Как учениците ни да се оправят в живота?

Ефективно преподаване и ангажиране на учениците от страна на учителя, смятат от "Заедно в час"

по статията работи: iNews.bg | 02.04.2014 | 11:36
Как учениците ни да се оправят в живота?
inews/Георги Георгиев

България е на предпоследно място сред 44 развити държави в света по умения на 15-годишните ученици за решаване на практически проблеми. Това показват последните резултати от най-авторитетното международното изследване в областта на средното образование PISA.

Тревожната статистика допълва данните от декември миналата година, когато същото проучване показа, че 44% от деветокласниците в България са функционално неграмотни. Това означа, че на почти половината от нашите ученици им липсват ключови когнитивни умения, предопределящи както за включването им в пазара на труда, така и за пълноценното им участие като граждани.

Учителите по програма "Заедно в час" преподават в области с нисък социален и икономически статус, но това не пречи да развиват функционалната грамотност у своите ученици. Георги Гоцков преподава математика в основното училище в Пасарел, но по инициатива на неговите ученици вече подготвят заедно сборник със задачи по математика, които разглеждат реални ситуации от ежедневието на децата.

Цветомира Цветанова е възпитател в 1-ви клас, но с нейните ученици дискутират реални бизнес казуси, с които да развие тяхното аналитично и критично мислене.

С измерване на функционалната грамотност за българските ученици е свързан и новият проект, който "Заедно в час" стартира този месец в партньорство с ЦКОКУО и Програмата за подкрепа на НПО в България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009–2014 г.

Проектът ще разработи инструменти, които в момента в България не съществуват, за измерване на математическата, четивната и научната грамотност на учениците. В допълнение на това ще бъдат разработени и обучителни материали за учителите, които ефективно да прилагат методите за повишаване на грамотността на учениците в техните часове.

Ниските резултати от PISA 2012 показват, че в голяма степен се дължат на липсата на достъп до информация и възможности при учениците. Този фактор може лесно да бъде компенсиран с ефективно преподаване и ангажиране на учениците от страна на учителя, без значение от това колко малко е училището и дали се намира в беден регион.

Всички учители са учители по мислене. Дори в часовете по история ефективният учител може да развива функционалната математическа грамотност у учениците, ако им постави правилно зададена задача.

Успехът на бизнеса, конкурентността на икономиката ни и устойчивостта на демократичните институции в България зависят от образованието и компетенциите на учениците. Уменията на учениците да се ориентират в непозната среда и да прилагат на практика наученото в училище са сред базисните компетенции за успех в XXI век.

Поради тази причина учебните планове в българското средно образование трябва все повече да наблягат върху развиването на функционалната грамотност (уменията за мислене и анализ) на учениците и техните гъвкавите умения, които да приложат в бъдеще на пазара на труда.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


15 La Bicha 02.04.2014 | 15:36
Няма как децата да "се справят в живота", на 16 години да речем. То ние не можем на еди колко си, какво остава за тях. Това е въпроса на лични качества, на домашно възпитание и на мироглед. Всеки се справя по различен начин и какво може.
14 gergana dimova 02.04.2014 | 15:35
"Този фактор може лесно да бъде компенсиран с ефективно преподаване и ангажиране на учениците от страна на учителя, без значение от това колко малко е училището и дали се намира в беден регион" - тук съм съгласна, че ефективното преподаване е от голямо значение.
13 Nina Rosi 02.04.2014 | 15:19
"Ниските резултати от PISA 2012 показват, че в голяма степен се дължат на липсата на достъп до информация и възможности при учениците." - с това категорично не мога да се съглася! Информацията за днешните деца никога не е била по-достъпна, тя е на един клик разстояние, но те са прекалено ангажирани с други "задачи".
12 Една Българка 02.04.2014 | 15:07
Ама какво значи да се орпавят в живота?! Що ние всичките ли се оправяме в живота? Гоелми хора има дето не знаят дори къде се намират! Айде стига глупости и излишен стрес! Живота ни оправя нас ежедневно, та децата ли ще се справят на по 16 години с него?!
11 подут венец 02.04.2014 | 14:40
"Ефективно преподаване и ангажиране на учениците от страна на учителя, смятат от "Заедно в час" - Да, това би имало много голяма полза .
10 otec natanail 02.04.2014 | 14:07
Никак не е хубаво това, че на българските младежи им липсват качества да се справят сами с житейските ситуации, не е много хубаво, че в тази класация сме на предпоследно място .
9 Батко Реджеп 02.04.2014 | 13:21
За жалост и в тази класация , спрямо другите европейски ученици и младежи като цяло, сме на задните места, явно българският младеж не може да се оправя напълно сам .
8 Ивелина Бобова 02.04.2014 | 13:21
Съгласна съм с теб, дори и след навършване на пълнолетие не могат да се справят, някой не работят, остават в къщи и чакат на родителите си, те да ги издържат и да им помагат. Имам такива познати, които дори не искат да се отделят от домовете им.
7 Bright Light 02.04.2014 | 13:08
Това не е само отговорност на учителите, а и на родителите. Родитлите са най-големия обучаващ фактор в живота на едно дете, а напоследък все повече бягат от отговорност.
6 Баба Пъша 02.04.2014 | 13:03
В България тинейджърите не могат да се справят с живота сами, защото голяма част от тях живеят с родителите си и получават почти всичко на готово .
5 Ape Ptero 02.04.2014 | 12:34
Факт е, че от година на година не просто отпадат повече ученици в училище, но и общото ниво пада значително, което е много притеснително. От образователното ведомство се оправдават с това, че отделят повече пари, но те не водят до нищо.
4 Фанка Василева 02.04.2014 | 12:24
Много се радвам, че всички са се обединили около тази кауза и са решили да помогнат на учениците и реално по някакъв начин да ги подготвят.
3 Petar Petrov 02.04.2014 | 11:55
Децата трябва да се учат в училище на знания и умения, които ще са им полезни на практика в реалния живот, защото повечето неща, които до днес изучават по-късно не им влизат в употреба и те дори ги забравят, ефектът на зубренето.
2 Теодора Динева 02.04.2014 | 11:41
Пак сме много назад в класацията...
1 трендафил въжарски 02.04.2014 | 11:39
учениците трябва да са по-креативни, а учителите - по-малко скучно

ТВ програма

Кино

  • Сега Култура.БГ предаване за култура с...
  • 12:00 По света и у нас
  • 12:25 Новини на турски език
  • 12:35 Малки истории
  • 12:45 Телепазарен прозорец
  • 13:00 Последният печели...
  • 14:00 Телепазарен прозорец
  • 14:15 Хрусковците анимационен филм
  • Сега "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Комиците и приятели" - комедийно...
  • 13:30 "Присъда" - сериал, с.1, еп.76 /п./
  • 15:00 Премиера: "Плен" - сериал, с.1,...
  • 16:00 Премиера: "Моите братя и сестри" -...
  • 17:00 bTV Новините
  • 17:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • Сега "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Наследство" (премиера) - сериен...
  • 13:30 "Свободна да избира" (премиера) -...
  • 15:00 "Лабиринт към щастието" (премиера)...
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Пресечна точка" - публицистично шоу
  • 17:00 "Семейни войни" - телевизионна игра
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.