Резултатите от годишните изпити на учениците от IV и VII тази година са трагични, след като Министерството на образованието и науката (МОН) се постара повече от всякога досега да попречи на възможностите за преписване вътре и подсказване отвън. Във всички случаи двойките са много повече от предходните години на въшното оценяване за 7-ми клас – съответно почти 18 000 двойки по математика и 9500 – по български език и литература. Това съобщи просветният министър и вицепремиер Меглена Кунева на пресконференция във ведомството си.
В същото време отличниците по математика са само 1130, а по български език и литература - около 2500.
Двойка по един от двата предмета лишава ученика от правото да кандидатства в гимназиите, обясниха от МОН.
Седмокласниците са изкарали 17 983 двойки на първия модул, т.е. този, който е само за външното оценяване и включва по-елементарните задачи. На втория модул обаче, който е с много по-сложни задачи, децата са показали по-добри резултати и двойките сумарно от първия и втория са 3881.
От тези данни излиза, че повечето деца не са успели да решат по-елементарните задачи, а далеч по-сложните задачи са се оказали по-лесни за тях, обобщи Кунева, цитирана от БГНЕС.
Експерти от Министерство на образованието обясниха драстичната разлика в данните и защо се е стигнало до тук. Според тях от втория модул децата получавали точки за всеки отделен елемент от задачата (например вярно направен чертеж) и в края на краищата дори за нерешена задача получават повече точки, с които успяват да се класират за среден.
Въпреки тази подробност от МОН са категорични, че скалата за среден не е занижена, а експертите само представят данните от страната.
На външното оценяване за четвърти клас са се явили 58 320 деца по Български език и литература (БЕЛ) и 58 131 деца по математика. От тях най-висок успех са изкарали по БЕЛ децата от София - град, Смолян и Видин, а най-зле са се представили децата в Сливен, Силистра и Ловеч.
По математика най-добри са резултатите в Смолян, София - град и Варна, а най-ниски са резултатите в Сливен, Шумен и София - област.
От данните, с които МОН разполага, може да се констатира, че по БЕЛ е необходимо да се акцентира повече върху формирането на умения за четене с разбиране, а по математика - върху пространственото мислене и решаването на текстови задачи.
На външното оценяване след 7 клас са се явили 53 579 ученици по БЕЛ и 53 212 по математика. От тях най-добри резултати по БЕЛ са изкарали учениците от София - град, Смолян и Търговище, а най-лоши са резултатите на децата от Сливен, Враца и Плевен.
По математика най-добре са се представили децата в София - град, Варна и Търговище, а най-зле тези от Шумен, Враца и Видин.
"С резултатите от външното оценяване ще може да се кандидатства, т.е. учениците ще бъдат подреждани по успех, в тестовете ще има задачи с различна трудност за различните деца и различното им ниво. По този начин ще се отчита по обективно представянето на учениците и данните, с които МОН ще разполага, няма да бъдат суха статистика по региони, а ще отчитат и нивото на отделните ученици и те ще могат да кандидатстват за продължаване на образованието си в средните училища", обясни експертът от министерството Анелия Рангелова.
На изпита след IV клас учениците също сегашните резултати са по-ниски по всички основни предмети - български език, математика и "Човек и природа”.
Оценката от матурата за четвърти клас се използва само за статистика и по нея се мерят резултатите на отделните учители и училища. Те не са определящи за крайните оценки на децата, уточниха от МОН.
От просветното министерство обявиха, че ще променят критериите за оценяване на малките матури след четвърти и седми клас.