Правописните грешки и непознаването на родната литература не са най-големият проблем в образованието на зрелостниците и по-малките ученици. Това става ясно от анализите на резултатите от матурите и външното оценяване след 7-и клас.
От думите на експерта от образователното министерство Милена Иванова прегледът на постиженията на абитуриентите показва, че реализацията в живота няма да бъде от най-лесните задачи пред младите хора.
Пред ТV7 тя обясни, че зрелостниците се справят по-добре с тестовите задачи, които предлагат готови решения. Те обаче се затрудняват с въпросите, които изискват свободни отговори. Това показвало, че младежите трудно вземат собствени решения. Тази неспособност, разбира се, не важи само за матурите, а за развитието им като личности занапред.
От резултатите става ясно, че разсъжденията върху даден текст или съставянето на такъв също не се отдават лесно на завършващите.
Иванова каза, че при формулирането на теза са се справили 36%, при съставянето на резюме процентът пада на 19%.
Максимален брой точки при формирането на аргументативен текст са получили едва 4% от зрелостниците. Изводът от това бил, че колкото по-голям става текстът, който трябва да бъде написан, толкова по-голям става проблемът за абитуриентите.
Отчитат се и доста пропуски на децата в обучението по литература. От отговорите на зрелостниците става ясно, че доста от тях не са чели "Тютюн". На една от задачите, в която трябвало да се свързват герои със съответното произведение, абитуриентите показали значителни пропуски.