Обликът на България без турските имена

Кое как би се наричало, ако промените обхванат цялата страна

по статията работи: Цанка Донкова | 08.01.2014 | 14:07
Обликът на България без турските имена
TV7

Решението над 200 местности във Варна да бъдат преименувани предизвика бурна реакция. Скандалът накара много хора да си зададат въпроса какво би станало, ако всички населени места в страната бъдат със сменени имена.

:Ако допуснем, че наименованията на градовете бъдат буквално преведени на български език, шеговито или не, на личните карти на жителите на град Пазарджик един ден може да пише Маркетче, а на Кърджали – Белобрад Ангел. Мадан ще носи името Рудище, на същия принцип Хасково ще е Царско село, Сунгурларе – Соколи, а Хисаря – Крепост", посочи проф. Божидар Димитров в ефира на TV7.

Историкът подчерта, че турските имена не са превод от старите български имена.

"За мен това е буря в чаша вода. Турските имена не са превод от старите български имена. Много от имената, които смятаме за турски, всъщност са персийски", обясни проф. Димитров. Той уточни, че подобна промяна на названията не се прави за първи път.

Деветнадесетомайците са преименували всички села с турски имена макар че в тях не е живял дори един турчин. Преди година в Бургас пък са били сменени гръцките и турските имена на над 600 местности.

Ако все пак смяната на наименованията се наложи в цялата страна, много българи ще трябва да семят адресните си регистрации.

Така например Хасково, което идва от турското Хас Кьой и означава принадлежащо на владетеля село би се казвало Царско село.

Пазарджик пък буквално означава пазарче. Това означава, че ако се избяга от турския корен на името, градът трябва да се казва по западно маркет или Пазарджик ще стане град Маркетче.

Кърджали ще трябва да се преименува на Белобрад Ангел, тъй като идва от турското кърджа, което е побеляла, прошарена брада, а Али е собствено име. На български буквално означава Белобрад Али, а за да е съвсем българско - може би Белобрад Ангел.

Сунгурларе, което означава на турски Сокол, в множествено число ще стане град Соколи.

Джебел на турски означава незасята нива, усойно място, неподходящо за посеви. Българското име на града вероятно би трябвало да бъде Крива нива.

На български Мадан би бил Рударци или Рудище. Хисаря пък ще е Крепост или Крепостна стена.

В град Чепеларе ще трябва да свикнат, че населеното им място след реформите ще е със значение на мръсотия, помия и кал, а в най-добрата версия на превода - отвратително време.

Ако смяната на имената прехвърли ограниченията на населените места, то тогава пловдивските тепета ще станат хълмове, а софийските Петте кьошета - Петте ъгъла.

В Плевен пък известният парк Кайлъка в превод ще е парк Скалите.

Ако обърнем взор към височините на страната ни тогава връх Бузлужда би се казвал Непрозрачно място или Мъглива местност. Най-високият ни връх пък Мусала е свързан с религиозната молитва намаз. Следователно най-вероятният превод ще е Докосващ бога.

И макар че днес говорим за промени на названията, ако се върнем назад в миналото трябва да отбележим, че през 500-годишното османско робство, турците не променят имената на повечето градове по нашите земи, а просто ги адаптират към своята фонетика.

В този ред на мисли Филипопол става Филибе, Русе става Русчук, Бдин става Видин и остава с турската си фонетика до днес, Плевен става Плевна, Ловеч - Ловча.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


