Европа пак ни порица - и пак за организираната престъпност

Евродокладът обхваща 5-те години след приемането ни в ЕС

по статията работи: Кремена Бедерева | 17.07.2012 | 08:50

Организираната престъпност си остава фундаментално предизвикателство за България. Това констатира черновата на новия евродоклад, с който се е сдобил вестник "Труд" в частта си за организираната престъпност.

Документът, който ще бъде публикуван официално в сряда (18 юли), обхваща 5-те години след приемането ни в ЕС.

Еврокомисията цитира данни на Европол, според които български престъпни групировки, специализирани основно в трафик на хора и измами с банкови карти, действат в 15 членки на ЕС. И това ги прави едни от най-мащабните в Европа.

Тази информация на пръв поглед е загърбена в политическата част на доклада, където правителството на Бойко Борисов е похвалено, че "напоследък има напредък в сътрудничеството с други членки на ЕС за пресичане на престъпления с презграничен характер".

В техническата част обаче пише, че напредъкът - основно обмен на оперативни данни, е нищожен предвид мащаба на организираната ни престъпност.

Но ролята и вниманието зад граница не са толкова страшни, колкото в самата България, където те са "уникални", отбелязва ЕК. И пояснява: "Тези групировки упражняват значително влияние върху българската икономика - годишният оборот на 12-те най-влиятелни криминални структури е 1,8 млрд. евро. Това ограничава конкуренцията и чуждите инвестиции и осигурява платформа за влияние върху политическите процеси и държавните институции."

Единствената похвала от Брюксел е за множеството полицейски операции след идването на власт на ГЕРБ. ЕК констатира, че многото арести не доведоха до много дела. Но все пак организираната престъпност "бе здраво разклатена, ограничиха се проституцията, трафикът на хора и фалшификациите".

Според вестника в доклада са направени и следните констатации:

България инвестира много в подобряването на институционалната и правната рамка за борба с организираната престъпност след 2010 г., но резултатите са ограничени.

Утрояването на полицейските разследвания до 6000 през 2011 г. не води до убедителни резултати.

Слаба разкриваемост на поръчковите убийства.

Законови ограничения за ефективността на Специализирания наказателен съд и Специализираната прокуратура.

Програмата за защита на свидетели не дава резултати по важни дела.

Няма контрол на имуществото на висши държавни служители.

Като конкретен пример, че нещата у нас не работят, ЕК сочи бягството на т.нар. братя Галеви точно преди да бъдат вкарани в затвора. Брюксел нарича това израз на "систематичните проблеми в налагането на закона". "Няма политическа настойчивост за идентифициране и отстраняване на причините за този голям провал на системата", пише в черновата.

ЕК за пореден път сочи, че по твърде малко важни дела срещу организираната престъпност има присъди. А за последната година по 4 такива процеса обвиняемите бяха оправдани.

Само за 4 от общо 33 поръчкови убийства след 2006 г. са почнали съдебни дела. А от общо 77 "знакови" дела за организирана престъпност, които ЕК наблюдава, едва 16 са приключили с присъди. В 10 от тях всички или част от обвиняемите са оправдани.

За слабите резултати според Брюксел вина носят и полицията, и прокуратурата, и съдилищата. Голям проблем са оценката и администрирането на доказателствения материал, многото непълни и слаби обвинителни актове, прекаленото уповаване върху косвени доказателства.

ЕС наблюдава съдебните реформи и борбата с корупцията в България и Румъния от присъединяването на двете държави към Съюза на 1 януари 2007 г. Експерти смятат, че следващият доклад ще препоръча продължаване на мониторинга както на София, така и на Букурещ.

А докато ден преди да излезе доклада на ЕК за напредъка на България, пресата у нас го разпространи, вътрешният министър Цветан Цветанов пък ще представи отчет за работата на МВР за последните три години.

Домакин на събитието ще е заместник-председателят на Народното събрание Анастас Анастасов, а докладът ще бъде представен на депутатите от парламентарната комисия по вътрешна сигурност. Темата на презентацията на Цветанов е  "МВР 2009-2012 г. -равносметката".


