Клубът остава мъжки

Без задължителни квоти трудно ще се постигне равно отношение мъже - жени в управлението, смята евродепутатът Антония Първанова

по статията работи: iNews.bg | 24.10.2012 | 10:13

Всяка жена носи в чантата си прах за пране. Мама най-добре се справя с прането. Единствените теми за разговор между приятелки е омекотителят или пък новият им дезодорант.

Това са само част от наложените от рекламите стереотипи относно ролята на жените в обществото. Именно заради миналата седмица бяха раздадени награди за проекти, утвърждаващи положителен образ на жените в рекламата и маркетинга. Наградите бяха организирани от информационното бюро на Европейския парламент в България.

Евродепутатът Антония Първанова, която е координатор за АЛДЕ в Комисията по права на жените и равенство между половете, присъства на церемонията.

От iNews разговаряме с нея за образа на жените в рекламата и в бизнеса, както и за нуждата от задължителни квоти за жени в бордовете на компаниите.

Г-жо Първанова, каква е целта на наградите за положителен образ на жените в рекламата?

- Целта на наградите е да се направи промоция на такива рекламни средства или методи за популяризиране на дейността на жени, различни от познатите стереотипи, че жените много добре се справят с пералнята, винаги знаят кой омекотител да ползват, боята за коса или поредният дезодорант е нещото, което ги прави неотразими и т.н.  Идеята на наградите е да се разбие образът на жената, която е единствено домакиня и майка, движеща се между кухнята и фризьорския салон.

Европейският парламент излезе с една резолюция по инициатива на Комисията за правата на жените и равенството между половете (на която евродепутатът Антония Първанова е член - бел. ред.), която разглежда различните механизми на стереотипизиране. Вследствие на нея започнаха поредица от дебати точно за това как се насажда обществено приета норма за ролята на жените чрез много ограничен образ на жената в комуникационните канали. Много малко в рекламите се появяват жени професионалисти, които са добри в сфери като енергетика, ВЕИ, финанси, модерни технологии, IT-бизнес.

Какъв е по конкретно стереотипният образ на българката в медиите и в рекламата?

- Едва ли мога да направя пълен анализ на българката, различен от този на европейката. Той е еднакъв за всички страни-членки на ЕС, защото рекламните спотове на мултинационалните компании са еднакви. Ако погледнете почти всички рекламни спотове, независимо за какъв продукт или услуга, на жените не им отредена роля на вземащи решения, освен по отношение на домакинските задължения. Най-много да ги видим в клип за банков продукт, но в ролята на ниско ниво банков служител. Едва ли някой твърди, че мъжете са толкова ниско интелигентни, че не могат да пуснат една пералня, но въпреки това в рекламите за прах за пране мама знае как стават тези работи.

Специално за България прави впечатление силната сексуализация на момичета и жени. Вземете например четири различни билбордове  - от такъв за светско събитие до реклама на бойлери - всички те са свързани със секси жени. Най-притеснителното е, че започват да се използват все по-млади момичета, дори деца. Инициирахме един доклад по за сексуализацията на момичетата в отговор на серия от скандали с реклами на Calvin Klein и още няколко дизайнера, които използват за модели деца на 10-12 години в изключително сексапилни дрехи и пози.

Еврокомисарят по правосъдие Вивиан Рединг свързва стереотипизирането на образа на жените с проблемите на равното заплащане, както и с насилието над жени. При оценките на ЕК за равното заплащане например стана ясно, че жените средно в Европа работят безплатно до началото на март. За една година усилия за разрешаване на този проблем, само с един ден е намалял делът на това безплатно работене. Средно за Европа 10% е присъствието на жени в бордовете на компаниите. В някои от страните е дори 3%. През последните 5 години се наблюдава много малък ръст в този процент. Ако трябва да изравним мъжете и жените в управителните съвети на компаниите, ще са ни необходими 40 години.

