За да функционира нормално компанията, паралелно по едно и също време трябва да се случват няколко неща – да се обслужват задълженията към кредиторите, да има санитарен минимум на ремонтите, тъй като подвижният състав е 30-40 години стар. И за да гарантира поне минимална безопасност на хората, трябва да има единствено санитарен минимум от поне 25 млн. лева обем на ремонти в обем на текуща година. Това заяви пред Нова телевизия министърът на транспорта Ивайло Московски.
"Това през изминалата година не е направено и затова не са компенсирани 40 млн. лева. Те е трябвало да се поберат в същия този обем и за да се поберат в този обем средства не са извършили ремонти за 25 млн. лева, а са оставили компанията на оперативна загуба от 15 млн. лева”, уточни транспортният министър.
Московски уточни, че ако сега отново държавата не се погрижи за железниците догодина компанията ще е на 30 млн. лв. оперативна загуба и ненаправени ремонти за 50 млн. лв. общо за двете години. "Това на практика означава, че не можем по никакъв начин да гарантираме безопасността на хората и на пътниците”, отбеляза той.
Относно служителите на БДЖ, които се опасяват за работните си места в компанията, Московски бе категоричен: "И тук има спекулация. Ние казахме, че при този бюджет трябва да съкратим хора, за да се вместим в него, но технически е невъзможно да го направим без съгласието на синдикатите, тъй като от миналата година има подписан колективен трудов йдоговор, който казва, че ако без тяхно съгласие, дори и един човек уволним, съдат ще ни го възстанови при всички положения”.
Министърът уточни, че договорът на БДЖ с държавата предвижда да се изчислява субсидията на база километри, а не на брой пътници. "На практика, дефектът, който може да се получи е, че в едно направление може да има пътници, но те да са изключително само от групите, които пътуват с най-ниски тарифи – студенти, ученици и пенсионери”, добави той.