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


65 Петя Иванова 03.09.2012 | 20:26
Ето защо ставаме за смях... http://meganews.bg/%D0%91%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F/%D0%98%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D0%B8%D0%BA%D0%B0/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8%D0%98%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D0%B8%D0%BA%D0%B0/tabid/223/ArticleId/14816/.aspx
64 kalina manolova 17.07.2012 | 15:54
така е,вината си е обща и не може да продължаваме така безотговорно да си прехвърляме топката
63 kalina manolova 17.07.2012 | 15:53
за мен през последните 5 години наистина нищо не се е променила,само разни хора се бият в гърдите,че са много дейни и ефективни,но на думи всеки е силен,а действията никакви ги няма
62 kalina manolova 17.07.2012 | 15:51
еми как,чрез подкупи,корупция му се вика,тъкмо за това,за което става дума и в самия доклад:)
61 kalina manolova 17.07.2012 | 15:50
пак станахме за смях!то е ясно,че тук има огромна престъпност,при това хората,които действително дърпат конците на тези организации остават недосегаеми,а нещата даже няма опити да бъдат прикривани,никой вече не се страхува и притеснява от съда или полицията
60 iskra radeva 17.07.2012 | 15:47
ти май наистина си мислиш,че всичко,което лети се яде...
59 iskra radeva 17.07.2012 | 15:46
всички са виновни защото никой дефакто не си свършва работата до край!всички си прехвърлят топката и в крайна сметка нямаме никакви резултати или подобрение и следват подобни доклади!
58 iskra radeva 17.07.2012 | 15:45
има много какво да се желае защото корупцията и алчността като чума и са много заразни,не подминават никой на подходящия пост...
57 iskra radeva 17.07.2012 | 15:44
имаме,но тя е толкова неефективна,че все едно я няма!
56 iskra radeva 17.07.2012 | 15:43
така ли?най-пресния случай с братя Галеви сигурно им е трън в очите,както и на нас,но ако нещата бяха по-добре,подобен гаф просто нямаше да се случи!ама нейсе...
55 свинска конференция 17.07.2012 | 15:43
Много са ми интересни с тези чернови :) И как така ги намират преди да е излязъл доклада? То в такъв случай по-добре да не излиза самия доклад, ние вече знаем какво пише в него от черновата :)
54 iskra radeva 17.07.2012 | 15:42
така е!нищо не се е променило и няма скоро да се промени!проблемите с престъпността при нас са закостенели и са много на дълбоко и трябват радикални мерки за да имаме някакъв успех!
53 iskra radeva 17.07.2012 | 15:40
точно заради подобно съзнание и мислене,съдебната ни система загнива все повече и повече!
52 iskra radeva 17.07.2012 | 15:37
няма смисъл наистина пак да си прехвърляме топката,ако беше толкова успешно правителството на Бойко,братя Галеви сега щяха да са зад решетките,а не да се препичат на някой остров
51 iskra radeva 17.07.2012 | 15:33
независима-чушки!повече от ясно е,че тук няма разделение на властите,което е недопустимо...
50 iskra radeva 17.07.2012 | 15:31
мислиш,че адвокатите са проблема??тогава си много далече от истината!има дела,на които обвиняемите даже не се появяват,нито те,нито адвокатите им,има неоспорими доказателства за вината им и пак печелят делото!без даже да влязат в съдебната зала,как става това??
49 iskra radeva 17.07.2012 | 15:28
аа,не,в нашия съд става въпрос за крупни суми и големи задкулисни игри,изобщо не си играят на дребно!
48 iskra radeva 17.07.2012 | 15:27
аз мисля,че ако уволнят наистина всички,май няма жив човек да остане по съдилищата!те буквално ще опустеят!а за Галеви-те далеч не са първите,чиито случай беше толкова фрапантен,нито пък ще са последните
47 iskra radeva 17.07.2012 | 15:26
всичко това е нормално,при положение,че тук все още няма разделение на властите,съдийте работят за престъпниците,а ефективни присъди получават само кокошкарите!корупцията е най-модерното занимание на всеки,който има възможност да я практикува...какъв да е докладът...
