Офертата на Полша за ремонта на българските изтребители МиГ-29 реално е по-скъпа от руската. Това обяснява генералният директор на завода производител на самолетите РСК "МиГ" Сергей Коротков в специално писмо – официална позиция на компанията, адресирано до посланика на Русия у нас Юрий Исаков. В него шефът на самолетостроителното дружество обяснява подробно, че поляците са предложили на българите да ремонтират двигателите срещу 1.023 млн. евро. Срещу тази сума те гарантират 350 часа летателен ресурс на МиГ-овете на българските ВВС. В същото време офертата на руснаците е със 17 хил. евро по-висока - 1.050 млн. евро. Срещу тази сума обаче гарантираните летателни часове са 500. "Т.е., ако ремонтират самолетите си в Полша, българските ВВС ще трябва на практика да плащат въпросната сума два пъти по-често", обяснява Коротков.
Освен това полският завод WZL-4, който ще ремонтира българските МиГ-29, няма нито съответния за това лиценз, нито разполага с необходимата техническа документация, нито с ремонтните комплекти за двигателите модел РД-33, с каквито са оборудвани българските изтребители и които се наемат да ремонтират поляците, пише още Сергей Коротков. Това са признали и самите поляци, които са обявили, че са получили част от необходимите чертежи по неофициален път – от Украйна. В същото време обаче въпросната документация не е актуална, обяснява генералният директор на руската компания. Паралелно с това и самата украинска страна не е имала право да предоставя техническа документация, която е интелектуална собственост на Руската федерация и РСК "МиГ", на трета страна, каквато в случая се явява Полша. Което пък противоречи на редица международни закони и нормативни актове.
"Полската страна поиска неколкократно през последните години да получи сертификат за завода WZL-4, където да се осъществяват ремонтни дейности на двигатели РД-33. След като проучи възможностите на предприятието, към днешна дата руската страна не е предоставила въпросния сертификат, тъй като техническата документация, с която разполага заводът, не е актуална, а е била получена и по неофициален път. За това свидетелства и протоколът от полско-руската среща, проведена в Москва през 2013 г., който е бил подписан от представители на РСК "МиГ" от една страна и на полското Министерство на отбраната от друга", пише Коротков.
Той обяснява още и че поляците признават също за необходимостта от сертифициране на завода, за да може да ремонтира въпросния тип двигатели. Което се доказва от писмо на зам.-министъра на отбраната на Полша Чеслав Мрочек от януари 2014 г. От своя страна Сергей Коротков предупреждава, че руската страна ще бъде принудена да преустанови доставките на части и оборудване, а също и изпълнението на ангажиментите си по отношение на Полша.
Въпреки така стеклите се обстоятелства, от РСК "МиГ" изказват надежда, че руската и българската страна ще успеят да изградят взаимоизгодно сътрудничество, изхождайки от вековната дружба между двете страни, завършва писмото си Коротков.