществените поръчки.
Цената е за услуга, която извършва определено ведомство за определена дейност и няма да бъде разходно обвързана, както е таксата. Ще донесе и повече приходи за общините, обясни Станислав Иванов от ГЕРБ, един от авторите на предложението.
Георги Свиленски от левицата съобщи, че в общинския бюджет на София през последните години от таксите за "синя" и "зелена" зона са взели нула лева. За предложената 200 лв. глоба за шофьори, паркирали по тротоари, той попита дали не трябва да има реципрочна санкция и за общината, защото не е осигурила
подходящи места за автомобилите.
Колежката му Дора Янкова нарече законопроекта на ГЕРБ и РБ лобистки, защото всичко, което се предлага, вече било нормативно разписано. Затова тя попита дали вносителите не правят услуга на някой кмет, който трябва да бъде изваден от съдебна процедура. Янкова се опита да обори смяната на такса с цена и с аргумента, че функциите на общините са преди всичко социални комунални услуги, а не пазарни. Тя и Георги Свиленски бяха единодушни, че няма как да не се оскъпи паркирането, защото, когато става дума за цена, трябва да има печалба и следователно не може да бъде запазен сегашният размер. Ще създаде проблем на кмета Фандъкова и на големите кметове, предупреди Дора Янкова.
Между двете четения Патриотичният фронт ще предложи да бъде защитен интересът на хората, които паркират в платените зони, в които и живеят. По-големият проблем обаче е, че в момента приходите от такса "паркиране" не влизат в бюджета на общината, защото се управляват от съответното дружество, отчисляват се дивиденти и не е заложена като бюджетен приход, обясни Димитър Байрактаров. Затова според него промените ще наложат контрол върху тези "касички". Задължително е обаче т.нар паркомати да бъдат свързани онлайн с НАП. Депутатът се обяви за по-висока сума от 200 лв. за неправилно паркиране.
Законопроектът на Петър Славов от РБ, отхвърлен от мнозинството, предвиждаше светофарите на кръстовищата, които фабрично не разполагат с функция за указване края на времетраенето на зеления сигнал, да се снабдяват с устройства, указващи това чрез трикратно премигване.
Парламентът не прие и предложението на Светлин Танчев от БДЦ да бъде разрешен десен завой на червено при спазване правата на пешеходците и, когато водачът се увери, че пътят е свободен за преминаване. Целта е да се облекчи трафикът в големите градове, има такава практика в европейски градове, защити идеята си Танчев.