Градският транспорт в София – един от най-скъпите в света

Приходите от билети са с десетки милиони левове по-малко от разходите

по статията работи: Ралица Стоянова | 04.02.2011 | 11:11

Градският транспорт в София вози на една от най-високите тарифи в целия свят, но пътниците плащат един лев за билет. Разликата се поема от данъкоплатците, които дават твърде много за тази монополна услуга.

Автобусите, трамваите и тролеите се управляват от общо шест независими една от друга компании. Три частни фирми управляват общо 30 автобусни линии. Една общинска компания управлява останалите автобусни линии, още една общинска управлява трамваите и тролеите.

Приходите им не зависят нито от броя на продадените билети, нито от това дали пътниците пътуват гратис. Изключение прави само метрото, където отчетността е 100%. Останалите компании получават сигурни пари за всеки изминат километър от общината, без значение колко хора возят, а приходите от билети са с десетки милиони левове по-малко от разходите.

Двете частни автобусни фирми, които държат 30 линии в София, получават от общината между 2,70 и 3 лева за всеки изминат километър, без значение колко пътници возят.

Общинската фирма за автобуси в София обаче не работи на по-малка цена от частниците. "Столичен автотранспорт" взима по 2,85 лева на километър, а вози със стари и студени автобуси.

Въпреки приватизацията на линии и намаляване с около 50% на общинските автобуси, общинското дружество не е намалило персонала си с нито един човек. Общинските автобуси имат два пъти повече персонал на единица превозно средство от частниците, информира bTV.

За сравнение в Швеция километър струва между 54 и 65 евро цента – около 1,20 лева. В Прага, който е смятан за града с най-добър градски транспорт в централна и източна Европа, превозите са изцяло общински. Данъкоплатците обаче плащат добавена стойност на частни компании, а цената на билета е равностойна на 1,40 лева.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


5 Евгений Ганчев 05.02.2011 | 09:12
Много ми прилича на "Куче влачи - диря няма". А ние си се возим в студени и раздрънкани таралясници... "Келепир има в тая работа", както се е изразил преди мноооого години небезизвестния ни Бай Ганьо Балкански. Нищо ново под слънцето. Докога?!
4 Лилян Николов 04.02.2011 | 22:08
Да, но в Прага можеш да сменяш превозното средство произволно в рамките на 75 мин. с 1 билет, а след 20 ч. и в празник - в рамките на 90 мин. Има и по-евтини билети за 15 м. използване. При скоростта ,с която се движи транспортът, с 1 билет ще стигнете от единия край до другич, че и до летишето.
3 Холи Голайтли 04.02.2011 | 13:12
В Благоевград например има кондуктори, които ти дават билет срещу 70 ст. - гратистчии няма. Като се има предвид в пъти повечето превозни средста на градския транспорт в София обаче, инвестицията в кондуктори би била твърде голяма.
2 Миглена Иванова 04.02.2011 | 12:47
Да беше и от най-хубавите.... Но не би! Остава само да бъдем оптимисти. Съгласна съм и с коментара за общежитията и администрацията. Но с българския манталитет понякога и окндукторите не вършат работа. Пресен пример - превозите на къси разстояния на БДЖ и договорките между пътници и кондуктори.
1 Васил Кордев 04.02.2011 | 12:32
Много е лесно. Да приложат практиката от другите големи градове - кондуктори във всяко превозно средство. Така приходите ще се увеличат с 300%. Друг важен въпрос е: Защо се поддържат и дотират общежития на "Градски транспорт" при такава голяма безработица? Там потъват милиони. Могат сградите да се постегнат и да носят приходи, а работниците и служителите да си плащат свободен наем. Да не говорим, че в тези общежития е пълно с хора, които изобщо не работят в отрасъла. Администрацията също е раздута прекалено много.

ТВ програма

Кино

  • Сега Култура.БГ предаване за култура с...
  • 04:20 Истории от Олимпийските игри /п/
  • 04:35 Олтарите на България
  • 04:45 По света и у нас /п от 20:00 часа/
  • 05:30 Още от деня коментарно предаване /п/
  • 06:00 Вълната на Мария детски тв филм...
  • 06:15 Вълшебните приказки на щурчето:...
  • 06:45 Веселите музиканти 2-сериен детски...
  • Сега "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 04:45 "Ослепително слънце" - сериал /п./
  • 05:10 "Да живее крал Джулиън" -...
  • 06:00 "Светът на здравето" - здравно...
  • 06:30 Премиера: "Древно инженерство" -...
  • 07:30 "Тази събота и неделя" - уикенд...
  • 11:00 "Вкусът на България" - кулинарно...
  • 11:30 "Светът на здравето" - здравно...
  • Сега "Наследство" - сериен филм /п/
  • 04:10 "Свободна да избира" - сериал /п/
  • 05:30 "Не ме оставяй" - сериен филм /п/
  • 06:30 "Кобра 11: Обади се!" - сериал,...
  • 07:30 "Събуди се" - предаване
  • 11:00 "Съдебен спор" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Сбогом, Кристофър Робин" - с уч....
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.