Потребителите масово не изискват касова бележка при пазаруване, показва проучване на НАП.
Поради тази причина търговците укриват част от оборотите си, твърдят от Приходната агенция. Освен това клиентите се лишават и от правото си да върнат закупена от тях некачествена стока.
Пет лева е санкцията за потребителите, които не запазят касовата бележка до излизането си от магазина. Глобата е в сила от 2000 година, но изглежда тя не притеснява клиентите.
"Молим ги да ги вземат, защото има санкиция, ако не ги вземат. Обикновено ние ги гоним за касов бон", разказва продавачка пред БНТ.
Така продавачите често се оказват по-стриктни от купувачите. На изхода на някои от големите вериги магазини служител от охраната дори проверява дали имате бележка.
От Приходната агенция са пресметнали, че ангажирането на служители, които да следят за непоискан фискален бон е по-скъпо от самата глоба, затова тази практика не се прилага масово. Но никога не знаеш дали няма да те изненада данъчен.
"Нашето виждане е, че изискването на касовата бележка трябва да става по вътрешно убеждение на клиентите, на потребители на услугите, а не от страх от санкция. Който укрива оборот. Т.е. този, който носи щети на бюджета", обяснява Росен Бъчваров - говорител на НАП.
Ако търговец не издаде фискален бон, той може да бъде глобен от 300 до 10 хиляди лева. Касовата бележка е единствената форма на граждански контрол върху търговците и е реален инструмент за борба срещу сивата икономика. Тя единствено гарантира и правата ни при закупуване на некачествена стока. Така че е добре да се научим да искаме касова бележка и да я взимаме!