46 Боряна Георгиева 17.07.2012 | 15:14
Не смятам, че носим равна вина. Ние избираме само готовия политически продукт вече опакован от олигархията и външните мастъри. Затова и всеки път имаме чувството, че всички партии и правителства си приличат.
45 Hrisi Hristova 17.07.2012 | 15:10
Просто като общество не сме дорасли още за истината. Масово живеем с илюзията, че съюзът е справедливо място, в което всички са еднакво третирани.
44 Ki Ro 17.07.2012 | 15:07
Мило момиче, а знаеш ли, че тези евросубсидии Европа си ги прибира всяка година от нас, заедно с лихвите?
43 Иван Ангелов 17.07.2012 | 14:56
За тук не си права според мен. Аз живея по честен начин и не получавам много пари. Могат и другите да го правят, но са допуснали грешки в живота си и връщане назад няма.
42 Dwight Yorke 17.07.2012 | 14:56
Не са тъпи хората, а казват какво изискват от нас. Ако ще и Доган да беше на власт, пак същия доклад щяха да изпратят, защото тях не ги интересува кой е на власт, а резултатите да са налице.
41 Jason Bourne 17.07.2012 | 14:55
А най-лошото е, че се влошава още повече. Напредък никакъв нямаме, а затъваме още повече. Именно заради това не сме в Шенген още.
40 Иван Ангелов 17.07.2012 | 14:54
Да уволнят всички магистрати които са съпричастни с това да бъдат оправдани големите престъпници. Бягството на братя Галеви беше просто върха на черешката.
39 Dwight Yorke 17.07.2012 | 14:54
Ще ни порицаят хората разбира се. Ние все едно сме някой провинциален съд, който като му се дадат 1 кг сирене, кашкавал, хляб и т.н. веднага променя мнението си.
38 Jason Bourne 17.07.2012 | 14:52
Европа ни наблюдава и то много добре. Съдебната ни система е слабото място. Тя не може да се справи с адвокатите на големите престъпници. Трябва да има реформи и то тежки!
37 мрачен интелектуалец 17.07.2012 | 14:45
Само, че ако попитате Цецко той ще е на точно обратното мнение :) Според всичко в държавата е идеално, а съдебната система е НЕЗАВИСИМА
36 tiha paranoq 17.07.2012 | 14:34
Именно срещу тази сериозна организирана престъпност се бори правителството. Нали затова създадоха и този специализан съд - да се занимава само и единствено с тия по-големите и серизони дела
35 Alena Bukva 17.07.2012 | 14:33
Мисля си, че всички сме виновни еднакво - а ние най-вече, защото НИЕ сме тези, които си избираме кой да ни управлява. Предишното и сегашното, че дори и следващото също ще носят тежестта на дългогодишното ни вглъбяване и отказ да реформираме съдебната система най-вече!
34 Alena Bukva 17.07.2012 | 14:32
Да, и докато продължаваме да даваме на катаджийчето по 20-чки ще сме си все така мръсни и корумпирани. А очакваме нещо чисто иначе се случва по-горните етажи - глупаци и наивници сме.
33 Alena Bukva 17.07.2012 | 14:31
Точно така е! Всичко носим еднаква отговорност, включително ние, като гражданско общество!
32 Alena Bukva 17.07.2012 | 14:30
Няма нужда за пореден път да се прехвъля топката. Нали "Обединението прави силата"? Или вече не е така! Всички СМЕ виновни и е време да си оправим бакийте. А и ако правителството на Борисов е толкова успешно за колкото се има, досега щеше да е започнало поне да разрешава проблема.
31 tiha paranoq 17.07.2012 | 14:29
Ами да. Това е факт. Не трябва да се забравя и битовата престъпност, срещи която пенсионерите от малките села са вдигали вече ръце. Поне да разрешат убийството при доказана самощита, да видим кой ще пробва да влезе в селската къща и да краде кокошка например.
30 Alena Bukva 17.07.2012 | 14:28
Не се променя и като гледам, няма и да се промени. За това и ще продължаваме да сме черната овца на ЕС.
29 Alena Bukva 17.07.2012 | 14:28
Да де, ама само дето и Инерпол не може да ги открие. :) Което си е вече не само за порицание от наша страна
28 tiha paranoq 17.07.2012 | 14:24
Аз си мисля, че Цветан Цветанов си върши много добре работата. Проблемът по-скоро идва от предишното правителство и неговата работа по темата тежка организирана престъпност.
