"Необходимо е много по-рано учениците да избират професия и да се подготвят за нея в реална работна среда. Кариерното ориентиране се случва късно, ненавреме и не навсякъде". Това заяви заместник-министърът на образованието и науката Таня Михайлова пред депутатите от парламентарната комисията по образование и наука, представители на местната власт, бизнеса и учители във Велико Търново. Тя посочи, че делът на придобилите степен на професионална квалификация в широките области "Информатика”, "Техника”, "Производство и преработка” и "Архитектура и строителство”, трябва да достигне около 60 % до 2020 година.
Половината от учащите в България са обхванати в професионално образование към момента. Това са 56 % – от 49 536 приети ученици тази година, 27 678 са в професионални паралелки, подчерта зам.-министърът. Според Михайлова обаче има дефицити на основни умения в завършващите професионално образование, което провокира недоверие у работодателите. Според нея е необходима широкоспектърна подготовка в началото на обучението и след това тясна специализация, непосредствено преди завършването и търсенето на работа.
Тя посочи, че България е на четвърто място по липса на подходяща работна ръка след Унгария (27,2%), Великобритания (17,5%) и Полша (15,8%). В момента се преразглеждат структурата и механизмите за актуализиране на Списъка на професиите в професионалното образование и обучение. 30% от съществуващите днес професии не са съществували преди 20 години и може да очакваме на всеки пет години да има нова професия, посочи Михайлова. Тя изтъкна, че една и съща професия ще изисква различен набор от умения, защото те ще позволят на хората да преминават от обучение към заетост и обратно, както и от една степен на образование в друга и от една страна в друга. Няма чиста специалност, изисква се базова компетентност и електронни умения, обясни зам.-министър Михайлова. Предизвикателство пред системата е, че до 2020 година ще се пенсионират 50% от преподавателския състав в професионални гимназии и колежи, където сега работят 12 482 души.
От бизнеса очакваме съдействие за повишаване на квалификацията на учителите в реална работна среда с нови технологии, защото материалната база за практика не винаги е адекватна на съвременното развитие на икономиката. Работим за това учебната практика да се провежда в реална работна среда, съобщи зам.-министър Михайлова. Предстои на няколко професионални гимназии да бъде поставена национална задача за подготовка на учители по практика.