Граждани настояват за преработка на проекта за изграждане на кръстовище на две нива на бул. "Акад. Иван Гешов" и ул. "Св. Георги Софийски" в столицата.
Това каза арх. Димитър Димитров от Сдружение "Граждани за София" на пресконференция в националния пресклуб на БТА. Живеещите около бул. "Акад. Иван Гешов" се притесняват от увеличение на шума и затова искат да се изгради тунел за трафика, а участъкът над него да се озелени.
Според тях на този етап все още е възможно проектът да се преработи и булевардът да се покрие. Гражданите предлагат тунелът да е с дължина около 333 м и да започва на 100 м северно от ул. "Св. Георги Софийски" и да завършва след ул. "Урвич".
Според Димитров изграждането на тунела ще струва на половината на тези 12 млн. лв., необходими за настоящата реконструкция на булеварда. В открито писмо до премиера и столичния кмет жителите от района излагат своите искания и заявяват готовност да блокират бул. "Акад. Иван Гешов", ако те не бъдат взети под внимание.
От своя страна от Столична община излязоха с позиция относно новото кръстовище на две нива бул."Акад.Ив.Гешов” – бул.”Св.Георги Софийски”.
"Кръстовището на бул."Гешов" и бул. "Св. Георги Софийски" е третото кръстовище на две нива, което се изгражда през тази година в София. Строежът започна в края на април тази година и се изпълнява по график и в срок", се казва в съобщение на общината, разпространено до медиите.
Проектът предвижда кръстовище на две нива като основното трасе на бул. "Акад. Иван Гешов” минава траншейно под бул. "Св. Георги Софийски” и излиза на ниво терен при ул. "Урвич". Проектът е представен за обсъждане още през 2008 г. Кръстовищата на две нива, които Столична община изгражда, са едно от ефективните решения за облекчаване на трафика и намаляване на задръстванията в града.
Строителството на новия пътен възел ще облекчи транспорта между северозападните и югозападните райони на София. По-бързи ще бъдат връзките между кварталите "Люлин", "Красна поляна", "Красно село" и "Триадица". Кръстовището ще направи по-лесен достъпа до комплекса на Военномедицинска академия, Център по хигиена и други важни обществени обекти.
Прекият ефект от траншейното преминаване на директното движение е по-добра пропускателната способност на кръстовището, намаляване на вредните газове и фините прахови частици, особено в пиковите сутрешни и вечерни часове. С изграждането на кръстовището на бул."Гешов" и бул. "Св. Георги Софийски" се очаква понижение на шума с около 20-30 %.
Предвижда се в двете зелени разделителни ивици между основното трасе и локалите да се засадят над 200 дървета. Вече са изградени над 80% от конструкцията на мостовото съоръжение при бул. "Св.Георги Софийски". Избраният метод за изграждане на кръстовището цели по-бързо завършване на кръстовището при "Георги Софийски" и пускане на движението. Срокът за изпълнение е декември 2012 г. Обектът е одобрен и се съфинансира от Европейската инвестиционна банка.
Кръстовището на две нива при бул."Акад.Гешов" и бул. "Св. Георги Софийски" е обвързано със следващото по направление кръстовище на бул."Ив. Гешов" – това с бул. "България". Двете кръстовища ще доведат до значително облекчаване на трафика. Кръстовището на "България” е с осигурено финансиране и предстои да започне да се изгражда в началото на следващата година (2013г.).
То е синхронизирано и с бъдещата метростанция от третия метродиаметър и с проекта за реконструкция на трамвайната линия по бул. "България", която е част от проекта за интегриран градски транспорт, който вече е одобрен от Европейската комисия. Четирите проекта са интегрирани и екологичното им значение е намаляване на замърсяването и шума.