Опасни асансьори у нас продължава да има и то не малко. Въпреки множеството нововъведения в Наредбата за безопасна експлоатация на асансьорите, вкарани след редица инциденти, включително и с фатален край, обезопасяването на асансьорите далеч не е приключило, въпреки че за всички нови изисквания крайните срокове изтекоха отдавна, а гратисните периоди бяха от по няколко години. Така и днес има съоръжения, които не отговарят дори на остарелите изисквания, а какво остава за новите. Това стана ясно от думите на експерти пред БНТ.
Според тях проблемът с неизправните асансьори остава на дневен ред - голяма част не са модернизирани или подменени, въпреки че наредбата за това вече е в сила повече от година. Съоръженията нямат задължителните алармени устройства и кабинкови врати, обясниха пред националната телевизия председателят на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) Петър Горновски и главният секретар на Българската асансьорна асоциация Николай Маринков.
"От 10 хиляди проверки, които са направени миналата година от Главната ни дирекция, в 55 случая са установени асансьори без задължителната аварийна телефонна връзка. Но не можем да кажем какъв процент от всички тя все още липсва", отбеляза Горновски. Той отправи и апел към всички фирми, които поддържат асансьори, да спазвайте изискванията на наредбата. "Наистина въпросът касае етажната собственост, как се събират средства. Но това е едно устройство, което дава възможност в случай да се помогне на тези, които са попаднали в такъв инцидент", допълни шефът на ДАМТН.
Според самите поддържащи фирми пък има и друг често срещан проблем. "Най-значителното при асансьорите в България е, че огромната част от тях продължават да бъдат с полуавтоматичти врати, ръчни, които човек сам трябва да ги дръпне, за да си отвори вратата и нямат кабинна врата", обясни Николай Маринков.