Временни книжки за млади шофьори, предлагат експерти в транспорта

Премахването на билбордовете и крайпътни строежи могат да спасят живот

по статията работи: iNews.bg | 09.08.2011 | 11:51

По-високата безопасност по пътищата ще дойдат с по-качественото обучение, по-добър контрол и строги санкции. Това мнение изказаха от Съюза на организациите в автомобилния транспорт (СОАТ) и Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътищата (АЕБТРИ)  по време на пресконференция в БТА.

Над 75% от катастрофите са от грешка на човека в най-общия смисъл. В тях се включват грешките на водачите, управлението на транспортните фирми, изграждането на пътищата и поставянето и поддръжката знаците, коментира Койчо Русев, председател на СОАТ.

По тази причина е необходимо подобряване на качеството на обучението на водачите у нас. Нужни са повече часове за квалификация и да се допълнят със знания за етика по пътя. Има пропуски в поведението, на което като общество малко обръщаме внимание, но то води до изнервяне на водачите и неадекватни реакции по пътя, категоричен е Русев.

Експертите предлагат младите водачи да получават временно удостоверение. Предложението е то да бъде за срок от 3 години, но продължителността на временното удостоверение може да бъде дискутирана с други експерти в областта.

Ако младият водач не допусне катастрофа или друго нарушение, което води до отнемане на точки или свидетелството за управление на МПС, да получи редовна шофьорска книжка. В противен случай, младите водачи да се насочват отново към курсове за водачи. "Такава практика има в Швейцария", обясни още Георги Петров, председател на АЕБТРИ.

От организациите поискаха и повече отговорност от обучителите. "Този, който произвежда "брак", трябва да бъде санкциониран", коментираха те по време на пресконференцията. Има много случаи, когато кандидат-шофьорите лъжат, че имат необходимото образование или изпълняват другите изисквания, когато се записват в школите. Обучителите не проверяват тези данни и после по неграмотни хора подкарват автомобили по улиците.

Необходимо е при наличието на подобни нарушения да бъдат санкционирани и школите, а в някои случаи дори да се стига и до отнемане на лицензите, коментира още Русев.

Сериозен е проблемът, свързан и със здравословното състояние на водачите, обявиха още от асоциациите. Не става въпрос само за внезапните случаи на проява на заболяване, а за хронични заболявания, на които не се обръща сериозно внимание от страна на управители на транспортни фирми, например.

Санкциите трябва да се увеличат поне двойно, обясни още Койчо Русев. Примерите в Унгария и Гърция показват, че значителното увеличение на глобите, водят и до намаляване на нарушението. В тези държави в някои случаи се стига до отнемане на колите, докато високите глоби се покрият.

"Не трябва да се заявява, че българинът е беден и няма пари за санкции, щом като се е качил на кола, той трябва да плаща", допълни още Русев.

Петров коментира случай от Швейцария, когато за движение със скорост от 247 км в час, глобата е била 300 хил. швейцарски франка.

Организаторите на пресконференцията отбелязаха още и че трябва да се поставят повече изисквания към превозните средства, които пътуват по републиканската пътна мрежа. "Те трябва да отговарят най-малко на европейския стандарт ЕВРО 3", коментират те.

Не бива да се забравят и коланите за пътниците, както разбира се, и поддръжката на магистралите и пътищата от първокласната мрежа, да се премахнат билбордовете, да се следи за поставянето на знаците по пътищата, призовават още експертите.

По данни на КАТ през 2010 година има 11 смъртни случая в резултат на сблъсъци с билбордове, допълни Русев. В повечето страни в Европа е напълно забранено допълнително строителство край пътя.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


5 Петър Стоянов 09.08.2011 | 15:42
Определено ако няма строги санкции за нарушителите, нещата никога няма да влязат в релси. Когато няма с какво да уплашиш един водач на моторно превозно средство - как тогава ще има превенция на катастрофите причинени от висока скорост, алкохол, шофиране на непълнолетни лица? Колкото повече камери - толкова по-малко инциденти и по-оптимално спазване на правилата за движение по пътищата.
4 Силвия Димитрова 09.08.2011 | 12:39
На хартия звучи добре: по-строг контрол, по-малко инциденти. Но проблемът е, че един изтърван човек много по-трудно се вкарва в правия път. По-лесно щеше да бъде ако тези мерки се прилагаха от самото начало и ако водачите вече имаха изградено уважение към всички участници на пътя. Как ще научиш на етика един млад шофьор, който е получил ярък пример от родителите си, които псуват като хамали зад волана? Единствената реакция на тези деца ще бъде, че това е поредната тъпня, чрез която ще ги санкционират повече.
3 Криси Митева 09.08.2011 | 12:31
Идеята никак не е лоша - ако обаче за тези три години тези пробни шофьори имат и добро придружители? Иначе практиката на пътя винаги ще бие теорията..и курсовете, които на много места са просто фиктивни.
2 Ани Г. 09.08.2011 | 12:28
"Не трябва да се заявява, че българинът е беден и няма пари за санкции, щом като се е качил на кола, той трябва да плаща", допълни още Русев." Спокойно приятел, ние си плащаме редовно, ама даже прекалено! Плащаме Ви за всичко, а Вие пак недоволно бе! Сигурно сме най-големите глупаци, на тия Балкани, ако не и в цяла Европа, дето само плащат и не получават нищо насреща! Ама нали за 20 лева ги пускате селяните дето правят най-големите золуми, така че явно прекалено добре Ви плащаме!?
1 Георги Петров 09.08.2011 | 11:58
Ние сме цъфнали и завързали откъм манталитет, че да пускаме 16 годишните да карат коли наравно с останалите участници. Как пък например в Германия или Великобритания не го направиха това нещо, където са къде, къде над нас в почти всяко отношение.

ТВ програма

Кино

  • Сега Спортни новини
  • 21:00 БГ киновечер: Милионерът по Йордан...
  • 22:00 Моят плейлист
  • 23:00 Йорданка Христова - завинаги. 60...
  • 00:40 Натисни F1 образователна поредица...
  • 01:10 Арт детектив рубрика за лайфстайл и...
  • 01:25 Чешити /п/
  • 01:40 Вечната музика /п/
  • Сега "Гласът на България" - музикално...
  • 22:30 "Голата истина за група Жигули" -...
  • 01:00 "Операция Делта Форс 2: Тревога" -...
  • 03:20 "120 минути" - публицистично...
  • 05:15 "Приключенията на робота Ари" -...
  • 07:00 "Тази сутрин" - сутрешен блок с...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • Сега "Пееш или лъжеш" (премиера) -...
  • 22:00 "Блиц" - с уч. на Джейсън Стейтъм,...
  • 00:00 "Живот на широко" - с уч. на Брайън...
  • 01:40 "Планирай смело" - с уч. на Емили...
  • 03:40 "Природни сили" - с уч. на Бен...
  • 05:20 "Кобра 11: Обади се!" - сериал,...
  • 06:00 "Пресечна точка" - публицистично...
  • 07:00 "Здравей, България" - сутрешен блок
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.