"Най-често потребителите се оплакват от нелоялни практики на телекомите, търговците на стоки от първа необходимост и битова електроника", каза председателят на КЗП Димитър Маргаритов в ефира на телевизия Bulgaria ON AIR. Той обаче направи уточнението, че това не означава автоматично най-много проблеми в тези сектори, "тъй като тук в съответното хронологично подреждане са най-многото взаимоотношения, в които влизат потребителите ежедневно с тези търговци”.
В сферата на телекомуникациите оплакванията предимно са свързани с обстоятелството, че параметрите на услугата не са били достатъчно добре обяснени на потребителите при сключването на договорите и поради това впоследствие се е стигнало до допълнителни разходи. Има и оплаквания за качеството на предоставяната услуга, както и за необосновано високи сметки, но тези проблеми попадат в прерогативите на Комисията за регулиране на съобщенията.
Запитан от водещия взимат ли си бележка търговците при констатирането на нарушения от страна на контролните органи, Маргаритов отговори, че си плащат глобите, но според него това може да означава много неща. "Защото, когато си плащаш глобите, а след това се установи, че пак извършваш дадено нарушение, може да се окаже, че те не са достатъчно високи. Поставяли сме и друг път този въпрос. В Закона за защита на потребителите са възприети глоби, които са определени в относителен размер от – до, но винаги е фиксирана някаква конкретна сума”, коментира той и даде пример с нелоялните търговски практики, при които размерът на санкциите варира от 1000 до 30 000 лв. "Тук би трябвало да отчитаме и колко голям е даден търговец, какви обороти реализира в хода на своята дейност и особено от потребителски сделки, за да можем да тръгнем по линията на другата справедлива оценка на това какъв да бъде размерът на глобата, а именно – дали това да не бъде процент от оборота, каквито санкции например налагат колегите от КЗК”, обърна внимание Маргаритов.
Председателят на КЗП потвърди за случаи, в които контролният орган е налагал най-високата глоба от 30 000 лв. "Ние винаги отчитаме тежестта на нарушението, размера на упражняваната от търговеца дейност. Случвало се е и друго – не че искам да упреквам някого – но, когато сме налагали максималната санкция, съдът да потвърждава при обжалване правотата на нашето решение, но да намалява размера на санкцията. Разбира се, че съдът винаги има право”, заключи той.
"Ние непрекъснато в нашата контролна дейност установяваме определени нелоялни практики – забраняваме ги, глобяваме и често пъти това дава своя ефект – търговците преустановяват нередностите. Но, тъй като пазарът не е стерилен и изчистен от нарушения, това означава, че се търсят и нов хватки. Особено сега, когато на терена се появяват и новите, все по-актуални способи за пазаруване – онлайн търговията, маркетплейсовете, социалните мрежи. Определено има нови хитринки и по тях работим”, завърши Маргаритов.