В момента се изграждат 260 км магистрали, а до 2020 г. са планирани да бъдат готови още 450 км и над 800 км скоростни пътища. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова днес (29 март) на седмата годишна конференция "Стратегическа инфраструктура, България 2012”. Освен големите инфарструктурни обекти приоритет остават още и второкласните и третокласните пътища.
Павлова уточни, че освен с европейски средства инфраструктурата се финансира с държавни пари и заеми от Европейската инвестиционна банка и Световната банка.
2,8 млрд. евро са необходими, за да приключат приоритетните проекти и още близо 4,3 млрд. – за резервните, посочи Павлова.
2012 г. е благоприятна за инвеститорите, защото могат да участват в процедурите по изграждането на магистралите "Тракия", "Марица" и "Хемус". Индикативната стойност на тези проекти е над 650 млн. евро.
Тол-системата трябва да бъде готова през 2015 г. От регионалното министерство ще се постараят да намерят изпълнител чрез публично-частно партньорство, който да я изгради и тя да бъде GPS-базирана.
Стартира и нов принцип с автомагистрала "Люлин” – вече няма да се плаща за това колко дупки са закърпени, а за нивото и качеството на поддържането, каза още министър Павлова.
Извън големите проекти, не забравяме и пътищата от втори и трети клас, които са 80% от нашата мрежа, допълни тя. За тях имаме 500 млн. лева по Оперативна програма "Регионално развитие”. Над 300 км са в процес на рехабилитация, реконструкция и изграждане. За оставащите 230 км се извършват тръжни процедури, поясни министърът на регионалното развитие и благоустройството.
10 млрд. лв. са необходими за изграждането на цялата пътна мрежа, посочи пък транспортният министър Ивайло Московски.
Развитието на цялата транспортна инфраструктура е тежък ангажимент, изискващ строгост и стабилност, коментира той.
Според министъра по европейските въпроси Томислав Дончев страната ни трябва да поиска през следващия програмен период минимум половин милиард лева, за да инвестира в инфраструктурата.