Колко хора са склонни да си продадат гласа и си го признават?
При относително ниска оферта от 100 лв. - близо 10% от хората. Повдигаме с още 100 лв. и вече стават 20%.
Това са хората, които са склонни и да си продадат гласа и да си го признаят, коментира социологът Кольо Колев на първата Национална конференция по изборни системи, която се провежда с медийното партньорство на iNews.
Събитието събра социолози, политолози, експерти по избори, юристи и представители на политически партии.
Колев е изчислил, че при средна миза от 50 лв. - гласовете на 6% от избирателите струват 18 млн. лв. "Тези 6% обаче в урните се равняват на между 10 и 11% реално – 360 хиляди от общо около 3,6 млн. избиратели", каза Колев.
Според него тази сума се явява съвършено пренебрежима в случая и освен тези 18 млн. лв., ще трябват още едни 18 млн. лв., за да се плати на всички по веригата за купуване на гласове. "36 милиона за 10-11% от вота, които могат да го обърнат във всяка посока", отбеляза той.
Кольо Колев коментира още и "рейсовете с гласоподаватели от Турция". Според него техните гласове не пораждат никакви проблеми, защото дават между 0,7 и 1% влияние.
Много по-големи проблеми са, по негово мнение, купуването на гласове и контролираният вот.
Колев се обяви категорично против въвеждането на гласуване по интернет. Според него тогава купуването на гласове ще стане масово.
Колев очерта още един проблем, който се появява в изследванията на общественото мнение. "От 2010 година се появи един странен феномен. Анкетьорите от страната казват, че хората не искат да ни казват.
За какво става дума – разбира се - от една страна - за умора, не искат да обръщат внимание, само че освен това има нещо друго много важно, а именно – страх", коментира социологът.
Според него този страх идва оттам, че свободната изява на политически убеждения може да доведе до неприятности за хората. Хората, които признават, че се страхуват - са около 20% - т.е. всеки четвърти се бои.