27 tiha paranoq 17.07.2012 | 14:19
Да, ама той този доклад е за последните 5 години. Защо трябва правителството на Бойко Борисов да отговаря за действията на хора като Сергеш Станишев, чието правителството преди 4-5 години по никакъв начин не се гореше с тежката организирана престъпност.
26 tiha paranoq 17.07.2012 | 14:14
Разбира се, че ще ни порицае за престъпността. Братя Галеви - какво се случи с тях. Уж честни бизнесмени това онова - в един момент какво се случи - осъдиха ги и те избягаха.
25 Алина Стефанова 17.07.2012 | 13:16
Ха, точно е с това мислене за никъде не сме. "мизерници като нас"? Липсата на национално самочувствие е конкретната причина за това, че България потъва с всеки изминал ден. Защото ние самите сме изгнили и корумпирани, какво се очаква от тези, които сме си избрали да ни управляват....
24 Алина Стефанова 17.07.2012 | 13:14
Ама защо Европа да ти е виновна за това?? Ако не бяхме в ЕС пак ли тя щеше да ни е виновна, че нямаме действаща икономика? Виновни са управляващите, всичките - предишни, настоящи, бъдещи! Ние сами трябва да съживим икономиката си, ако трябва ще се влачим по корем, но не можем да висим на врата на ЕС и накрая да рухнем, както рухнаха Гърция при първия икономически срив. Както каза съвсем наскоро в интервю, Анастасия Мозер - в България няма голяма икономическа криза, защото нямаме действаща икономика...
23 Алина Стефанова 17.07.2012 | 13:11
И аз така мисля. Време е вече да се измисли сериозна реформа във всички структури на властта, в полицията, в прокуратурата, в съда! Навсякъде!
22 Алина Стефанова 17.07.2012 | 13:10
Всичко е точно така - тъпи остри, няма значение. Факт е, че у нас не се променя нищо, особено свързано с организираната престъпност.
21 Stefan Stefanov 17.07.2012 | 12:40
Много са тъпи,тези от Брюксел,или по-точно двулични!Прекрасно знаят от къде идва Борисов,житието и битието му на мутра,издънките с чадъра над фирми, протекция на други,приемане на закони в интерес на мошеници,а си мълчат за това!Държат го,както факир държи зайче в ръкава си!
20 Toni Tasseva 17.07.2012 | 11:37
А защо все трябва да чакаме някой друг да ни признае? Разберете, на никой не му пука за такива мизерници като нас. Колкото повече вървим по свирката на тези алчни капиталисти, толкова по-зле ще ставаме. Гърците и италианците вече разбраха това и вече искат да се махат. Ние обаче обичаме чуждата робия, по-комфортно ни е така. Да не носим отговорност.
19 todor dzpetrov 17.07.2012 | 11:34
Дали! Световната икономика се движи от престапността, а ние в нея сме едни лаици. Крайно време е да проумеем, че Европа ни ощетява и се подиграва с труда ни. Защо има още българи, които бачкат за два пъти по-малко от останалите европейци? Защо така стана, че не можем да имаме свое производство а всичко изнасяме навън и там остава печалбата?
18 Alena Bukva 17.07.2012 | 11:33
Е как не ни помагат бре хора;)) Вие добре ли сте/ От къде идват всички тия пари за строителство и за земеделие?! От небето ли?! ;))
17 Alena Bukva 17.07.2012 | 11:32
Къде точно е тая напредналост само ми кажи? Тия показни операции, да не мислиш, че са нещо??! Я прочети само колко печелят годишно общо престъпните групировки у нас! МИЛИАРДИ! Нищо не се е променило, че да ни признаят някаква заслуга.
16 Suzana Doncheva 17.07.2012 | 11:31
Именно! Те по никакъв начин не ни помагат, а само раздават щедри критики. Това е лицемерно и толкова удобно. Ние изобщо не знаем тези доклади кой и как ги изготвя, а ги приемаме за чиста монета.
15 Alena Bukva 17.07.2012 | 11:31
Така е! Цветанов се изложи за пореден път - проблема с организираната престъпност е национален а и световен. Нищо не е променило за тия 5 години от приемането ни явно...по всичко търпим критика.
14 Alena Bukva 17.07.2012 | 11:30
Хм и това е вярно, но именно когато се изкорени престъпността и хората, който печелят обороти от 1,8 млрд на година от престъпна дейност, тогава ще се продуха истинската икономика и ще навлязат истинските инвестиции. Респективно и тогава ще има повече работни места и по-високо заплащане.
