Метрото в София да бъде безплатно, предложиха от гражданска инициатива "Метро за гражданите”, съобщава БТА.
По думите на нейния представител Димитър Димитров инвестициите за проекта никога не могат да бъдат върнати единствено от билети, ето защо услугата може да бъде напълно безплатна.
Той подчерта, че само първият метродиаметър струваше повече от три милиарда и петстотин млн. лв., докато вторият е 2,5 млрд. лв. При общо 600 млн. пътувания в рамките на година в столичния градски транспорт, само 60 млн. се осъществяват с метрото, поясни Димитров. Той акцентира и на това, че през последната година в ползването на метрото има спад с повече от 20%.
Причината за това според Димитър Димитров е, че трамваите са по-евтини и са по-добър начин за придвижване на територията на София.
Средната скорост по линиите на столичното метро е над 30 км/ч, а всъщност трябва да е над 40 км/ч. Ниската скорост се дължи на факта, че метростанциите се намират прекалено близко една от друга и са почти на разстояние за трамвайни спирки, смята представителят на гражданска инициатива "Метро за гражданите”.
По думите на Димитров на автобусните спирки на хотел "Плиска” и на Окръжна болница чакат стотици хора, въпреки че първият лъч на метрото трябваше да минава под "Цариградско шосе”. Същевременно на метростанция "Жюлио Кюри” слизат едва 30-40, а на "Мусагеница” няма почти никой.
От общината искаха районите, където сега минава метрото да бъде застроено, но това така и не случва, посочи Димитров. Според него Метростанция номер 5 от втория лъч е напълно безсмислена, тъй като следващата, намираща се на Централна гара, е само на 600 метра разстояние от нея.
Димитров смята, че трасето на метрото е трябвало да се насочи към бул. "България”, тъй като в околните квартали живеят около 300 хил. души, докато в Лозенец те са едва 30 хил.
Той подчерта, че проектите за метрото се правят, така че да са съобразени с удобството на строителя, а не с реалните нужди на града, ето защо инвестицията не е достатъчно ефективна.