Новите правила за преместваемите обекти, рекламните и информационните елементи в София вече са факт, след като Столичният общински съвет (СОС) гласува промените в едноименната наредба. Най-важната промяна касае рекламата върху собствени търговски обекти.
Оттук насетне не се допуска повече от 20% реклама върху прозорците и витража на стационарни търговски обекти, разположени на партерните етажи - брандиране по фронта на първостепенната улична мрежа, свързана с търговеца или със стоки и/или услуги, които се предлагат в търговския обект. Това означава, че реклама на т.нар. фризери ще има само в зоната на имотите – вътре, в търговския обект, а не на тротоара. Не се позволява и ползването на LED дисплеи, а брандиране на превозни средства от градския транспорт ще се допуска само със съгласие на контролните органи. "LED дисплеи няма да има по трамваите и рекламни послания няма да бъдат отправяни. Това може да се случи само ако има някакво кампанийно събитие, което е организирано само в рамките на определени дни", подчерта главният архитект на София Здравко Здравков.
Освен това беше прието срокът на разрешителните за билбордове да е 5 години, а не 10, като беше отхвърлено предложение на общинския съветник от ВМРО Карлос Контрера срокът да остане 10 години. Промените предизвикаха оплаквания от дребния бизнес в София, защото, според тях, облагодетелстват стопанисващите билбордовете компании. Съгласно новата наредба не може да се поставят билбордове в частни терени, ако са по-близо от 60 метра един от друг, а в някои специфични случаи – 80 или 100 метра.
Главният архитект обаче увери, че Столична община ще почне да намалява билбордовете именно като увеличава разстоянието между тях – веднага щом изтече действащият договор за стопанисване на съответния билборд и подновяването попадне под действието на новата наредба. До края на годината ще представим методически указания за рекламите и цветовите решения в града, каза Здравков след днешното гласуване, цитиран от Агенция "Фокус".
"В рамките на 4 месеца ще създадем методически указания на принципа на други градове, от които сме взели примери – от Виена, от Париж. Искаме да създадем единни указания, които да казват как да изглеждат градините в централна зона и разположените из кварталите, както и пешеходните пространства. Искаме да създадем регламент и по отношение на покритията, на местата за реклама, на винилите, които се разполагат навсякъде. Искаме да създадем едни единни указания, които вие като отворите, да ви стане ясно как трябва да изглежда вашата лятна градина. Да избягаме от този момент, в който идват при мен собственици на заведения и мен питат как трябва да изглежда тяхното заведение.
При чадърите например желанието ни е да се рекламира само в борда, който ще бъде на чадъра – т. е. не на самата повърхност, а на частта, която се намира вертикално. Това ще бъде част от методическите указания, за които сме си поставили амбициозната цел да представим до края на годината. И собствениците ще имат една година срок да приведат своите обекти към приетите методически указания", обясни арх. Здравков.