Бавният напредък в борбата с корупцията по високите етажи на властта и по делата, свързани с организираната престъпност, продължава да подкопава общественото доверие в способността на българските органи да гарантират правосъдие. България показва желание да осъществи съдебна реформа, приемайки някои от необходимите законодателни промени конституцията, но за година не е постигнала никакви реални резултати в борбата срещу корупцията по високите етажи на властта и организираната престъпност.
Това гласи оповестеният официално днес нов годишен доклад на Европейската комисия за напредъка на България по механизма за сътрудничество и проверка (МСП) относно стъпките, които са предприети в сферата на съдебната реформа и в борбата с корупцията и организираната престъпност. Докладът вече е публикуван на сайта на комисията.
Съдебните скандали
ЕК не пести критики по отношение на реакцията и действията спрямо конкретни скандали като този, който е свързан със Софийския градски съд през 2014 г. Отчита се липсата на решимост в усилията на българските институции в ключови области на съдебното управление. До това заключение Комисията стига на базата на факта, че по много от препоръките в миналогодишния доклад все още не са предприети действия.
Брюксел настоятелно приканва България да ускори напредъка си в изпълнението на отправените препоръки във връзка с реформата на съдебната власт и борбата с корупцията и организираната престъпност.
На редица места в новия доклад на Брюксел се усеща иронията и сарказма на авторите, че от години в предишните си доклади са натяквали за даден проблем, който "най-накрая е бил признат от българските власти".
Особено внимание ЕК отделя на "Яневагейт”. Комисията призовава да се предприемат всички стъпки, за да се гарантира обективно и безпристрастно разследване на казаното в изтеклите подслушани разговори между двете бивши съдийки Владимира Янева и Румяна Ченалова.
Убийствена критика към ВСС и прокуратурата
Комисията изразява разочарованието си от реакцията на ВСС, като отбелязва, че прокуратурата и Съвета са обявили, че ще започнат разследвания във връзка със съдържанието на записите, "едва след многократни призиви".
Един от разбиващите фокуси в доклада е насочен срещу цялостната дейност и принципите на функциониране на ВСС. "Особено характерен за сегашната му структура проблем е, че решенията по кадровите и дисциплинарните въпроси за съдиите и прокурорите се вземат в рамките на един и същи състав. "Макар и да не съществува универсален авторитетен модел за състава на съдебните съвети, понастоящем е ясно, че както съдиите, така и прокурорите, смятат за нецелесъобразно тези решения да се вземат от смесени групи от съдии и прокурори от ВСС", констатира докладът.
И уточнява, че "сегашният модел в България, при който голям брой от членовете на ВСС са политически назначени, поражда особено безпокойство по отношение на независимостта на съдебната власт и на възможността за оказване на натиск върху съдиите". Именно това е било основанието в стратегията за реформи да се предложи създаването на две отделни колегии във ВСС, които да се занимават с кадровите въпроси за двата компонента на магистратурата.
Приетите изменения в Конституцията се оценяват от ЕК като важна стъпка към реформата на ВСС. Следващата стъпка обаче трябва да е изпълнението на реформата чрез законодателни изменения в Закона за съдебната власт, препоръчват от Брюксел.
Натиск върху съдиите, зависимост на съдебната система
Докладът отчита като позитив избора на ново ръководство на Софийския градски съд (СГС) през пролетта на 2015 г., след като предишното се оттеглило след развихрилите се скандали около този съд. Подчертава се обаче, че други решения на ВСС във връзка с назначения "продължават да пораждат опасения относно липсата на прозрачност и евентуално упражняване на неправомерно влияние".
За пример се дава постът на председател на Софийския апелативния съд (САС), който от две години продължава да е вакантен и "въпреки че за поста кандидатства съдия, получил изричната подкрепа на съдиите в този съд, ВСС не съумя да постигне необходимото мнозинство", посочва ЕК, визирайки два пъти отхвърлената за поста от ВСС съдия Нели Куцкова.
Според доклада "не съществуват ясни критерии за преценка при назначенията, което води до съмнения относно обективността на процедурите за назначаване".
Делата за корупцията и организираната престъпност се протакат
ЕК отправя критики и по отношение на разследванията по сигнали за корупция и търговия с влияние в съдебната система. "Действията се предприемат само след вътрешен и външен натиск, като органите са неспособни или нямат желание да започнат разследвания по своя инициатива", отчитат евронаблюдателите.
Като пример авторите на доклада дават "нежеланието на ВСС да реагира на твърденията за сериозни нарушения, допуснати от водещи съдии в Софийския градски съд". Дисциплинарни действия са предприети значително по-късно, след като министърът на правосъдието се заел с някои от случаите, подчертава Комисията.
Препоръките на Еврокомисията към България
1.Независимост, отчетност и етика на съдебната власт
България е създала условия за реформа на Висшия съдебен съвет (ВСС) и за укрепване на съдебния Инспекторат. Сега тези ангажименти трябва да бъдат приложени. Ще бъде важно също така да се доразвият предприетите мерки за подобряване на надеждността на случайното разпределение на делата и на назначенията.
-Да осъществи реформата на ВСС чрез необходимите изменения в Закона за съдебната власт.
-Бързо да предостави на Инспектората към ВСС (ИВСС) правомощия и материални ресурси за изпълнението на новата му функция по гарантиране на етиката и борба с корупцията в съдебната система.