26 Mukka Dess 08.01.2014 | 17:30
да бе и то заради някаква глупава прищявка! Това ли е най-сериозният проблем в държавата, излишно вниманието на хората се отклонява с такива неща.
25 reni angelova 08.01.2014 | 16:36
"Ако все пак смяната на наименованията се наложи в цялата страна, много българи ще трябва да сменят адресните си регистрации" - ами така ще стане, само ще усложняват хората. Изобщо не трябва да се сменят имената.
24 viktor viktorov 08.01.2014 | 16:32
Вече сме свикнали с тези имена на населените места и тяхната промяна е безсмислена ,тъй че изобщо да не си правят труда да се занимават с тези неща.
23 шимпанзето райчо 08.01.2014 | 15:46
да, не трябва да се сменят имената на градовете, защото това не е много правилно. така или иначе сме свикнали с тези имена и не трябва да има промяна.,
22 трагичен край 08.01.2014 | 15:44
да, точно така трябва да стане, защото това е нещо което не ни трябва да правим на този етап. дано да не се прави такава промяна, защото няма да е правилно да се прави.
21 ханибал суарес 08.01.2014 | 15:43
ти си един много ограничен човек и смятам, че трябва да се скриеш там където се криеше толкова време и повече да не се показваш.
20 главата празна 08.01.2014 | 15:43
това е повече от ясно и наистина смятам, че сме една селска държава. това показва абсолютно всичко и казва много неща за много хора.
19 шимпанзето райчо 08.01.2014 | 15:42
това са едни много важни неща, защото това трябва да се знае. нека всички селища да си променят имената, защото така трябва да бъде.
18 трагичен край 08.01.2014 | 15:42
нека да станат ясни тези неща, защото е много важно да се знае. дано занапред да се знаят имената на всички селища, защото това е много важно да се знае.
17 ханибал суарес 08.01.2014 | 15:41
това са едни много интересни неща и смятам, че няма как да бъде по-интересно. дано да се сменят имената на всички селища, защото така трябва да бъде.
16 Палома Гълъбова 08.01.2014 | 15:41
Добре, Гюлчо, оди в редиците на Атака, където имената на населените места са проблем, но да го играят с ДПС не е. Псевдо националисти!
15 главата празна 08.01.2014 | 15:40
това е една много интересна статия и за мене беше много интересно да разбера за какво става дума. дано да преименуват всички селища, защото това е правилното нещо.
14 Момиче То 08.01.2014 | 15:20
И кво ще стане, като са български ТРЕНДАФИЛЕ?
13 Момиче То 08.01.2014 | 15:20
Съгласна съм. Това е безсмислено и силно напомня на репресивен период, в който бяха сменени имената на турските граждани у нас насилствено с български. Такива насилствени неща няма как да се реализират за дълго време.
12 Lana Rey 08.01.2014 | 15:19
Няма как да избягаме от историята си. Не знам какво точно ще се постигне с това.
11 трендафил въжарски 08.01.2014 | 15:18
точно така и трябва, бълграски да са имената
10 Изабела Белла 08.01.2014 | 15:18
Наистина не виждам смисъл от всичко това. Освен че всички ше си му казваме, както си е било досега (едва ли някой ще казва на Кърджали Белобрад Али), проф. Божидар Димитрив казва, че това дори не са турски имена, а персйски.
9 Момиче То 08.01.2014 | 15:15
Мисля, че Кърджали най-много ще загуби ако се смени името :) Белобрад Али или Ангел е просто недопустимо да се казва;))
8 Lana Rey 08.01.2014 | 15:14
Ахаха Хасково би станало Царско село!? :)) Много интересно! Май накрая всички ще се сетите, че сме си селска държава, ама айде!
7 Изабела Белла 08.01.2014 | 15:14
Не, не мисля, че някой ще спечели нещо от това, че ще се променят вече добре запомнените имена на градовете и селата. Не можем да бягаме от историята си, тя е станала част от нас. Защо сега отново се повдигна този въпрос?
6 Marusq Laleva 08.01.2014 | 15:09
Не смятам, че е редно имената на градовете да бъдат променяни по каквато и да е била причина, не може изведнъж да преобразим България, само защото някой така е решил.
5 Kiko Blajev 08.01.2014 | 15:03
Не знам кой въобще се връзва на безумията на Сидеров с тези имена, това е част от историята ни и вместо пак да я изтрием с гумичка и напишем нови имена, по-добре да насочим усилията си в друга насока. До кога ще разрушаваме, за да съграждаме на ново - то не бе комунизъм, мавзолеи, имена...
4 Thomas Gyirov 08.01.2014 | 15:02
голямо издребняване :))
3 Doggy Cat 08.01.2014 | 14:57
сега чувам,че около Варна променят имена,толкова е смешно, в крайна сметка живеем с тези градове/села толкова години,те са част от България, ако ги сменим ще е небългарско :)
2 Marti Aleksieva 08.01.2014 | 14:32
Именно и аз не мисля, че трябва да се правят такива промени, все пак от години са тези имена и всички сме свикнали с тях, а и не мисля, че за нас е толкова голям проблем.
1 Lidiq Aprilova 08.01.2014 | 14:17
Това звучи смешно, точно буря в чаша вода, прави се скандал от нещо, с което вече сме свикнали:)

ТВ програма

Кино

  • Сега По света и у нас
  • 12:25 Новини на турски език
  • 12:35 Малки истории /п/
  • 12:45 Телепазарен прозорец
  • 13:00 Последният печели...
  • 14:00 Телепазарен прозорец
  • 14:15 Книга на книгите анимационен филм
  • 14:45 Господин Тау тв филм /33, последен...
  • Сега bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Комиците и приятели" - комедийно...
  • 13:30 "Златно момче" - сериал, с.2, еп.13...
  • 15:00 "Бараж" - сериал, еп.66
  • 16:00 Премиера: "Скъпа мамо" - сериал,...
  • 17:00 bTV Новините
  • 17:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 18:00 "Стани богат" - телевизионна игра с...
  • Сега Новините на NOVA
  • 12:30 "Наследство" (премиера) - сериен...
  • 13:30 "Свободна да избира" (премиера) -...
  • 15:00 "Не ме оставяй" (премиера) - сериен...
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Пресечна точка" - публицистично шоу
  • 17:00 "Семейни войни" - телевизионна игра
  • 18:00 "Сделка или не" (премиера) -...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.