Влагането на ресурси (финансови, технически и човешки) в системата на възпитателните училища и социално-педагогическите интернати е нецелесъобразно. Усилията на органите на властта трябва да са насочени изцяло към бързото закриване на тези институции и създаване на защитна социална система, включваща създаване на мрежа от услуги (интегрирани услуги и възпитателни, психо-социални и защитни мерки и механизми за подкрепа) по отношение на деца в конфликт със закона.
Тази констатация се съдържа в изготвения от институцията на омбудсмана "Доклад от извършени проверки и оценка на състоянието и спазването на правата на децата, настанени в социално-педагогическите интернати и възпитателните училища – интернати в Република България”. Пенчев е изпратил доклада до министрите на образованието и науката, на вътрешните работи и на правосъдието, както и до Агенцията за социално подпомагане и до Държавната агенция за закрила на детето.
В доклада Константин Пенчев напомня основополагащите принципи в международните актове, свързани с правата на децата: всяка форма на лишаване от свобода на деца трябва да бъде прилагана като "крайна мярка и за възможно най-кратък период от време”; висшият интерес на детето е отправна точка във всички действия, отнасящи се до децата; всяко дете, което е лишено от свобода трябва да бъде третирано хуманно, като се зачита неговото достойнство и се вземат предвид нуждите на лица на неговата възраст; дете, което е заподозряно, обвинено или признато за виновно в нарушаване на наказателния закон, незабавно и пряко се информира за обвиненията срещу него. На фона на международните стандарти националният омбудсман анализира нормите от вътрешното ни законодателство, които не са в синхрон с тези принципи.
В доклада на омбудсмана се разглеждат профилът на настанените във възпитателните училища и социално-педагогическите интернати деца и младежи, условията на живот в интернатите (определени в документа като унизителни), образованието на децата, отношението към тях и мерките за закрила, медицинското обслужване, административният и технически капацитет в интернатните институции.
Сред изводите, направени от националния омбудсман, са още:
- Децата не трябва да се наказват за прояви, свързани с т.нар. статусни нарушения (бягства, скитничество, просия и др.), за които възрастните не носят наказателна отговорност. Реакцията спрямо тези нарушения трябва да е предмет на политиката в областта на грижите за детето, а не на санкциониращата система;
- Стратегическите цели, залегнали в Плана за действие за изпълнение на Концепцията за държавна политика в областта на правосъдието за детето (2013-2020) и в Пътната карта за изпълнение на Концепцията (2013-2014), са адекватни, но буди тревога изпълнението на дейностите за постигане на стратегическите цели.
- Цитираните документи не предвиждат срокове за осъществяване на реформата и затова омбудсманът настоява да получи подробна информация за реализираните дейности по Проекта за закриване на СПИ и реформиране на ВУИ от отговорните институции, които са Министерството на образованието и науката, Министерството на вътрешните работи, Министерството на правосъдието (Главна дирекция "Изпълнение на наказанията"), Агенцията за социално подпомагане и Държавната агенция за закрила на детето.