Десетки хиляди левове струва реставрирането и изчистването на боядисани паметници през последните месеци. Почти всяка седмица от година и половина насам Столичната община и няколко неправителствени организации имат за задача да поправят обругани монументи. Освен финансовата страна, всяко подобно действие нарушава покритието на паметника и нанася непоправими щети.
На 28 октомври миналата година грифоните на паметника на Васил Левски в столицата изчезнаха. Причината - да бъдат претопени и продадени.
Бизнесменът Васил Василев издири крадците и откупи част от грифоните, за да ги върне на мястото им.
"Това е посегателство, все едно да ти човъркат в душата. Левски е в най-чистото място в сърцето на всеки българин и тези разчовъркаха точно това място. Човек трябва да се бори срещу злото и трябва да намери начин и да го победи”, коментира бизнесменът Васил Василев пред bTV.
Паметникът е открит през 1895 г. на мястото, където се предполага, че е обесен Апостолът. Направен е от немската фирма "Вагнер" - най-уважаваните строители в Европа по това време.
"Последиците върху него обаче вече са необратими. "Вагнер" строи Желязната църква в Истанбул, това е същата фирма, която прави тук металните елементи и отливките към паметника на Васил Левски. Така че ние сме загубили едни автентични културни ценности и за жалост сме ги заменили с копия", обясни експертът от Министерството на културата арх. Христо Ганчев.
"Реставрацията на металните фигури струваше на Столичната община, т.е. на софийските данъкоплатци, 20 000 лв. Скъпо струват всички форми на възстановяване и почистване. От друга страна, самата метална фигура, например, от това почистване също страда, защото има едно патиниране, което е защитно, а боядисването наранява бронза, създава реална опасност за неговото съхраняване", обясни зам.-кметът по културата на София Тодор Чобанов.
През последните няколко дни изрисуването на паметници достигна своя връх - в рамките на седмица Съветската армия беше боядисана три пъти, а Братската могила в Борисовата градина осъмна опакована като Пижо и Пенда.