Проблемите на българските училища зад граница не са свързани толкова много с финансирането, а по-скоро с липсата на законов статут от държавата, коментира в четвъртък пред журналисти Боян Кулов, председател на Асоциацията на българските училища в чужбина.
"Ако българските училища зад граница получат оформен законов статут, ще бъдат разрешени много проблеми, които стоят пред тях", каза ощe той.
Всички преподаватели зад граница практикуват дейността си в българските училища само с патриотична цел. Те са изключително ниско заплатени, работят само по няколко часа и трудовият им стаж не се признава, обясни Боян Кулов. За да могат да се издържат българските преподаватели в чужбина, е необходимо те да работят и на други места.
Ако се узакони статутът на училищата зад граница, техният стаж ще бъде признат, каза още Кулев.
"Парадоксът е, че подписите и оценките ми се признават, а трудовият ми стаж не", заяви Аврора Трифонова, преподавател в училище "Пейо Яворов" към българското посолство в Белгия.
"Вече 23 години почти доброволно работя тази работа", сподели пред iNews Снежина Мечева, директор на българското училище към посолството ни в Лондон, в което се обучават 250 деца.
Тя заяви, че патриотизмът е основният стимул за това, което върши, и през всичките години работи за символично заплащане без трудов стаж и осигуровки. Според нея всички преподаватели се издържат от друга дейност или допълнителен труд в чужбина.
Министерството на образованието отпусна допълнителни 2 милиона лева по програма "Роден език и култура зад граница". Тези пари според Боян Кулов ще отидат основно за хонорари на учители, учебници и културна дейност.
По думите му проблемът с учебниците в училищата зад граница е по-скоро в транспортирането им, отколкото в набавянето им. Всеки пътник има ограничение да носи до 20 кг багаж на летищата, което според Кулов не стига дори за личните вещи, а още по-малко за учебници, които тежат.
Дипломите на децата, учили в българско училище зад граница, се признават в България, категорични бяха Боян Кулов и Снежина Мечева. Учениците не държат приравнителни изпити у нас, тъй като повечето училища са лицензирани от просветното министерство и се обучават по програма, спусната от него.
Според Аврора Трифонова основните проблеми също се състоят в липсата на законов статут, но освен това са съществени и проблемите с материалните бази, необходимостта от книги за библиотеките и доставката им.
Голям проблем е отчуждаването на децата зад граница от майчиния им език, тъй като те нямат достатъчно лична и семейна мотивация да го изучават, смята Аврора Трифонова.
За да съществува едно училище в чужбина, трябва да са налице три показателя, смята Снежина Мечева. Те се състоят в подсигуряването на учебниците, помещенията и заплатите на учителите.