Очертава се и тенденция за увеличаване на броя на деца в детски заведения и ученици в първи клас, които проявяват нетипично и агресивно поведение, и педагозите срещат сериозни затруднения в работата. Не е разработена документацията и не са предприети действия, които се изискват по Механизма за противодействие на училищния тормоз и агресия между учениците в училище. Това констатират от Държавната агенция за закрила на детето въз основа на резултатите от 21 проверки в образователните институции, извършени от началото на годината.
Инспекторите на ДАЗД са установили пропуски и нарушения, свързани с липсата на регламентиран ред във вътрешните правила на учебните заведения за действие при сигнал за насилие над дете или инцидент, както и реда за подаване на жалби и сигнали.
Държавната агенция за закрила на детето е предложила на МОН да бъде разработена съвместно методика за работа и да се регламентира ясно дейността на педагогическите съветници в училищата, тяхната роля, връзките и взаимодействието им с органите за закрила на детето, родителите и др.
"Необходимо е и да се направи преглед на действащата нормативна уредба, с цел изменението и допълнението ѝ във връзка с професионалното обучение на ученици с обучителни затруднения, които учат интегрирано в масови училища и не са с умствена изостаналост, и да се разработи методика за учебния план, по който се обучават тези деца, както и за покриване на държавните образователни изисквания от дете със СОП", отбелязват експертите.
Установени са и пропуски, свързани с длъжностните характеристики на педагогическия персонал в училищата и детските градини - не е регламентирано изискване за информиране на компетентните органи, в случаи, при които стане известно, че дете се нуждае от закрила.
Според инспекторите персоналът на образователните институции все още няма умения и познания, за да идентифицира "дете в риск”, както и не разпознава органите за закрила на детето като партньори.
"Прилагат се наказания, преди да са изчерпани възможностите за корекционно въздействие. Налагани са неоснователни санкции и са използвани методи на въздействие, които травмират децата и нарушават личното им достойнство. Това е нарушение на Правилника за прилагане на Закона за народната просвета и Етичния кодекс на работещите с деца", отбелязват експертите.
При проверките в образователните институции са открити нарушения, свързани с работата на Екипа за подпомагане на обучението и възпитанието на деца и ученици със специални образователни потребности. При липса на ресурс и невъзможност ръководството на учебното заведение да се справи със създалата се ситуация не е търсено съдействие на външни специалисти за справяне с проблема – отдел за закрила на детето или център за обществена подкрепа.
Установен е и занижен контрол от страна на директорите по отношение задълженията на педагозите да информират родителите за развитието на ученика, спазване на училищната дисциплина, както и за уменията му за общуване и интегриране в училищната среда. Конкретните случаи са в ОУ "А. Кънчев" – гр. Русе, СОУ "Иван Момчилов" – гр. Елена.
В голяма част от проверените учебни заведения липсва документация, удостоверяваща работата на педагогическия съветник с ученици, родители и учители – методи на работа и постигнати резултати.