-Да изгради капацитет в рамките на ВСС и Инспектората към ВСС за наблюдение на прилагането и сигурността на новата система за случайно разпределяне на делата в съдилищата. Тези институции трябва да бъдат прозрачни относно резултатите от инспекциите и последващите действия за справяне с установените проблеми.
-Да постигне резултати, показващи прозрачно и последователно вземане на решения от ВСС във връзка с назначенията, като се прилагат ясни стандарти за професионални качества и етика и при своевременно вземане на тези решения.
-Да осигури условия за безпристрастно разследване на различните твърдения за корупция по високите етажи на властта в Софийски градски съд, по-специално по отношение на възможни проблеми от системен характер, в това число евентуални сходни практики в други съдилища.
2.Реформа на съдебната система
През 2015 г. Министерство на правосъдието изготви обхватен пакет от изменения на Закона за съдебната власт, който беше широко обсъждан от магистратите и с който се цели изпълнение на правителствената стратегия за съдебна реформа. Традиционната препоръка за модернизиране на българските наказателни кодекси също остава валидна.
-Да приеме измененията на Закона за съдебната власт в съответствие с правителствената стратегия за съдебна реформа, в това число реформи за предоставяне на по-голяма възможност за изразяване на мнение от отделните съдии и прокурори, и да гарантира тяхното прилагане в тясно сътрудничество със съдебните органи.
-Да изготви набор от целенасочени законодателни изменения за справяне с ключовите проблеми в наказателните производства, по-специално проблемите, засягащи сложните дела за корупция или организирана престъпност.
-Да приеме цялостна реформа на наказателната политика в съответствие с идеите, заложени в стратегията за реформа на съдебната система.
3.Стандарти в съдебната система
През 2016 г. България следва да напредне в реформите на ключови елементи от съдебната си система, като бъдат предвидени включително подходящи промени на съдебната карта с цел повишаване на качеството и ефикасността като цяло, прилагане на електронното правосъдие, ясни стандарти за дисциплинарните производства и постоянство в реформата на прокуратурата.
-Да приеме реформа на съдебната карта на районните съдилища и да представи пътна карта за рационализирането в по-общ план на съдилищата на всички равнища с цел повишаване на качеството и ефикасността като цяло, в това число пренасочване на ресурси, където е целесъобразно, въз основа на цялостен анализ на натовареността на съдилищата.
-Да установи ясен график за прилагането на електронното правосъдие и да предвиди необходимия капацитет за наблюдение и направляване на прилагането му.
-Да въведе практика на мотивиране на дисциплинарните решения в съответствие с ясни и обективни стандарти и принципи. Да извърши независима оценка на дисциплинарната практика на сегашния ВСС в периода от 2012 г. досега.
-Да започне независим анализ на прокуратурата, както е заложено в правителствената стратегия за съдебна реформа, като се държи сметка за вече осъществените мерки за реформа.
4.Корупция
Инициативите в тази област следва да се съсредоточат върху прилагането на новата национална стратегия за борба с корупцията, приета през пролетта на 2015 г. Основен приоритет следва да бъде бързото повторно разглеждане от Народното събрание на предложенията на правителството за нов закон за борба с корупцията, като се отчитат всички конкретни опасения, но и като се гарантира, че основните елементи са в съответствие с целите, заложени в стратегията за борба с корупцията.
-Да приеме нов закон за борба с корупцията в съответствие със стратегията за борба с корупцията, предвиждащ включително създаването на единен орган със солиден независим мандат за борба с корупцията по високите етажи на властта. Да гарантира бързото създаване на новата институция и да и предоставя необходимите ресурси.
-Да приеме изменения на Закона за администрацията с цел укрепване на правомощията и независимостта на вътрешните инспекторати и да създаде единен набор от минимални стандарти за публичния сектор във връзка с оценката на риска и задълженията за докладване.
-Да предостави на Агенцията по обществени поръчки правомощия и организационен капацитет за извършване на задълбочени и основани на оценка на риска проверки на процедурите за възлагане на обществени поръчки.
-Да продължи с действията за справяне с корупцията по ниските етажи на властта в Министерството на вътрешните работи. Да стартира подобни действия в други рискови сектори в публичната администрация.
-Да наблюдава напредъка по наказателните дела, свързани с твърдения за корупция по високите етажи на властта, включително на етап досъдебно и съдебно производство, и да прилага мерки за справяне с установените проблеми.
5.Организирана престъпност
България все още трябва да постигне солидни резултати във връзка с налагането на окончателни присъди по делата за тежка организирана престъпност. Ще бъде важно да се гарантира, че са въведени правни и институционални условия, които позволяват на правоприлагащите органи и на съдебната система да работят ефективно.
-Да наблюдава напредъка по наказателните дела за тежка организирана престъпност, включително на етап досъдебно и съдебно производство, както и изпълнението на постановените присъди, и да прилага мерки за справяне с установените проблеми.
-Бързо да отстранява установените проблеми от правно естество, отнасящи се до компетентността и функционирането на Главна дирекция за борба с организираната престъпност към Министерството на вътрешните работи, и да осигури необходимата организационна стабилност на дирекцията, за да може тя да върши работата си.
Да измени Закона за отнемане в полза на държавата на незаконно придобито имущество, за да се позволи Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество да работи ефективно.