"Oпитват се да ни откраднат екипа на "Господари на ефира”, защото не могат да направят нищо друго”. Това каза Магърдич Халваджиян, продуцент на компанията "Глобъл вижън” по време на годишна среща на Европейската асоциация на независимите продуценти (СЕПИ), която се провежда в София.
По думите на Халваджиян повечето предавания се правят от две продуцентски компании - една на съответната телевизия и една - независима. Това обаче е само временно. На по-късен етап, след като откраднат ноу-хауто на предаването, независимият продуцент бива изтласкан от продукцията.
По повод годишната среща на Европейската асоциация на независимите продуценти представителят на "Глобъл Вижън” заяви, че българските продуценти се чувстват "като в първи клас” в сравнение с европейските си колеги.
В момента България се нуждае от промяна в мисленето на политиците, които да се ангажират с промяната в законите. Според продуцента едно от най-важните неща, които са извоювани у нас е 12-процентната квота за независими продуценти. В Европа тя е 10%.
Според Халваджиян в нито един български закон обаче не фигурира дефиниция за продуцент, нито има ясни правила за продуцентската дейност. Конкуренцията в сектора не се стимулира, а това не е в интерес на зрителите и не води до разнообразие в самите предавания и телевизионната програма. Нужно е да има силни телевизии, които да работят в конкурентна среда, за да има пазар на продуцентите. Ситуация, в която има само един силен играч, Халваджиян нарече "диктат”.
Основна пречка пред продуцентската работа в България е, че законодателят често се съобразява с мнението на Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори (АБРО) и не иска да чуе позицията на независимите продуценти. Противно на всякаква логика у нас не се знае какви права има продуцентът и не е нормално, когато един човек събира екип, прави сам всичко, накрая да се окаже, че телевизията е официален продуцент, въпреки че няма представя какво точно е създадено. Законът трябва да започне да се съобразява не с този, който излъчва, а с този, който създава съдържанието, обясни Халваджиян.
10-годишните договори, които независимите продуценти сключват с българските оператори, са за пълно преотстъпване на права, което изключва възможността на всички оператори, сценаристи, режисьори и други носители на авторски права на по-късен етап да получават отчисления, както би било редно.
"Тук си подаряваш правата. Това се случва у нас, защото няма конкуренция. Защото има телевизия, която идва и ти казва: "Ако ти не искаш по този начин, няма да работиш." Това не е бизнес модел, това е мутренски модел”, заяви продуцентът на "Глобъл Вижън”.
Според Халваджиян шансът това да се оправи е да се вземе пример от американските сценаристи, които отказаха да работят, докато не получиха това, което искаха. Той е сигурен, че ако ситуацията не се промени, ще дойде моментът, в който Асоциацията на продуцентите ще изтегли всички предавания и ще спре работа. В момента у нас се задушава бизнесът и развитието му, заяви Магърдич.
За да плаща отчисления, телевизията трябва да се разбере с всички кабелни оператори в страната, които също да плащат отчисления. Това автоматично ще качи и потребителската такса за кабелна телевизия. Според Халваджиян това е равносилно на революция в цялата система.
"Няма как да плащаш за кабелна телевизия 12 лева, да имаш 60 канала и всички да са доволни. Проблемът не опира само до телевизията”, поясни той.
Към момента не се очаква масово навлизане на чужди продуцентски компании, защото на тях нашият пазар им е малък. За тях няма смисъл само да регистрират присъствие в страната ни.
За финал Халваджиян обясни, че се чувства добре, защото на срещата на независимите продуценти днес е получил надежда, че българските продуценти не са сами в тази битка.