Максимум 1200 евро ни обезщетяват авиокомпаниите за изгубен багаж

Жалбите срещу авиокомпаниите са се увеличили с 30% в последната година

по статията работи: iNews.bg | 07.07.2011 | 18:59

Жалбите срещу авиокомпаниите са се увеличили с 30% през 2010г. спрямо предходната година.

Това съобщи Светослава Банчева, съветник в Европейския потребителски център по време на инициативата Европейски ден на пътническите права.

Причината за зачестилите жалби според нея е популярността на центъра и успеваемостта на подадените жалби. Тя посочи, че до този момент 40% от жалбите в България са с положителен резултат за пътниците.

Най-често пътниците подават жалби за повреден и изгубен багаж, за отказ на достъп до борда на самолета, за отмяна или за дълго закъснение на полет. Банчева подчерта, че голяма част от жалбите са срещу чуждестранни компании, а не срещу българските превозвачи.

Ако пътниците не са получили багажа си на лентата при пристигането им на съответното летище, те трябва веднага да отидат на гишето за багаж, където да попълнят протокол. След това трябва да подадат жалба до авиокомпанията и да изчакат тя да уреди въпроса в рамките на 21 дни, обясни Светослава Банчева.

Ако в този срок багажът не бъде открит, той вече се води изгубен и пътниците имат право да поискат обезщетение от превозвача в размер на 1200 евро - това е максималната сума. За целта те трябва да покажат документи под формата на фактури и касови бележки, че стойността на съдържанието в изгубения багаж доближава или надхвърля сумата от 1200 евро.

Други компании предлагат обезщетение в размер на 20 долара за 1 кг багаж. Така, ако един куфар тежи 10 кг, пътникът ще бъде компенсиран с 200 долара от авиокомпанията.

В подобни случай Светослава Банчева препоръча да се четат много внимателно общите условия на авиопревозвачите още при резервацията на самолетния билет, тъй като почти всички забраняват в багажа да се пренасят скъпи вещи - компютри, мобилни телефони, бижута, нотариални документи и др.

Според Банчева най-често подаваните жалби са тези за отмяна и закъснение на полет. В тези ситуации пътниците могат да изискват обезщетение в размер от 125 до 600 евро, което зависи от часовете закъснение и километрите на дестинацията. Минимална сума се получава, когато полетът закъснява с над 3 часа и разстоянието, което изминават, е над 1500 км. за територията на Европейския съюз и при закъснение над 4 часа и разстояние над 3500 км. извън Европейския съюз.

Банчева допълни, че авиокомпаниите са длъжни да осигурят храна, напитки и подслон на клиентите си при дълги закъснения и отмяна на полети. Ако превозвачите не изпълнят тези условия пътниците могат да закупуват продукти на свои разноски и след това да представят касовите бележки на компаниите, за да ги компенсират.

Подобни са правата на пътниците и в случай на отказ на достъп до борда на самолета, при положение, че той си е закупил билет, а компанията е продала повече места отколкото разполага.

При нарушаване на правата на пътниците при въздушния транспорт първо се пише жалба до авиокомпанията, на която тя трябва да отговори най-късно до 6 седмици след подаването й. Ако отговорът не е задоволителен или такъв липсва потребителите трябва да се обърнат към Европейския потребителски център. В жалбата си до него те трябва да дефинират много ясно за какво претендират и да приложат всички протоколи, жалби и документи подадени до авиопревозвача.

Пътниците, ползващи въздушен транспорт могат да се запознаят подробно с правата си на интернет страницата на Европейския потребителски център.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


3 Borislav Bonev 08.07.2011 | 12:56
Явно са зачестили кражбите на багаж и части от багаж, щом се заговори за обезщетения. 2400 лева а една добра сума, стига в багажа си, да нямаш лаптоп или пари примерно.
2 Георги Петров 08.07.2011 | 12:54
Наскоро имаше разследване на една българска телевизия, която направи репортаж какво всъщност се случва с багажа ни. Има едно място където няма камери и то е по време на товаренето в самолета, където той остава насаме 15 мин с хората, които отговарят за него. Именно там се смята, че се крадат вещите от багажите на хората, които се оплакват все повече и повече.
1 Ани Г. 07.07.2011 | 19:06
"За целта те трябва да покажат документи под формата на фактури и касови бележки, че стойността на съдържанието в изгубения багаж доближава или надхвърля сумата от 1200 евро." Ама какви са тези глупости!?! Значи това автоматично става невъзможно! Как ще показвам фактури или касови бележки за целия ми багаж, за нещата които съм ги купува преди години или месеци!? Тези нормални ли са! Тези жалби, които се подават са като глас в пустиня! Няма какво даже да се хабите!

ТВ програма

Кино

  • Сега Най-лошите дни игрален филм...
  • 22:30 Кичка Бодурова - 50 години на...
  • 00:30 България от край до край 14 /п/
  • 01:30 Бразди /п/
  • 02:15 Най-лошите дни игрален филм /п/
  • 04:15 Нашенската Нова година новогодишна...
  • 05:20 Звезден прах тв филм /п/
  • 05:40 Телепазарен прозорец
  • Сега "Кой да знае?" - куиз шоу с водещ...
  • 22:00 "Сем. Милър" - комедия, криминален...
  • 00:20 Концерт на Guns N’Roses (2012 г.)
  • 03:50 "Градски момичета" - комедия,...
  • 05:40 "Замъците: тайни, мистерии и...
  • 07:00 "Тази сутрин" - сутрешен блок с...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • Сега "Авангард" (премиера) - с уч. на...
  • 22:00 "БСП - Бесни Страшни Пенсии" - с...
  • 00:10 "ФБР" - сериал, сезон 2
  • 01:10 "Частни детективи " - сериал, сезон...
  • 02:10 "Моето име е Мелек" - сериен филм
  • 02:10 "Специален отряд" - сериал, сезон 3
  • 03:15 "Наследство" - сериен филм /п/
  • 04:10 "Любовна история през зимата" - с...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.