Нарушителите на пътя, които не плащат глобите си, ще бъдат давани на частни съдебни изпълнители, а не както до сега на публични, чиито такси са значително по-малки. Това става ясно от доклад на Камарата на частните съдебни изпълнители (КЧСИ).
В него се споменава, че е взето решение да използва законовата възможност и на друг орган по принудителното изпълнение да събира публичните вземания, освен публичните изпълнители при НАП. Това щяло да увеличи събираемостта на глобите, които дълго време се въртяха около 30-те процента за година.
В писмо до министър-председателя Бойко Борисов и министрите на финансите и вътрешните работи председателят на КЧСИ Георги Дичев е мотивирал готовността на частните съдебни изпълнители да помогнат безвъзмездно на МВР и НАП, поемайки събирането на най-тежките случаи на неплатени глоби от нарушители.
Идеята на Камарата на ЧСИ за засилване на превенцията спрямо нарушителите на пътя не е нова. Гилдията неведнъж е обръщала вниманието и на институциите, и на обществото, че законът дава възможност на ЧСИ да събират публични вземания на държавата. Навременното изпълнение ще засили превенцията.
В писмото до членовете на правителството се посочва, че ако при събирането на публични задължения от страна на публични изпълнители държавата прави разходи, т.е. всички добросъвестни данъкоплатци отново плащат сметката на недобросъвестните длъжници, партньорството с ЧСИ няма да струва нищо на бюджета и разходите ще се покриват само от нарушителите. По време на проведена кръгла маса в парламента още през 2017 г. представители на НАП съобщиха, че от общо 66,3 млн. лв. несъбрани глоби за пътни нарушения от началото на 2016 г. до края на 2017 г. - 34 млн. лева са предадени за принудително изпълнение.
Над 40 процента от наложените глоби са за суми до 50 лв. Принудителното събиране на санкция от 50 лв. излиза на държавата около 300 лв. и отнема 3 години, ако се следват всички етапи на процедурата, пише Монитор.