Според разпоредбите на Закона за защита на потребителите, клиентите могат да поискат да върнат закупена стока или да я заменят с друга само в случаите, в които е установен дефект. Това съобщиха от Комисията за защита на потребителите с експертни съвети по многократно дискутираната, но добиваща отново актуалност при всички празници тема за възможността да бъдат върнати подаръци, които се окажат дублирани, неподходящи или ненужни.
По света и в България вече има търговци, които са въвели и поддържат добри практики да връщат или заменят по молба на клиентите си закупени от тях стоки, без да имат дефект, за да ги запазят и в бъдеще. Това обаче не е свързано със законови разпоредби и директиви, а единствено с волята на управителя на магазина или веригата.
Затова, когато купуваме подарък, а и нещо за себе си или за дома, и допускаме, че е възможно да се наложи замяната или връщането му, предварително трябва се информираме от търговеца дали би се съгласил.
Добре е това да бъде писмено декларирано от него някъде в обекта или в документ, който да ни бъде предоставен при покупката, за да не изпаднем в ситуация, в която първоначално сме получили принципното обещание на консултанта, че можем да върнем или заменим продукта и то конкретния продукт, а впоследствие да се окаже, че това няма да може да се осъществи на практика. Препоръчително е да се поинтересуваме от други клиенти на въпросния търговец, които са поискали връщане или замяна, как се е отнесъл той с тях.
В рамките на предвиденото от законодателството за защита на потребителите има една възможност да върнем подарък, който не ни е харесал. Това е случаят, в който той е бил закупен от онлайн магазин и успеем да се вместим в предвидения срок от 14 календарни дни за отказ от договора от разстояние.
Тогава няма да е необходимо да дължим никакви обяснения на търговеца, защо искаме да върнем закупената от него стока, а той е длъжен да я приеме и да ни върне парите обратно. Но трябва да имаме предвид обаче, че може да се наложи да заплатим пощенските разходи по връщането на стоката към търговеца.