България е една от страните, която отхвърли идеята за квотите. Това значи ли, че българският бизнес е достатъчно еманципиран?

- Тъй като не го отхвърли бизнесът, а правителството, това означава, че има нужда от повече работа с правителството и обмяна на малко повече информация. За България процентът на жени в бордовете на компаниите също е около 3%. Да се твърди, че ще настъпи обратна дискриминация -  жени ще влизат в бордовете само заради пола си, без да са достатъчно квалифицирани, е пълна глупост. Ние предлагаме квоти за жени при равна квалификация между кандидатстващите за работа мъже и жени.

Тук не става въпрос да сложим в бордовете нискоквалифицирани жени, само за да има жени. Първоначално някои от страните твърдяха, че нямат достатъчно квалифицирани жени. Комисар Рединг поиска от водещите университети в ЕС една статистика за броя жени, завършили подходящо образование, които имат и подходящо развитие в кариерата. Оказа се, че в Европа има 8000 жени, които могат да заемат позиции в топ мениджмънта на мултинационални компании.

Другото, което прави впечатление, е, че в Европейската централна банка вече няколко пъти се предлагат кандидатури на жени и въпреки това клубът остава мъжки. За сравнение, разпределението мъже-жени във Федералния резерв на САЩ е 50/50. Без квоти много трудно може да се постигне доброволно изравняване на участието на двата пола в управлението на бизнеса и политиката.

Положението обаче не е еднакво във всички сектори. Кои все пак са постигнали сравнителна равнопоставеност?

- Никой сектор не е добре по отношение на равнопоставеността във високите нива на мениджмънт или бордовете и изпълнителни директори. По-добро е положението в средния мениджмънт, където процентът на жените е между 20 и 30%. Жените са предимно заети в сферите на услугите, здравеопазването, образованието. Въпреки че там доминират жени като общ брой служители, те не достигат до високите нива на управление.

Според Евростат, в секторите, в които има много пари - финанси, ВЕИ, иновации, IT, почти няма жени. Това изкривяване трудно се забелязва на пазара на труда, докато не дойде момента за пенсия. Тогава се вижда, че почти 100% от жените са с по-ниски пенсии от мъжете заради по-ниските заплати.

Как може да се счупи този стъклен таван - задължителни квоти, социална политика или нещо друго?

След дълги опити на страните-членки да се справят сами, се налага да има и европейска политика и стратегия за справяне с проблема с положителни стимули, но и отрезвяващи правила за "разрушаване” на това несправедливо разпределение на пазара на труда. Комисар Рединг изтъква, че от 1984 г. е в политиката, но такава война, както за участието на жените в управлението и политиката и равното заплащане, не е виждала до този момент.

Според Вас могат ли да бъдат въведени задължителни квоти на ниво ЕС и кога?

- Могат да бъдат въведени препоръчителни квоти и да бъдат накарани страните да ги заложат в националните си планове. Трябват и поредица от други мерки, стимулиращи участието на жените. На първо време може да се започне с държавните компании, правителството, парламентарните комисии, държавната администрация.

В България на събития относно ролята на жените в бизнеса обикновено присъстват само жени. Същевременно евроинституциите твърдят, че равенството ще окаже положително влияние върху бизнеса. Защо у нас то се смята за женски проблем?

- Във всички европейски страни се смята за женски проблем, защото малко се говори за някои факти. Има няколко изследвания - на Deutsche bank, McKinsey и Ernst & Young, които показват, че повишаването на участието на жени в бордовете с 20% води до увеличение с 10% на печалбите на съответното предприятие и 7% ръст на икономиката на съответната държава.

