Близо 100 представители на бизнес, администрация и граждани на третите “Диалози за София”

Дискусията потърси отговори на въпросите какво е хармонична среда и как е възможно да я постигнем

по статията работи: iNews.bg | 19.09.2018 | 13:01
Близо 100 представители на бизнес, администрация и граждани на третите “Диалози за София”
Визия за София

Tретото издание на поредицата от дискусии "Диалози за София, което се проведе вчера в галерия "Структура” в София, разгледа темите "Облик и бизнес” и как те си взаимодействат в града. Дискусията потърси стратегически предложения и идеи как можем да постигнем хармонична градска среда, които ще бъдат използвани в работата по дългосрочната стратегия за развитие на София и крайградските територии. В събитието участваха различни заинтересовани страни от бизнеса, неправителствения сектор, проектанти и администрацията, които представиха своята гледна точка и позиция.

От откриващата кратка презентация по темата от екипа на Визия за София стана ясно как бизнесът създава и променя пейзажа в града и има потенциал да привлича инвестиции, да облагородява средата и да създава работни места, забавления и услуги, но също така и да закрива гледки, възпрепятства движението, създава визуален шум, изисква допълнителна логистика и като цяло да променя идентичността на града. Цитирани данни от изследване за търговските улици на София, предоставено от Colliers International, показаха ясно как инвестициите в публичните пространства променят микса от бизнеси и магазините намаляват за сметка на заведенията, които пък от своя страна изискват нов тип регулация.

С експертни становища се включиха и основни представители на различни заинтересовани страни в тези процеси. Здравко Здравков, главен архитект на СО, благодари на компаниите, които се занимават с реклама, че по време на обсъжданията за наредбата за рекламните елементи, внесена в СОС през юли 2018, са достигнали добър синхрон, който позволява по- добра регулация на размери и отстоянията между рекламни елементи в посока на намаляване на визуална наситеност и защита на историческия център и достъпността до публични пространства. Арх. Здравков добави още: "Безспорно регламенти трябва да има. За ползването на летните градини отново искаме да създадем ясни правила как ще изглеждат. В тази връзка работим по методически указания, които да станат един нов начин за представяне в града. Ще направим схеми, с които да определим и зоните за летните градини в Зона 2, за да сме готови в следващите дни, когато се промени средата и на ул. Граф Игнатиев започне да се променя структурата. Когато малките магазинчета започнат да стават кафенета, трябва да бъде ясно къде ще се сложат летните градини, но не само това, а и как трябва да изглеждат, какви да бъдат цветовите решения, дали да бъдат тенти и т.н.

Ирина Мутафчийска, представител на Съюза на урбанистите в България, работила по проекта за Градски стандарт добави: "Онова, от което трябва да започнем, е оценката на среда ни, какви са нейните характеристики, какво харесваме в нея, какво бихме искаме да запазим и какво да променим? За мен първото нещо, което трябва да стане ясно, е това как оценяваме средата, но не само през погледа на колегите архитекти, а по-скоро в един по-широк дебат. " Тя добади, че обликът на средата трябва да е в синхрон с характера ѝ, което ще рече, че не бива да се търсят универсални, а специфични за всеки квартал или улица правила.

Арх. Иво Панталеев от А.Д.А, автори на проекта за обновяване на ул. Граф Игнатиев и насоките за оформление на фасадите по улицата, коментира: "Трябва да уважаваме стремежа на бизнеса да се изявява в една много конкурентна среда, но не трябва да му позволяваме го прави за сметка на всички останали. Другият важен аспект е самоидентификацията. София върви към ЕС и стремежът си да става европейска столица, но не трябва да губим автентичността на София като балканска столица. Ако прекалим с регулацията и започнем да приличаме на изчистен и излъскан град, това няма да е София. Ценностният и културен аспект е много важен и културолози, урбанисти и хора на словото трябва да се произнесат по въпроса към каква София се стремим. От там насетне стои въпросът "как”. Наредбата е един от най-важните инструменти, но има и други вид документи, който отсъства у нас - така наречените насоки, които да задават какво е това реклама, какви са методите, как се иска разрешение, как се санкционира и т.н.”, коментира по темите той.

Милен Попов, собственик на компанията за външна реклама Ideacomm сподели, че според него въведеното зонирането на града е сред начините да се борим с пренасищането с реклама. "Количественото пренасищане може да се пребори по този начин, но и то не решава проблемът с разностилието. Важно е да започнем да говорим за градския партер. В момента е факт, че рекламите са скрили партера на нивото на очите и регламентирането на този тип реклама ще промени града в позитивна посока. Останалите рекламни елементи са вече са типизирани, еднофамилни, извън градския център са и не дразнят.”

Участие в дискусията взе и Георги Шопов, председател на Националната асоциация на строителни предприемачи, който подчерта нуждата от дългосрочна стратегия за града. "За да има хармония, планирането трябва да е цялостно. В нашата работа всяка сграда носи своето усещане и вибрации и ако те са съчетани добре, ще създават хармонично и естетическо усещане. Ако се работи цялостно и плановете не са на парче, а най-малко с размера на квартал, тогава гражданите ще получат не само красиви сгради, но и цялостна хармонична околна среда.”. Г-н Шопов добави към изложените аргументи по темата за партерите на София, че е много важно как ще бъдат оформени партерите, за което е добре да има задължителни стандарти с оглед на естетиката и цветовото решение не само в центъра, но и в кварталите. Той обобщи тезата си, че умните управници имат задачата да насочват капиталът в правилните посоки, а не да го ограничават.

В последвалата дискусия се включиха още граждани и експерти, които изразиха мнения и предложения в търсене на консенсус по темите, свързани с визуалната среда в града, които бяха записани и обобщени от екипа на Визия за София. Целта на дискусията бе генериране на идеи за възможни стратегически решения и добри практики, които могат да подобрят възможностите за присъствие и разпознаваемост на бизнеса, като същевременно се съобразяват и подчертават характерните черти на градската среда.

Дискусията се организира от Визия за София – инициатива на Столична община за създаване на споделена и дългосрочна стратегия за развитие на София и крайградските територии, и Форум Гражданско Участие с финансовата подкрепата на Столична община, Програма Европа 2018 г. Събитието е част от поредицата "Диалози за София” – дискусии по важни за Столична община теми, които се провеждат като част от процеса по създаване на споделена и дългосрочна стратегия за развитие на града Визия за София.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега Денят започва сутрешен блок с...
  • 09:20 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 11:00 Култура.БГ предаване за култура с...
  • 12:00 По света и у нас
  • 12:30 Малка нощна приказка 4-сериен...
  • 13:00 Рождественски благотворителен...
  • 14:30 Рико, Оскар и мистериозният камък...
  • 16:00 Аве Мария коледен музикален...
  • Сега "Тази сутрин" - сутрешен блок с...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Вкусът на България" - кулинарно...
  • 13:30 ПРЕМИЕРА: "Южняшка Коледа" -...
  • 15:30 ПРЕМИЕРА: "Хокеист за Коледа" -...
  • 17:00 ПРЕМИЕРА: "Трима мъдреци и едно...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • Сега "Здравей, България" - сутрешен блок
  • 09:30 "Ваканцията" - с уч. на Кейт...
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Снежно приключение" (премиера) - с...
  • 14:10 "Стари кучета" - с уч. на Джон...
  • 16:00 "Феята на зъбките" - с уч. на Дуейн...
  • 18:00 "Скрита самоличност" (премиера) -...
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.