КЗП наложи забрана на телеком

Причината е прилагането на нелоялни търговски практики

по статията работи: Елена Кирилова | 02.10.2012 | 11:23

Комисията за защита на потребителите (КЗП) наложи забрана на един от телекомите за прилагането на пет нелоялни търговски практики при предлагането на договори от разстояние за предоставяне на телефонни услуги, съобщават от комисията.

Забелязана е практика, при която някой от операторите на телекома се обажда на абонат и му предлага сключване на договор от разстояние. Клиентът отказва подобно нещо, но в крайна сметка се оказва, че договорът е сключен без съгласието му. Ако потребителят подаде жалба, получава отговор, че сделката е сключена от разстояние и условията по договора вече са влезли в сила. В такъв случай, ако човек откаже да плаща по контракта, се оказва, че дължи сума в размер на оставащите месечни такси, тъй като иска предсрочно погасяване.

От КЗП са поискали запис на проведения разговор, в който операторът уж е получил съгласието на абоната. От телекома заявиха, че няма валидно сключен договор и той е вписан в системата заради техническа грешка.

След като това се установи, условията по първоначалния договор се възстановяват или се стига до анулиране на договора. Начислените суми по издадените месечни фактури се стонират с кредитни известия.

Същият телеком е отправял телефонни предложения към потребители от третата възраст, които вече имат договори с фирмата, възползвайки се от уязвимостта на възрастните хора.

От комисията подчертават, че в много от случаите потребителите в тази възрастова група са по-малко информирани за условията по договорите и не знаят, че може да се сключи контракт без полагането на подпис върху него. Освен това поради проблеми със здравето, възрастните хора може да не вземат адекватно решение, както и да забравят направеното предложение и условията по него.

Телекомът е подел потребител с действия, квалифициращи се като професионална некомпетентност и предоставяне на непълна и заблуждаваща информация относно срока за отказ от сключен от разстояние договор за телефонна услуга.

Честа практика е оператор да звъни на абонати под претекст да разбере дали възнамеряват да продължат да ползват услугите на телекома, но в същото време им отправя оферта за нов договор. Поради незнание, че може да се сключи договор от разстояние, повечето хора се съгласяват

От телекома твърдят, че в рамките на пет работни дни след провеждането на разговора изпращат писмена информация за условията на договора, но много от абонатите твърдят, че това се случва много по-късно, след повече от 15 дни.

В информацията за договора, която потребителите получават, е посочено, че имат право да се откажат от сключения от разстояние договор в рамките 7 работни дни от получаване на писменото потвърждение, но не по-късно от 14 дни, считано от датата на приемане на предложението по телефона.

Въпросната информация обаче е непълна и заблуждаваща, защото в нея не се уточнява, че при закъсняла доставка на писменото потвърждение, срокът от седем работни дни тече от момента на потвърждаването на информацията. Това сочи Законът за защита на потребителите.

Комисията за защита на потребителите е забранила още една нелоялна търговска практика. В този случай след като операторът говори с абонат и получи съгласието му за изпращане на писмената информация за отправената оферта, представител на куриерска филма оставя стикер или съобщение на врата на апартамента, пощенската кутия, на входна врата или другаде. Съобщението гласи, че потребителят има пратка.

С това телекомът смята, че е изпълнил свето задължение да изпрати писмената информация за условията на договорът. Проблемът е в това, че не е регламентирано къде да бъде поставен стикерът. Освен това писмената информация не е реално получена, така че голяма част от абонатите твърдят, че са били лишени от възможността да откажат от сключения договор.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


