След кървавия инцидент с автобус на пътя край Своге - екип на Ново тв засне репортаж как се произвеждат мантинелите на пътя.
Те са няколко типа според степента на задържане – от лека кола до тежки камиони. Каква мантинела да бъде поставена и точно къде решава проектантът на обекта, спазвайки разпоредбите на Пътната агенция и закона. След като бъдат поставени, за мантинелите отговаря стопанинът на пътя. В случая с фаталния инцидент в Искърското дефиле това е Община Своге.
"Не е просто мантинела. Това са и вертикалният, и хоризонталният елемент, и болтовите връзки. При краш тестовете се търси контролирано скъсване на вертикалния елемент – тоест, централния болт трябва да се скъса, за да не повлече цялата мантинала надолу. Ако са правени допълнителни ремонти, то тази система за безопасност вече не е правилна и не работи”, каза Николай Иванов, изпълнителен директор на фирма за производство на мантинели.
На мястото на трагичния инцидент край Своге Николай Иванов установява, че част от мантинелите, които са монтирани от неговата фирма, са били подменени и са монтирани по абсолютно неправилен начин.
Според него трябва да се промени номативната уредба, защото сега за пътища в населени места, които се стопанисват от Пътната агенция за знаците и мантинелите отговаря общината.
Едно от правилата е, че преди мантинелата не трябва да има препятствие по-високо от 7,5 см., а в случая в Своге бордюрът е по-висока.
Производителите на мантинели са длъжни да се съобразят с препоръките и изискванията за типа мантинела и място на поставяне с проектанта.
"Всеки производител прави краш тестове – с какво превозвно средство ще се удари и колко ще се премести мантинелата. При тях е важно с какво превозвно средство ще се удари и какво е изместването на мантинелата”, допълни Георги Златев, производител на мантинели.
Всички приозводители трябва да бъдат сертифицирани на минимум европейско ниво.
Снимка: Стоп кадър, Нова тв