Комисията за защита на потребителите (КЗП) е установила, че голяма агенция за недвижими имоти обвързва клиентите си със задължение за изплащане на комисионно възнаграждение в размер на 3% от стойността на сделката, но не по-малко от 1000 евро без ДДС дори когато те решат да закупят от друго лице огледания чрез въпросната фирма имот. Това съобщи Димитър Маргаритов, председател на контролния орган по БНТ. Той обясни, че агенцията излиза на едно от челните места във всички търсачки в Интернет, събира от онлайн пространството различни оферти за продажба на недвижими имоти и ги предлага на свои клиенти, без да има ексклузивното право да ги продава.
"Ако отидете на оглед с въпросната агенция, подписвате протокол, в който с малки букви пише, че ако впоследствие този имот не си го купите от тях, дължите комисионна в размер на 3% от стойността на сделката, но не по-малко от 1000 евро без ДДС. Това е абсолютно недопустимо решение и се съдържа в документ, който не е договор, а е просто един протокол”, поясни Маргаритов и отправи предупреждение хората да внимават, когато полагат подписа си върху подобни документи за това дали "в малките букви не се крие едно три-четири- пет хиляди евро задължение.”
Председателят на КЗП посочи, че именно в подобен тип протокол-заявление за осигуряване на достъп до електропреносната мрежа на "Енерго-Про”, се е съдържала неравноправната клауза за отнасянето на потребителските спорове към арбитражен съд. "Така, както ние сме се произнесли, тя е отстранена и не присъства във формулярите, което сме установили при своя последващ контрол. Проблемът обаче може би е, че действително трябва да се оптимизира законодателството. Именно затова има и различни институции, затова и омбудсманът съвсем резонно се е сетил да направи такова предложение, което ние напълно подкрепяме”, коментира Маргаритов.
В момента КЗП провежда и инициатива за проверки на автокъщите за автомобили втора употреба. "Когато става дума за неизправност на автомобил, пряко са застрашени животът и здравето на хората. Затова правим тези инспекции – те са и документални, и технически. Целта е да се установи дали предоставяната от търговеца информация е вярна – километри, двигател, разход на гориво, цена, година на производство. Проверяваме и офертите в интернет сайтовете, като посочените там данни се сравняват с това, което е на място. Имаме около десетина случая на нелоялни търговски практики, по които сме се произнесли. Забраняваме на търговеца изобщо, не само по отношение на конкретния автомобил, да прилага такъв тип практика”, поясни Маргаритов. Той каза още, че ако при последваща проверка провинил се търговец бъде хванат отново в нарушение, може да бъде глобен до 50 000 лв.
"Затова ние приканваме търговците и мисля, че това също е ефект, който постигаме напоследък – да бъдат коректни и лоялни не непременно след като сме ги хванали в нарушение, а просто да знаят, че тяхното коректно поведение и спазването на закона най-вероятно ще им осигурят и повече клиенти”, добави той.
Маргаритов потвърди, че продължават и активите проверки на КЗП по Черноморието и останалите райони в страната с повече почиващи, включително и в планинските курорти. От началото на юни комисията е извършила над 1000 проверки в хотели, ресторанти и различен тип атракциони по Черноморието, където има най-много летуващи. Проверки текат и в търговската мрежа. В около 5% от случаите се установяват нарушения.
"В сравнение с минали периоди това е по-малко. Отчитаме, че тенденцията е добра и оптимистична, стремежът ни е да се запази, но същевременно си даваме сметка, че нарушения има. Те са свързани с различни заблуди на потребителите, като например скриване на важна информация, което ги "удря по джоба”. В редица случаи им се предлагат несъществуващи намаления, менюта на чужд език или с цени в евро, което ги заблуждава, че е два пъти по-евтино. Когато установим такива практики, ги забраняваме и налагаме санкции”, посочи Маргаритов.
Той напомни, че работят всички приемни на комисията по Черноморието. "Търсени сме и за консултации, а не само да констатираме, че вече е налице някакво нарушение. Тук работи и превенцията, и нашите кампании, които разгръщаме в тази посока, дават резултат – хората стават по-информирани, по-готови да защитят правата си с по-голямо самочувствие на истински европейци”.