Две седмици преди изборите дистанцията между БСП и ГЕРБ се увеличава, както се увеличава и мотивацията на твърдите ядра на двете основни политически сили да участват в евровота.
Това сочи национално представително изследване на Агенция Медиана, направено в периода от 2 до 7 май 2019 година сред 1008 човека.
Ето ОСНОВНИТЕ изводи от изследването:
- Дистанцията между двете основни конкуриращи се партии – ГЕРБ и БСП – се е увеличила с 1.5 % спрямо месец април и към момента (8 май 2019 г.) е вече 2 % в полза на БСП. Не се наблюдава значимо увеличаване на електоралната тежест на БСП (прилив на нови избиратели), а отлив на избиратели от ГЕРБ (изчезва т.нар. "мека периферия").
- Същевременно твърдото ядро на ГЕРБ-избирателите е силно мотивирано да защити своята партия и да участва на изборите. Преди месец те бяха значително по-разколебани от симпатизантите на БСП. Сега мобилизацията и в двете групи е практически еднаква. Вероятно това бележи края на ерозията на доверието в ГЕРБ (разбира се, при липса на скандали, "гейт-ове" и други извънредни събития). ГЕРБ частично е възстановил доверието (или търпението) към себе си, което беше силно ударено от "Апартамент-гейт".
- Две седмици преди евро-изборите двете партии се изправят една срещу друга с практически изравнени позиции и силно мотивирани избиратели. Доминацията на едната или другата на изборите може да се реши от "дреболии", в това число и от натрупването на празнични дни в деня на изборите.
- Третата партия която може да бъде сигурна, че ще успее да премине изборната бариера (5.89 %) е ДПС. Влиянието на ДОСТ е видимо преодоляно. Доколкото има напрежение, то е в подреждането на лицата в листата на партията и голяма вероятност за използване на преференции (с цел преподреждане или изразяване на несъгласие).
- Две партии се намират близо до изборната бариера за евро-избори – ВМРО (4,7 %) и "Воля" (4,9 %). Следват ги НФСБ (3,9 %); "Коалиция за България (3,8 %); "Демократична България (3,4 %) и "Атака" (2,6 %). Като цяло нито една от тези партии не може да бъде изключена от шансовете за преминаване на бариерата.
- Причината за това е, че към момента (8 май 2019 г.) близо един милион избиратели заявяват, че ще гласуват, но все още се колебаят за кого (а вероятно се колебаят и дали въобще да гласуват). "Люшването" на тази огромна маса избиратели в една или друга посока може да изстреля практически всяка партия над изборната бариера.
- С напредването на кампанията (и отшумяването на имотните скандали около властта) изглежда намалява и желанието да се гласува. Само за един месец хората определящи тези избори като важни за България са намалели с 13 % ( от 51 % на 38 %). Изглежда се наблюдава умора ( и отвращение) от скандалите и политическата пропаганда съчетано с липса на ясна визия за промяна.
- Декларираната изборна активност продължава да е висока (около 70 %), но посоченото по-горе поставя съмнения дали тя ще се реализира. Вероятно пред изборните урни ще отидат около 2.5 млн. избиратели (Разбира се, при липса на скандали, "гейт-ове" и други извънредни събития. Всяко едно такова събитие обаче, може да взриви това относително спокойствие).
Данните показват слабо желание за използването на преференциите при гласуване (8.5 % заявяват, че ще ги използват). Вероятно няма да има пренареждане на листите в резултат от преференциално гласуване.
Настоящето изследване е проведено от агенция "Медиана" в периода 2-7 май 2019 г. с 1018 човека. Изследването е представително за страната и е реализирано със собствени средства. Използвана е двустепенна гнездова извадка с квота по пол и възраст. Информацията е набрана чрез пряко стандартизирано интервю по домовете на респондентите.
Съгласно чл. 205 (ал.1-4) от Изборния кодекс, всяка медия използваща данните от това изследване е длъжна да съобщи информацията от това каре.