Един артист за работата с деца в риск

Дамян Минков смята, че хората на изкуството могат да помогнат за интеграцията на децата в риск

по статията работи: Елена Коцева | 15.10.2012 | 13:15  5 Виж всички снимки
Един артист за работата с деца в риск
Фондация "Артист"

Практиките на театъра и изкуството трябва и могат да бъдат активно използвани при работа с деца в риск, тъй като чрез изкуството те могат да се изразят свободно. За съвместния проект на фондация "Артист" и общината в Равена, Италия ви разказахме по време на неговото стартиране, сега ви срещаме с председателя на фондацията Дамян Минков, който разказва за впечатленията си от Италия натрупани по време на втория работен тур от проекта, чиято цел е да състави методология и да опише добри практики за работа на творци и артисти с отритнатите деца на България.

Посещението в Равена на групата, която работи по проекта, имаше за цел да се запознае с италианските практики за работа с деца в риск? Какъв е основният добър пример, който искате да пренесете от Равена тук, в София?

- Да, посещението в Равена имаше за цел да се запознаем с италиански работещи практики за социална промяна и приобщаване със средствата на изкуството. Описахме над 10 практики, но основният добър пример е, че основно се работи с общностите и тяхната мотивация за приемане на различните. Друг основен акцент е широкото ветрило на мултикултурната политика, изразена най-вече в многото културни събития, които са подкрепени от местната власт. Особен акцент в културния живот на града е Фестивалът на изкуствата, в който през юни 2012 год. фондация "Артист" взе участие с невербалния пърформанс "Пигмалион – Следите”. Този фестивал е иницииран и координиран от чужденци, като общината го е подкрепила финансово и е предоставила специални, нестандартни площи за неговата реализация. Участват хора от различни държави и континенти, като особено осезаемо е присъствието на емигрантите в Италия и по-специално на онези, които живеят в Равена. Атмосферата е невероятна и хората от различни етноси, религии, държави и континенти разговарят на езика на изкуството.

Какво най-силно впечатление направи на българската група?

- Най-силно впечатление прави особено активната съпричастност на местната власт за интеграция на хората в риск . От безвъзмездно предоставяне на общински помещения на организации, които работят за образованието и социализирането на емигранти и изолирани групи до специално разработени програми, съобразени с етническите и културните особености на групите, за да им се предостави образование.

В общинското ръководство на високо ниво забелязахме постоянен интерес от образователните и културни процеси, протичащи в тези групи.

Впечатление ни направи особено позитивната политика на Общинския културен дом, финансово подкрепен от Общината, по отношение на образователните, културните и социални потребности на емигрантите и маргинални групи, като в работата му важен принос има и доброволчеството. Местните власти предоставят условия емигрантите, чужденците и въобще хората от различни групи да инициират свои масови културни събития, чрез които да се легитимират по нов за общността начин, което е сериозна предпоставка за по-безболезненото им приемане от националното мнозинство. Друг особен акцент в работата с общността е развиване на доброволчеството, като социално солидарна политика на всички възрасти.
Като цяло обаче в Равена не видяхме нещо, което да не е приложимо и у нас, тук, в България.

Още по време на първия тур от работни срещи се открои разликата при финансирането на неправителствения сектор и работата на такива фондации и организации като фондация "Артист". Но само финансирането ли е проблемът в България?

Проблемът навсякъде са хората и подходите за работа с тях.

Италианските артисти, музиканти, художници и творци изобщо по-подготвени ли са да работят с деца в риск?

За нас и в България, и в Италия, артисти, музиканти, художници и творци изобщо са по-точно обект на внимание, като целева група, отколкото като изпълнители на иновативни практики с инструментите на изкуството. За това правим мрежа за социално изкуство, за да привлечем вниманието и провокираме социална солидарност в повече творци, които да приобщим към процеса на социална промяна със средствата на изкуството и културата

По какъв начин те имат достъп до такива групи деца и младежи? (На фона на затворените с огради български домове за сираци и деца с увреждания)

В Италия, както и в България има специални служби, които се грижат за това. Но там се води точна статистика на изпадналите в нужда семейства, особено на емигрантите, които още нямат статут на италиански граждани.

Присъствахте ли на такъв арт-сеанс в Италия. Как протича и какви са условията?

Да, присъствахме на демонстрация на един от моделите, с които се запознахме по време на плануваната по програма среща. Това беше подход за работа с хора с увреждания - ментални и физически.

Българският екип демонстрира ли иновативния театрален модел - Форум театър.

