Така за коли над 20 години без евростандарт данъкът може да скочи и с над 50 процента, а за 10-годишна кола намалението може да е и с около 20 на сто.
От догодина отпада и данъчната отстъпка за наличие на катализатор.
В столицата и други градове
Всичко това обаче е под въпрос, тъй като всяка община ще решава каква тежест да имат мощността и годината на производство в новата формула.
От Столичната община са категорични, че вкарването на еко елемент при определянето на данъците е стъпка в правилната посока. Добре е хората да знаят какво предстои.
"Екологичните стандарти ще стават все по-сериозни, така че който прави планове за покупка на кола трябва да го има предвид”, коментира зам.-председателят на СОС Николай Стойнев.
Кой печели?
Според икономисти не повече от една трета от собствениците на автомобили у нас догодина ще плащат по-ниски данъци.
Въпреки това поскъпване, обаче, България едва ли ще излезе от категорията "авто морга” на Европа, смятат от Асоциацията на вносителите на автомобили. Според тях стъпката, която се предприема, е недостатъчна.
"Някои категории автомобили, конкретно между 15 и 20 години, които са най-масовите, най-старите пак ще плащат по-малък данък от тези, които са по-новите. Те до момента плащат между 15 и 16 лева, най-масовите. Това, че ще плащат 30, нищо няма да промени”, коментира Христо Христов от асоциацията.
Без фалшиви данъчни облекчения
Собствениците трябва да имат предвид и друго при плащането на данъци през 2019 г. Вече няма как при наличие на няколко жилища в различни градове да обявите всичките за основни и да използвате данъчни облекчения.
До момента общините не обменяха информация за това, но вече работи специална система, която ще пресече тези измами.
Снимка: greentech