С наближаването на Великденските празници производителите и търговците на различни стоки и услуги започват да мислят за оборота си и да измислят всевъзможни промоции, за да продадат колкото се може повече продукция. За спокойствието на потребителите, обаче се грижат няколко държавни контролни органа, асоциации и неправителствени организации.
Един от тези органи е асоциация "Активни потребители". Нейна основна цел е да защитава правата и интересите на потребителите чрез предоставяне на информация, съдействие при нарушени права и усъвършенстване на законодателството.
За най-честите нарушения преди Великденските празници и какви са евентуалните капани за потребителите потърсихме изпълнителния директор на асоциация "Активни потребители" Богомил Николов.
Г-н Николов, какви са най-честите оплаквания на потребителите през настоящия зимен сезон?
- Обществените услуги си остават най-голям проблем за потребителите. Това са ток, парно, вода, телекомуникации и банки. Веднага след тях са рекламациите на техническите продукти като телефони, електроуреди и др.
Оплакванията в сектор "Храни" много намаляха след създаването на Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ). Много хора си поставят проблемите пред самата агенция, така че сигнали и жалби за храни при нас са много по-малко, отколкото преди няколко години.
Какви капани могат да бъдат заложени за потребителите преди Великденските празници?
- Преди две години правихме мониторинг на боята за яйца и тогава установихме много нарушения в етикетирането. Например, имаше много продукти, при които, за да видиш състава на боята, трябва първо да разпечаташ продукта, защото той е написан на вътрешната страна на боята. Това е абсолютно недопустимо и си е в пряко нарушение на изискванията.
За тази година не сме правили такъв мониторинг, защото все още е рано, а и оттук насетне БАБХ да си гледа задълженията, ние няма да отнемаме чужда работа. Иначе предпразнично трябва да се извършват малко по-интензивни проверки на храните.
При месата срокът на годност е най-голямата загриженост за хората. Самите хора се научиха вече да се пазят от тези неща. В крайна сметка ние не сме Африка.
Мислите ли, че се вдигнат цените на основните продукти предпразнично, каквито тенденции сме наблюдавали в предишни години?
- По-скоро не, защото опитът от последните две Коледи показваше обратното. През Коледата на 2012 и 2013 г. нямаше нито един сигнал, нито един медиен репортаж за празнично увеличение на цената на даден продукт. Предните години това бе основна тема.
Вече втора година има сериозна дефлация в страната и мисля, че конкуренцията все пак си казва думата и започва да вразумява търговците. Вместо да търсят принципа "ден година храни" те започват да залагат все повече на оборота и са склонни да правят празнични промоции. Така че нямам такива страхове.
Освен при храните, за какво още трябва да внимават потребителите преди празниците?
- Ще акцентирам върху телекомите, защото при тях има най-много предпразнични кампании. Много лоша практика напоследък е да се предлага подписване с дигитална писалка. Представете си, че аз съм клиентът и продавачът ме пита дали искам договор на промоция и ми обяснява някакви неща на глас, че ще получа например, нов телефон.
Аз казвам "Да, добре" и той цъка на компютъра и ми дава да подпиша на едно таблетче. Аз подписвам и той ми отпечатва вече подписан договор. Това, ако е информиран избор, аз съм космонавт.
Ако питате търговците, те ще кажат, че техните служители обясняват и разясняват. Добре - щом е така, защото пък има писмен договор, след като не даваш възможност на потребителя да го прочете. Според нас този начин на подписване трябва да се забрани.
Аз бих станал клиент на оператор, който си публикува типовите договори, за да мога да си прочета вкъщи, да се запозная с условията и като отида в търговския обект, да знам какво искам. Това може би е малко наивно, но ние ще им го повтаряме, докато някой от тях реши да го направи. Той ще спечели много, защото хората ще имат доверие на този подход.
Ще сменя темата като ви насоча към онлайн търговията. Преди време се шумя много около рисковете свързани с нея, има ли ги още и не намаляха ли поне малко?
- Не! Рисковете ще си ги има и за напред. В България съществува много интересен феномен - масово хората плащат при доставката на куриера и един от най-типичните проблеми на запад, при нас изобщо не съществува. Това е проблемът за забавените доставки.
Например, колегите в Англия бяха направили едно проучване, според което всеки десети подарък за Коледа, поръчан онлайн пристига след Коледа, защото хората плащат с кредитна карта, търговецът дърпа парите и няма голям зор да достави стоката. Докато при нас, доставката идва веднага, защото търговецът има интерес да си вземе парите.
Нашият голям проблем е свързан с рекламацията. Ние имаме право на отказ в рамките на 14 дни и при дефект на продукта, който сме си купили, ние правим рекламация пред търговеца. Това вече създава проблем, защото аз например, живея в Силистра, а седалището на търговеца е в София. Самото предявяване на рекламацията, изпращането на уреда за ремонт започва да става много по-сложно. Разноските за дефекта на уреда трябва да са за сметка на търговеца, но в повечето случаи изникват големи спорове и потребителите са в по-неизгодна позиция.
Ниската стойност на споровете често е възпиращ фактор за потребителите да си търсят правата до край. Те се примиряват с това положение и търпят вреда за себе си, защото нещо, което трябва да е безплатно то става частично платено. Например, ако става въпрос за телевизор от 5-6 хил. лева, вероятно потребителят ще е доста по-мотивиран да заведе дело.
Онлайн търговията си има предимства и удобства, ние я насърчаваме.
Започнахме ли да пазаруваме повече онлайн?
- Не! България е на последно място в Европа по онлайн пазаруване. Ние сме малко консервативни и трудно се отпускаме към нещо ново. Малко по-инертни сме. Ние казваме: "Абе, я аз да отида да си го видя, да си го пипна, да си го пробвам", преди да купя продукта.
Аз съм сигурен, че онлайн търговията ще потръгне - колкото повече предлагане има и избор за потребителите, толкова по-добре. Пазарът се намества, голямата конкуренция води до по-ниски цени. Времето ще покаже, че тази търговия си има достойно място.