13 Vasilena Kremen 17.07.2012 | 11:29
Който и да дойде ЕС ще ни реже - тази позиция е тяхна запазена марка.
12 Alena Bukva 17.07.2012 | 11:28
""Тези групировки упражняват значително влияние върху българската икономика - годишният оборот на 12-те най-влиятелни криминални структури е 1,8 млрд. евро. Това ограничава конкуренцията и чуждите инвестиции и осигурява платформа за влияние върху политическите процеси и държавните институции."" Смятайте просто за какво иде реч. А всичката тази показност и операции са само капка в морето...Ужас. И за съжаление, доклада е абсолютно верен и точен!!
11 Mahat Ma 17.07.2012 | 11:28
Нека еврокомисарите взимащи хилядите евра заплата на месец заповядат да поживеят в България с 150 евро на месец и да видим дали съзнанието им няма да се промени и да започнат да мислят как да надлъжат системата и правосъдието, за да оцелеят.
10 tatqna ivancheva 17.07.2012 | 11:10
Просто на вътрешният министър Цветанов са му написали двойка и е рдено да си подаде оставкта вече.Вижда се,че не може да се справя!
9 крива вежда 17.07.2012 | 11:00
Не би трябвало по този начин да се прави един такъв мониторингов доклад. Трябваше още тогава да ни разделят с Румънците и друго - в началото може да е нямало напредък с организираната престъпност, но в послените 2-3 със сигурност са по-добре нещата.
8 Silvi Milenova 17.07.2012 | 10:34
Ние сме си за оплакване направо! Положението ни е плачевно и то за всичко! Как няма да ни мислят за страна от третия свят!
7 Vanesa Apostolova 17.07.2012 | 10:33
хахахах, сега разбирам, че имаме програма за защита на свидетелите! И тя не работи! ужас! Ние сме много зле, бе хора!
6 Andrei Stoichev 17.07.2012 | 10:16
Виж... по-скоро докато са ни ниски заплатите и сме бедни ще имаме висока престъпност! Ако хората имат какво да ядат и да живеят що-годе нормално ням ада с екраде1
5 Лудия Кетчуп 17.07.2012 | 10:14
Така е, наистина се направиха много полицейски операции! Това не може да им се отрече на ГЕРБ! Но има още какво да се желае!
4 Bg Maniqka 17.07.2012 | 09:58
То всичко ни е проблем! А що не казват тези европейци, че заплатите са ниски! Или то това не е проблем!
3 Simo Ludiq 17.07.2012 | 09:41
За слабите резултати според Брюксел вина носят и полицията, и прокуратурата, и съдилищата - то това е ясно! И ние го знаем, ма никой нищо не прави!
2 Koko Taysana 17.07.2012 | 09:21
Организираната престъпност си остава фундаментално предизвикателство за България - A, добър ден!
1 Dukesa Bub 17.07.2012 | 09:13
Какво да очакваме друго да кажат хората за нас, като то е видно, че тук имаме огромна престъпност, която се разпростира и из цела Европа. Как няма да влияе на икономиката ни; как няма да влияе на стандарта ни, на народа; как няма да сме най-бедните. Докато имаме най-високата престъпност, ще сме и най-бедни.

ТВ програма

Кино

  • Сега 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 02:30 Култура.БГ предаване за култура с...
  • 03:25 Българското село /п/
  • 03:55 По света и у нас /п от 20:00 часа/
  • 04:40 Малки истории /п/
  • 05:40 Телепазарен прозорец
  • 05:55 Денят започва сутрешен блок с...
  • 09:20 100% будни сутрешно токшоу с...
  • Сега "Шерлок" - минисериал, с.3, еп.1
  • 02:10 bTV Новините /п./
  • 02:50 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 05:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 06:00 "Тази сутрин" - сутрешен блок с...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Комиците и приятели" - комедийно...
  • Сега "Специален отряд" - сериал, сезон 2
  • 02:15 "Моето име е Мелек" - сериен филм
  • 03:15 "Наследство" - сериен филм /п/
  • 04:10 "Свободна да избира" - сериал /п/
  • 05:20 "Пресечна точка" - публицистично...
  • 06:00 "Здравей, България" - сутрешен блок
  • 09:30 "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.