По програма за първото работно посещение на българския екип в Равена, Италия имахме демонстрации на прилагане на различни модели. Избрахме Форум театъра, като един иновативен и атрактивен модел, който предвиждаме да включим в бъдещата методология. На срещата присъстваха експертите от Италианския и Българския екипи и представители на местна власт, културните среди в Равена, психолози и учители.

Основната група, с която демонстрирахме модела, бяха двадесет младежи от различни етнически и религиозен произход и от различни държави, но живеещи трайно в Италия. Първо ние представихме модела. После по принципа на фокус групата извлякохме актуални проблеми и чрез Форум театъра направихме демонстрация за решаване на опасни и не толкова опасни ситуации, но постоянни житейски проблеми на младежите в безопасна среда. Интересът беше много голям и това затвърди мнението на българските експерти, модела да се използва при работа на целевата група по проекта.

В разговорите с италианските партньори по проекта какъв съвет най-често получавате?

Никой на никого не дава съвети. Ние сме равностойни партньори и търсим общ език в културното многообразие на двата народа, чрез взаимно изследване и проучване на добри иновативни практики за социална промяна, с инструментите на изкуството.

Този проект общината в Равена има намерение да включи в кандидатурата си за Европейска столица. А какви са отношенията на фондация "Артист" със Столична община, която също се кандидатира?

Да, проектът вече е част от стратегията на Общината в Равена, относно кандидатурата й за Европейска столица на културата 2019. Нашият екип носи писмо от кмета на община Равена до кмета на София, като и пожелание за обща среща между ръководствата на двете общини.
Ако ръководството на Столична община прецени, че творческият и ръководен екип на фондация "Артист" може да бъде полезен по отношение на кандидатурата на София за Европейска столица на културата 2019, ние с огромно удоволствие ще се отзовем и ще участваме в този процес.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


8 Lana Rey 15.10.2012 | 15:48
И аз смятам, че хората на изкуството са много полезни за такива деца.
7 lilia tashkova 15.10.2012 | 15:27
не съм сигурен в работата на тези НПО - да но се занимават с това, което трябва, иначе ако само точат пари тук и там, не е добре работата
6 Ариана Оптимистикова 15.10.2012 | 14:28
Един артист за работата с деца в риск Дамян Минков смята, че хората на изкуството могат да помогнат за интеграцията на децата в риск - познавам го, наистина се труди. Има НПО, взимала съм интервюта с него като журналист. Разговорлив е
5 крива вежда 15.10.2012 | 14:23
"Проблемът навсякъде са хората и подходите за работа с тях." - така е, по дяволите! Всико зависи как ще подходиш към един човек, или към едно дете с някакви проблеми. Отношението е изключително важно нещо.
4 крива вежда 15.10.2012 | 14:14
"Децата в риск" - това е едно много сериозно понятие, което ние трябва като граждани на тази държава много внимателно да се опитваме да дешифрираме и разглеждаме като цяло.
3 Jana Kirova 15.10.2012 | 13:40
За да работиш с дете в риск, трябва да имаш подход и да обичаш децата, защото те вътрешно го усещат и не могат да се доверят на човек, който се преструва. А добрият артист, който да стимулира творчеството на детето, в комбинация с добрия психолог, който да разгадае сътвореното, биха могли да вникнат в същността на проблемите на детето и да му помогнат да ги преодолее или най-малкото да говори за тях.
2 Драго Попов 15.10.2012 | 13:33
Това е толкова трудно и отговорно начинание, не всеки би се справил!
1 Andrei Ivanov 15.10.2012 | 13:32
Трябва наистина да се работи с децата в риск с по-нетрадиционни методи,защото те всички имат определени заложби и таланти и ако ги развият,могат да се измъкнат от средата в която се намират и която ги стимулира към лошото поведение.

ТВ програма

Кино

  • Сега Денят започва сутрешен блок с...
  • 09:20 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 11:00 Култура.БГ предаване за култура с...
  • 12:00 По света и у нас
  • 12:30 Служение документален филм...
  • 13:20 Космически гласове църковни...
  • 13:50 Опело Христово - Надгробное ридание
  • 14:00 БНТ представя Патриарх Евтимий
  • Сега "Тази сутрин" - сутрешен блок с...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Златно момче" - сериал, с.2, еп.19...
  • 14:00 "Мия и белият лъв" - приключенски,...
  • 16:00 "Като готвачите" - комедия, драма...
  • 18:00 "Стани богат" - телевизионна игра с...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • Сега "Здравей, България" - сутрешен блок
  • 09:30 "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Енканто" (премиера) - анимация
  • 14:50 "Дъмбо" - с уч. на Колин Фарел,...
  • 17:00 "Семейни войни" - телевизионна игра
  • 18:00 "Сделка или не" - телевизионна игра
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.