25 млад жребец 02.10.2012 | 14:11
Не става ясно дали оператора е глобен и ако е глобен, с колко? За такива глупости, трябва да им наложат много солена санкция, но не се надявам КЗП да го направят.
24 Krist Novoselic 02.10.2012 | 13:44
Тези телекоми започнаха много на сериозно да се вземат нещо, едва ли не ще ми предложи да изпушим по една цигара по телефона. Ами да, това си е същото като включването на договори според мен.
23 Летящият Честмир 02.10.2012 | 13:32
много злоупотребяват, да
22 Летящият Честмир 02.10.2012 | 13:32
и какво от това, това е прах в очите, каква е глобата?
21 Марта Иванова 02.10.2012 | 13:27
Не разбирам защо не са написали името на санкционирания телеком, макар че според мен е Виваком. А КЗП работят, и то добре, просто хората не си търсят правата или не четат какво подписват.
20 chorapi snametalo 02.10.2012 | 12:45
то е лесно да се досетите кой е телекома - ВИВАКОМ само те звънкат по телефона
19 pushit realgood 02.10.2012 | 12:42
От телекома твърдят, че в рамките на пет работни дни след провеждането на разговора изпращат писмена информация за условията на договора, но много от абонатите твърдят, че това се случва много по-късно, след повече от 15 дни. Само лъжат, всичките са така!
18 Veselina Narlieva 02.10.2012 | 12:17
Защо се крие името на тези измамници?Нека да се знае за тях,за да няма измамени клиенти.
17 Margо Filipova 02.10.2012 | 12:06
Това им е работата, трябва да са малко по активни. Телекомите си правят каквото им харесва с договорите!
16 brown sugar 02.10.2012 | 12:04
Ама те всички са така бе - постоянно гледат да те минат по някакъв начин, особено по телефона са ми много досадни.
15 brown sugar 02.10.2012 | 12:03
Ама глуапв е тоя дето я яде баницата, нали знаеш!! Как може някой да сключи договор на свое име по телефона верно?!
14 brown sugar 02.10.2012 | 11:59
Не знам, на мен защо ми мирише на кожодерите от Мтел?? Или се бъркам?
13 brown sugar 02.10.2012 | 11:56
А защо не му казвате името бре?! Какъв е смисъла да има защита на потребители, като не се казва името на телекома??
12 marian dimitrov 02.10.2012 | 11:53
какво да подават, като нищо не се сЛучва и сАМО СИ ГУБЯТ ВРМЕЕТО
11 marian dimitrov 02.10.2012 | 11:53
и аз се заинтригувах, кой ли е телекома?
10 Rosi Marinova 02.10.2012 | 11:47
Нека да се раздвижи това КЗП вече и да започне да си върши работата,защото злоупотребите са много сериозни и нарушенията.Само,че и хората трябва да се научат да подават сигнали за нередности
9 tiha paranoq 02.10.2012 | 11:47
Ама тия мобилни оператори взеха нещо много да се забравят. Как така по телефона ще се сключи договор, ами че то всеки може да сключва договори по телефона щом е от мое има, това е много глупаво според мен.
8 Georgi Hristov 02.10.2012 | 11:43
То на всички телекоми могат да се наложат подобни глоби.
7 Angel Gergov 02.10.2012 | 11:40
Тези трябва да ги глобят с няколко десетки милиона,че такива неща не си позволяват и в най-изостаналите африкански страни и трябва да се казва името на телекома,за да занят хората с какви измамници си имат работа,че това си е престъпление.
6 Кристина Минкова 02.10.2012 | 11:40
Да ги убиват тези безскрупулни наглеци с глоби,забрани и уволнения на некоректни служители.Добре,че хората пускат жалби,поне
5 tiha paranoq 02.10.2012 | 11:35
Жалко, че не казвате кой е въпросния мобилен оператор, за мен това щеше да бъде адски интересно като информация, защото на практика си позволяват много тия хора.
4 Митридат Египетски 02.10.2012 | 11:33
ПРАВИЛНО МИСЛИШ
3 Mario Lenov 02.10.2012 | 11:31
Кажете името на този телеком, дайте адрес! Тези трябва да се знаят кои са и какви са! Такива хора трябва да бъдат глобявани и наказвани и да плащат на хората на които са причинили вреда.
2 Veronika Hristova 02.10.2012 | 11:27
Хубаво е , че има кой да защитава интересите ни като потребители .
1 Митридат Египетски 02.10.2012 | 11:26
кой е този телеком, че ми стана интересно?

ТВ програма

Кино

  • Сега 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 11:00 Култура.БГ предаване за култура с...
  • 12:00 По света и у нас
  • 12:25 Новини на турски език
  • 12:30 Светът на жестовете
  • 12:45 Телепазарен прозорец
  • 13:00 Последният печели...
  • 14:00 Телепазарен прозорец
  • Сега "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Комиците и приятели" - комедийно...
  • 13:30 "Присъда" - сериал, с.2, еп.3 /п./
  • 15:00 Премиера: "Плен" - сериал, с.1,...
  • 16:00 Премиера: "Моите братя и сестри" -...
  • 17:00 bTV Новините
  • 17:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • Сега "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Наследство" (премиера) - сериен...
  • 13:30 "Свободна да избира" (премиера) -...
  • 15:00 "Лабиринт към щастието" (премиера)...
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Пресечна точка" - публицистично шоу
  • 17:00 "Семейни войни" - телевизионна игра
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.