Комисията за защита на потребителите (КЗП) наложи забрана на един от телекомите за прилагането на пет нелоялни търговски практики при предлагането на договори от разстояние за предоставяне на телефонни услуги, съобщават от комисията.
Забелязана е практика, при която някой от операторите на телекома се обажда на абонат и му предлага сключване на договор от разстояние. Клиентът отказва подобно нещо, но в крайна сметка се оказва, че договорът е сключен без съгласието му. Ако потребителят подаде жалба, получава отговор, че сделката е сключена от разстояние и условията по договора вече са влезли в сила. В такъв случай, ако човек откаже да плаща по контракта, се оказва, че дължи сума в размер на оставащите месечни такси, тъй като иска предсрочно погасяване.
От КЗП са поискали запис на проведения разговор, в който операторът уж е получил съгласието на абоната. От телекома заявиха, че няма валидно сключен договор и той е вписан в системата заради техническа грешка.
След като това се установи, условията по първоначалния договор се възстановяват или се стига до анулиране на договора. Начислените суми по издадените месечни фактури се стонират с кредитни известия.
Същият телеком е отправял телефонни предложения към потребители от третата възраст, които вече имат договори с фирмата, възползвайки се от уязвимостта на възрастните хора.
От комисията подчертават, че в много от случаите потребителите в тази възрастова група са по-малко информирани за условията по договорите и не знаят, че може да се сключи контракт без полагането на подпис върху него. Освен това поради проблеми със здравето, възрастните хора може да не вземат адекватно решение, както и да забравят направеното предложение и условията по него.
Телекомът е подел потребител с действия, квалифициращи се като професионална некомпетентност и предоставяне на непълна и заблуждаваща информация относно срока за отказ от сключен от разстояние договор за телефонна услуга.
Честа практика е оператор да звъни на абонати под претекст да разбере дали възнамеряват да продължат да ползват услугите на телекома, но в същото време им отправя оферта за нов договор. Поради незнание, че може да се сключи договор от разстояние, повечето хора се съгласяват
От телекома твърдят, че в рамките на пет работни дни след провеждането на разговора изпращат писмена информация за условията на договора, но много от абонатите твърдят, че това се случва много по-късно, след повече от 15 дни.
В информацията за договора, която потребителите получават, е посочено, че имат право да се откажат от сключения от разстояние договор в рамките 7 работни дни от получаване на писменото потвърждение, но не по-късно от 14 дни, считано от датата на приемане на предложението по телефона.
Въпросната информация обаче е непълна и заблуждаваща, защото в нея не се уточнява, че при закъсняла доставка на писменото потвърждение, срокът от седем работни дни тече от момента на потвърждаването на информацията. Това сочи Законът за защита на потребителите.
Комисията за защита на потребителите е забранила още една нелоялна търговска практика. В този случай след като операторът говори с абонат и получи съгласието му за изпращане на писмената информация за отправената оферта, представител на куриерска филма оставя стикер или съобщение на врата на апартамента, пощенската кутия, на входна врата или другаде. Съобщението гласи, че потребителят има пратка.
С това телекомът смята, че е изпълнил свето задължение да изпрати писмената информация за условията на договорът. Проблемът е в това, че не е регламентирано къде да бъде поставен стикерът. Освен това писмената информация не е реално получена, така че голяма част от абонатите твърдят, че са били лишени от възможността да откажат от сключения договор.