Средствата от държавния бюджет, предвидени като съфинансиране по проекта за ромски стипендии, ще бъдат предназначени за 150 нови учители, които ще работят с 600 избрани деца от гетата и с уязвими групи. Така стипендиите на учениците няма да се плащат от бюджета, а ще се осигуряват изцяло от международния донор и партньора в проекта - Ромския образователен фонд.
За тази и следващата учебна година по проекта са предвидени общо 561 400 евро. 60% от сумата е от Ромския образователен фонд, а 40% - от МОН.
Това решиха днес Министерството на образованието и науката (МОН) и Ромският образователен фонд на среща, инициирана от просветния министър Меглена Кунева. Вицепремиерът е разговаряла с представителя на фонда за България Огнян Исаев и с директора на Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства Мануела Радева, предде БГНЕС.
Решението се взима на фона на разгорялата се обществена дискусия и недоволството на българските родители, че стипендиите привилегироват една група деца по етнически признак.
Проектът предвижда 600 ученици от ромски произход да бъдат подкрепени през тази учебна година с 30 евро месечна стипендия, за да бъдат мотивирани да завършат средно образование и да продължат обучение в университет. През следващата година стипендията вече ще зависи от успеха им. Едно от условията е да са завършили основното си образование в дневна форма на обучение.
"Отчитайки повишената обществената чувствителност по темата, проведохме задълбочен разговор за необходимостта от целенасочени усилия към това всички деца да бъдат обхванати от образователната система в България. Най-уязвимата група от деца, които рано напуснат училище, е ромската група”, обясни вицепремиерът.
От министерството посочиха, че едва 1% от ромските деца завършват XII клас, въпреки че делът им в първи клас е една пета от всички деца. "Заради това оценяваме, че Ромският образователен фонд предоставя бъзвъзмездно средства за подкрепа на успешното завършване на средно образование на ромски деца”, допълни тя.
МОН ще предложи активното включване на общините в процеса на наблюдение на стипендиантите и ще бъде осъществяван ежемесечен контрол върху разходването на парите за стипендии.
Учителите ще контролират посещаемостта и резултатите на учениците и ще представят редовен отчет за всяко дете, участващо в програмата, както и ще ги подпомагат със съвети, в това число и за разумно използване на стипендиите за нуждите на детето.
Още при подписване на споразумението бе заложено всеки учебен срок да се прави оценка дали учениците със стипендии запазват и подобряват успеха си, за да останат в програмата.
МОН се ангажира с много по-силен и стриктен контрол за посещаемостта в училище на учениците от уязвимите групи, включително и чрез прилагане на санкциите, които съгласно закона общините могат да налагат на родителите за неосигуряване на присъствието на децата в училище. Сред тях са спиране на детски надбавки и семейни помощи.
Чрез регионалните управления на образованието МОН започва засилени внезапни проверки, в това число и за осъществявания от училищните директори контрол.