Жените са склонни да вземат по-малко рискови решения, и създават по-добър микроклимат. Когато се появят жени в бордовете, те задават въпроси за решенията на самото управително тяло относно стратегически проблеми или теми. Жените настояват за сериозни икономически анализи. Момчетата обикновено действат рисково. Кристин Лагард казва, че финансовата криза се дължи на твърде много тестостерон в управлението на банките и мисля, че има основание да го твърди.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


28 карибска пиратка 24.10.2012 | 16:25
Уж все се говори колко еманципирани били жените в днешно време а се показва че още не може да им се гласува доверие що се отнася до по-ръководни и отговорни длъжности. В това отношение компанията на Марк Зукерберг дава добър пример, също и Yahoo. Техният изпълнителен директор е жена - Мериса Майер и ето по нейно ръководство акциите на компанията вече бележат ръст на борсата.
27 evelin mincheva 24.10.2012 | 16:22
"Средно за Европа 10% е присъствието на жени в бордовете на компаниите. В някои от страните е дори 3%." - Да, това не е лошо да се промени, От икономическа гледна точка жените с а много качествен ресрс, който ако се подценява, води до увеличаване на пропуснатите ползи.
26 melrose place 24.10.2012 | 16:19
Определено има нужда образът на жените в рекламите да се промени, Те вече не се изявяват само като майки и домакини, но и като работещи и успешни бизнес дами.
25 melrose place 24.10.2012 | 16:18
Пич, ти май не си чел статията. Коментарът ти е меко казано нелеп.
24 Beautiful Mind 24.10.2012 | 13:30
Само дето става дума за нещо КОРЕННО различно ама айде ;))))
23 kalina manolova 24.10.2012 | 13:13
точно така!подобна статистика би трябвало да бъде стимул да се слагат повече жени на отговорни постове!
22 петият елемент 24.10.2012 | 12:10
Копърфилде, каква музика, какъв клуб бе, човек?! Ти прочете ли за какво става дума в статията?! Майчице мила, хахаххаха
21 Margо Filipova 24.10.2012 | 12:00
Има няколко изследвания - на Deutsche bank, McKinsey и Ernst & Young, които показват, че повишаването на участието на жени в бордовете с 20% води до увеличение с 10% на печалбите на съответното предприятие и 7% ръст на икономиката на съответната държава. Това е много положителна статистик, като се замисли човек!
20 ханибал суарес 24.10.2012 | 11:39
А на мен ми се струва, че в изказването ти личи, че мразиш жените!
19 Georgi Hristov 24.10.2012 | 11:38
това не може да се промени от раз. Трябва си време, ще се нормализират нещата!
18 david copperfield 24.10.2012 | 11:32
Аз съм останал с впечатление, че всичко е 50 на 50 :). Много зависи в какъв клуб ходиш и каква музика се пуска вътре. Това е от голямо значение според мен.
17 чувал чувал 24.10.2012 | 11:22
Само така ти се струва :) Скоро ще ти мине, като на куче :) Не се притеснявай!
16 чувал чувал 24.10.2012 | 11:21
А аз искам да попитам-какво написа преди малко, и като го прочетеш, можеш ли да разбереш смисъла на това, което си написал?
15 kiki amerikaneca 24.10.2012 | 11:19
Аз искам да попитам - изобщо могат ли жените да имат положителен образ в рекламата, или отново трябва да залагат на това да си показват тялото като един вид реклама?
14 Анита Кралева 24.10.2012 | 11:10
Не знам, аз съм против квотите, където и да е! не ми се вижда добра идея някой да получава работно място или място в университет, заради пола си. Мисля, че просто жените трябва да бъдат по подпомагани след раждане.
13 chest slava 24.10.2012 | 11:09
Не знам, на мен тук лично ми се струва, че има някаква доза фемонизъм от госпожа Антония Първанова. Много я харесвам като профсионалист и човек, ама това ми е малко крайно.
12 Beautiful Mind 24.10.2012 | 10:55
Живеем ама да ти кажа, че има доста хора и то млади, които мислят по доста тесногръд и закостенял начин. Много лошо за тях.
11 Selah Sue 24.10.2012 | 10:55
