Над 50 хиляди зрелостници в цялата страна са обучени относно трудовите си права в рамките на националната кампания на КНСБ "Моето първо работно място". В рамките на кампанията е обхванат випуск 2011/2012 като до 15 март 2012 са обучени 858 паралелки с 50 348 ученици от общо 50 607 зрелостници за страната.
Чрез запознаването на младежите с основните трудови, социални и осигурителни права, кампанията провокира развитието на гражданското самосъзнание на завършващите средните училища. Цел на "Моето първо работно място" е да осъществи плавния преход от училището към пазара на труда и успешната адаптация на учениците към света на труда.
Кампанията е и мярка срещу разрастването на сивата икономика, посочват от КНСБ.
Кампанията дава на учениците широк кръг от знания за техните трудови и осигурителни права, заяви Янка Такева, председател на учителския синдикат към КНСБ.
При представянето на учебното съдържание е бил приложен индивидуален подход за различните училища, който е съобразен с наличните знания на зрелостниците. Темата за трудовата ангажираност на младите бе представена чрез разнообразни интерактивни форми като беседи, презентации, дискусии, демонстрации, филм, примери за добра практика, интернет форуми и други.
Най-голямото притеснение на зрелостниците при постъпването им на работа се оказва опасението им, че няма да получат договорената работна заплата, посочи Янка Такева. Много често те подписват договор за една сума, а в последствие им се заплаща коренно различна, добави синдикалистката. По думите й това е най-характерно за фирмите, в които зрелостниците работят през лятото.
"Обикновено работодателят им казва, че са счупили една-две чаши и намира начин да им удържи от реалното възнаграждение", коментира тя.
Според Пламен Димитров преди провеждането на кампанията масово дванадесетокласниците не са били запознати със своите трудови права. Той даде няколко примера, в които зрелостниците работят повече, от колкото им се плаща.