"Механизмите за участие на гражданите при вземане на решения и на национално равнище, и на равнище ЕС не работят ефективно. Каналите за комуникация между гражданите и институциите са обрасли в тежка бюрокрация и единственият начин гласът на хората да бъде чут, е като оказват натиск, предприемат драстични мерки и получат подкрепа от институции като омбудсмана." Това заяви днес националният обществен защитник Мая Манолова в Брюксел, по време на годишната конференция на Европейската мрежа на омбудсманите. Манолова предупреди, че ако институциите продължат да пренебрегват гласа на гражданите, броят на евроскептиците ще нараства, а това не трябва да се допуска.
Тя се обърна към колегите си омбудсмани от ЕС с послание да подкрепят забраната с двойните стандарти при храните в ЕС, която ще бъде гласувана на 16 април в Европейския парламент.
"Начинът това да стане е като обърнем специално внимание на евродепутатите от своите държави за важността на решението, което предстои да вземат и което категорично трябва да бъде в интерес на всички европейски граждани", заяви Манолова на форума.
Тя подчерта, че битката не е между Западна и Източна Европа, независимо че темата за по-лошото качество на храните от един и същи бранд бе повдигната от Вишеградската четворка, а в България от институцията на Омбудсмана. "Това е битка на всички европейски граждани срещу обидната практика на икономически силните мултинационални компании да третират хората различно, като им продават по-лошо качество храни", заяви Манолова.
По думите й, темата е показателна колко дълго време и усилия са необходими на администрацията в Брюксел да чуе гласа на гражданите и доказва, че механизмите за тяхното участие при вземане на решения са неефективни. "Проведохме редица проучвания, изградихме национална коалиция, изпратихме редица писма и декларации до европейския омбудсман, европейски комисари и председателя на Комисията Жан-Клод Юнкер с искане за законодателни промени. Отправихме петиция до Европейския парламент, която защитих в Комисията по петициите в началото на тази година и която бе единодушно подкрепена. Организирах форум на високо равнище в рамките на българското председателство на Съвета на ЕС, на който еврокомисарят по потребителите Вера Юрова представи "Новия търговски механизъм за потребителите", който забранява двойните стандарти при храните в ЕС. И след всички тези усилия какво мислите, че се е случило. Към днешна дата проблемът все още не е решен”, отбеляза Мая Манолова. И допълни, че все пак има светлина в тунела, тъй като преговарящите от ЕС миналата седмица постигнаха споразумение по този въпрос - практиката на предлагане на храни с двойно качество ще се смята за заблуждаваща търговска практика.
"Сега остава и евродепутатите ни да гласуват срещу измамите с храни", подчерта Манолова.
"Същият проблем, с формално действащите канали за комуникация между гражданите и институциите се наблюдава и на национално ниво", акцентира омбудсманът и даде пример с битката на майки на деца с увреждания у нас, на които им бяха необходими седем години активни действия, седем национални протеста и половин година, в която живяха в палатки пред парламента с децата си, за да привлекат вниманието на институциите.
"Заедно с тях Омбудсманът изработи Закона за личната помощ и Закона за хората с увреждания, това ни отне шест месеца - да ги изработим и да се преборим да бъдат приети от парламента", завърши Мая Манолова.