Около 2000 са вакантните работни места в системата на железопътния транспорт в България. Данните са посочени в писмен отговор на депутатски въпрос на служебния министър на транспорта и съобщенията Красимира Стоянова, свързан с щатната обезпеченост на "Холдинг Български държавни железници", Националната компания "Железопътна инфраструктура", "БДЖ-Пътнически превози" и "БДЖ-Товарни превози".
В отговора на министър Стоянова се посочва, че в "Холдинг Български държавни железници" има 116 работни места, от които 28 са вакантни. В "БДЖ-Товарни превози" общият брой на работните места е 2354, като незаетите щатни бройки са 305. Работните места в "БДЖ-Пътнически превози" са общо 5501, от които вакантни към момента са 354. В Националната компания "Железопътна инфраструктура" има 11 651 работни места, а от тях незаети са 1305.
Средната възраст на работещите в посочените дружества е 52 години, се казва още в отговора на министъра. Има и служители, навършили пенсионна възраст, но продължаващи да работят.
За да се справят с липсата на кадри, в дружествата "Холдинг БДЖ" и Националната компания "Железопътна инфраструктура" разполагат със собствени лицензирани Центрове за професионално обучение, които предлагат и сключване на договори за работа в системата. В двата центъра са професионално обучение и квалификация се провеждат курсове за регулирани професии, ключови за дейността. Обучават се курсисти по професии в експлоатационна и ремонтна дейност, ръководители движение, за придобиване на правоспособност за локомотивен и помощник локомотивен машинист, стрелочници и други. Предлага се заплащане на курса на обучение, ежемесечна стипендия в размер на минимална работна заплата за страната през целия период на обучение, сключване на договор и гарантиране на заетост, е записано още в отговора до народните представители.
Паралелно с това, "БДЖ-Пътнически превози" изпълнява договор за дуално обучение и си сътрудничи с четири професионални гимназии в страната. Разкрити и запълнени са 13 паралелки с над 150 ученици, обучаващи се по специалности и професии с недостиг. Дружествата си сътрудничат още с Висшето транспортно училище "Тодор Каблешков", Университета за национално и световно стопанство – София, Русенския университет "Ангел Кънчев", като се изпълняват стажантски и стипендиантски програми. Активно се работи и с "Бюро по труда" и социалните партньори.
Отговорът на министър Красимира Стоянова завършва с припомняне, че тече процес по обновяване на подвижния състав и модернизация на железопътната инфраструктура, което ще подобри условията на труд на работещите в железниците.
Пълните текстове на депутатския въпрос и отговора на министъра са публикувани и могат да бъдат прочетени на сайта на Народното събрание.