Дам, доста малоумни реклами, ама си мисля, че никой не им обръща чак толкова внимание. Все пак това са някакви дребни неща, които сио купуваме така или иначе, защото имаме нужда от това!
10 Момиче То 24.10.2012 | 10:53
Именно. Нека не робуваме на тези глупости, нека бъдем едно съвременно и европейско общество:)
9 Beautiful Mind 24.10.2012 | 10:53
Ами всеки да го възприема както намери за добре, в крайна сметка трудно ще се промени погледа на някои хора върху нещата.
8 Selah Sue 24.10.2012 | 10:52
А бе Първанова, какво се прави на съвременна и много еманципирана жена, като всички знаем за кого е омъжена - закостенял комунист и агент на ДС. Малко ми е двулично всичко това.
7 Момиче То 24.10.2012 | 10:51
Клубът не остава мъжки :) Много жени по света заемат ръковдони позиции на големи шефски места, така че..мисля, че еманципацията е стигнала своя абсолютен апогей. А това за тия реклами и общоприетия образ на жената в нашето закостеняло общвство е само частично, а и донякъде нормално. :) Мен лично не ме притеснява.
6 Beautiful Mind 24.10.2012 | 10:50
" Целта на наградите е да се направи промоция на такива рекламни средства или методи за популяризиране на дейността на жени, различни от познатите стереотипи, че жените много добре се справят с пералнята, винаги знаят кой омекотител да ползват, боята за коса или поредният дезодорант е нещото, което ги прави неотразими и т.н. Идеята на наградите е да се разбие образът на жената, която е единствено домакиня и майка, движеща се между кухнята и фризьорския салон." - Много добре. Защото покрай рекламите за леля Марче и други подобни, дето си вадят праха за пране или омекотителя от дамската чанта се връщаме в първобитния строй в който жената е била доста смачквана като човек.
5 Насакото Яката 24.10.2012 | 10:49
Малко ми се струва преувеличен проблема, но може би аз не съм толкова запозната. То по тази логика, ако гледаме образа на мъжа в рекламите - значи той само пие бира, не може да се обръсне без да се пореже, изцапан е и се храни нездравословно. Сякаш доста по-лоша роля му се пада. Относно квотите, може би наистина трябва да се пробва, но май няма да стане.
4 Petar Georgiev 24.10.2012 | 10:47
Аз лично не мисля,че в страните от Европейския съюз някой би отхвърлил възможноста да назначи жена на висша мениджърска позиция,само заради пола и,това са отживелици и в света в който живеем,всеки гледа да използва най-добрите служители независимо дали са мъже или жени.
3 Liubo Lilov 24.10.2012 | 10:45
Естествено, че е положителна ролята на жените в рекламата, на мъжете също, та това е просто реклама с предварителен сценарий, не виждам защо някой трябва да се чувства дискриминиран.
2 Марта Иванова 24.10.2012 | 10:22
България е отхвълила идеята за квотите - поредната, уви, не последната, простотия на това правителство.
1 inna manolova 24.10.2012 | 10:20
Каква е тази дискриминация :Д - живеем в 21 век ....

ТВ програма

Кино

  • Сега Денят започва сутрешен блок с...
  • 09:20 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 11:00 Култура.БГ предаване за култура с...
  • 12:00 По света и у нас
  • 12:25 Новини на турски език
  • 12:30 Светът на жестовете
  • 12:45 Телепазарен прозорец
  • 13:00 Последният печели...
  • Сега "Тази сутрин" - информационно...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Комиците и приятели" - комедийно...
  • 13:30 "Златно момче" - сериал, с.2, еп.14...
  • 15:00 "Бараж" - сериал, еп.67
  • 16:00 Премиера: "Скъпа мамо" - сериал,...
  • 17:00 bTV Новините
  • Сега "Здравей, България" - сутрешен блок
  • 09:30 "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Наследство" (премиера) - сериен...
  • 13:30 "Свободна да избира" (премиера) -...
  • 15:00 "Не ме оставяй" (премиера) - сериен...
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Пресечна точка" - публицистично шоу
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.