Пропуски в училището на изчезналата Ивана от Дупница е открила проверка от експерти на Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД). Това съобщи пред БНР Мариана Илиева, началник отдел в Главна дирекция "Контрол по правата на детето" в Агенцията.
В предаването "12+3" тя разказа, че съученици на Ивана са притеснени, защото в публичното пространство се твърди, че те са виновни. Експертите са разговаряли с тях, за да ги успокоят и са отговорили на всичките им въпроси, за да не се чувстват виновни за случилото се с Ивана.
Мария Илиева обясни, че се обработват резултатите от проверката и да 10 дни докладът ще бъде готов.
И допълни, че "до социалните работници не е достигнала информация, за да направят цялостна преценка за рисковете и каква подкрепа да се окаже на родителите, за да се предотвратят по задълбочените проблеми".
Мария Илиева обясни, че в училищната среда е необходимо да се говори за насилие и за деца с агресивно, и различно поведение, които са изолирани. "Трябва да се говори, за да бъдат приети и да се социализират. По отношение на родителите, разбирам притеснението им, защото най-трудно се приемат проблемите в поведението и здравословното състояние на децата. Тогава трябва намеса на институциите, за да се помогне на детето", коментира Илиева.
Тя уточни, че в доклада ще се съдържа информацията, която са събрали само от училището: Какво е споделяла, общо взето не е споделяла. Психолог не е разговарял с нея. Не е споделяла за вербално и физическо насилие.
Смятам, че момичето е имало нужда от подкрепа. От миналата година е било изолирано. Тази година рязко е променило поведението си. Категорично може да се каже от психолог и специалист, защо се е случвало. Но от училището е трябвало да информират другите органи за закрила.
И преди да е готов докладът е ясно, че са открити нарушения в училището и в документа ще има препоръки и предписания, сподели експертът от ДАЗД.
"Задължително ще укажем и напомним задължението на училището и на всички учители, персонално, да информират ДАЗД, дирекция Социално подпомагане и МВР, както и повече работа на психолога и подаване на информация от учителите към психолога и директора, за да се оказва нужната подкрепа. Случаи когато училището не може да се справи с различното поведение на такива деца, трябва да информират социалните, категорична е Мария Илиева от дирекция "Контрол по правата на детето" в Агенцията.